Stanna genom knäna...

Sv: Stanna genom knäna...

Varför ska man klämma då? Vad uppnår man? *nyfiken*

Nirak

Okej! ;) Hoppas att nån annan kan svara på det! Vore intressant att höra. Uppenbarligen funkar det ju för nån eftersom det förekommer?
Kanske nåt man totalmissat! Nyfiken ;)

Nirak

Men det är för att du inte kan stå i balans, eftersom du är en dressyrtant:p

Nej, det är det inte.

Min pappa red i det militära, mig trimmade han med små papperslappar mellan knäna och sadeln......

NiraK, knäslut är helt omodernt. Det ska man inte ha längre, inte ens som hoppryttare tror jag.

Ärligt talat, jag orkar knappt lägga in mitt svar för det finns ju tydligen ett rätt svar, och det har inget att göra med hur jag rider. Alla verkar ha bestämt sig för att de som stannar med knäna "kniper med knäna".

Det är så himla tröttsamt att diskutera när andra redan bestämmer hur man gör, att det INTE görs i Tyskland eftersom Majola inte gör så, det finns liksom inte utrymme för att ens prata på en saklig nivå.

Allt handlar om att "sätta dit" enstaka användare, som någon gång berättat om den tekniken. Andra berättar inte ens om sina tekniker, så där finns inget att hämta. Man ska bara acceptera att det FINNS ett facit och att ca 5 personer sitter inne med det.

Har man omvridna lår får man ett VISST knäslut. Har man inget knäslut alls, har man rullat ut låren och så försöker inte jag rida.

Allt handlar om ord. Jag skulle aldrig säga att jag kniper med knäna, för det gör jag inte.

Jag lyfter upp hästens rygg med sätet och RÖRELSEINHIBERANDE knän är en ingrediens i det hela. Men som sagt, takhöjden här inne är ju på gränsen till skrattretande, och det känns relativt meningslöst att lägga in vedträn på brasan.

Enligt mitt sätt att se det kan en bra ryttare göra på mängder av sätt och få fram bättre kvalitet hos hästen.

Men om du har låren i rätt position så kniper du ändå inte med knäna väl?

Jag vet inte riktigt hur du menar men håller du om särskilt med knäna eller blir det en effekt av att du spänner till i mellangärdet/magen? Man kan ju låta det gå ner i benet om man behöver det? Menar du så? jag försöker förstå hur du menar med rörelseinhiberande för det är det ju att spänna tilll i mellangärdet också. Trycker du knäna hårdare intill och "kramar" eller hur menar du exakt att du gör med knäna?

Jag vet att Susan har skrivit om det men jag har verkligen aldrig förkastat allt Susan skriver utan försökt förstå, och även haft hjälp av en del i tänkande, precis som av det många andra skriver. Just det här minns jag inte förklaringen på så jag vet faktiskt inte. Bara att jag själv inte använder knäna och att det verkar lite fel, men att de ligger intill i sadeln är ju en annan sak.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är det inte.

Min pappa red i det militära, mig trimmade han med små papperslappar mellan knäna och sadeln......

NiraK, knäslut är helt omodernt. Det ska man inte ha längre, inte ens som hoppryttare tror jag.

Jag hade en del militärer som ridlärare förr, och har också haft ett knäslut att vara stolt över:crazy:
Jag fick lära om rejält för rätt många år sen nu eftersom hästen krävde balans iställlet och hatade knäslut.:crazy:

Men fortfarande är jag så inne i att jag gör så att jag tänkte det spontant när sjag varade om hoppsadeln, sen slog det mej att NEJ, om jag tänker efter så gör jag det inte längre - FAKTISKT.
I samband med det blev jag i stort sett av med underskänklarna som åkte bak över hindret också, som en bonus:idea: Så förfärligt ut innan:crazy:

Nu bromsar jag även i hoppsadeln upp med magen/sätet och vikten, eller hur jag gör, det är svårt nog att tänka på hur man gör i dressyrsadeln, hoppsadeln har jag knappt reflekterat över :confused: :confused: :o

Spannet är väl ganska långt mellan att inte ha knäslut till att faktiskt sitta och KLÄMMA a la kramp i benen - fastlåst skänkel, med knäna??

Det är väl inte svart eller vitt antar jag?

Ärligt talat, jag orkar knappt lägga in mitt svar för det finns ju tydligen ett rätt svar, och det har inget att göra med hur jag rider. Alla verkar ha bestämt sig för att de som stannar med knäna "kniper med knäna".

Det är så himla tröttsamt att diskutera när andra redan bestämmer hur man gör, att det INTE görs i Tyskland eftersom Majola inte gör så, det finns liksom inte utrymme för att ens prata på en saklig nivå.
Det som är tröttsamt är att ständigt höra att så gör minsann alla tyskar- de som KAN rida.
Majola är åtminstone på plats o det är saninngen på den platsen i D.
Allt handlar om att "sätta dit" enstaka användare, som någon gång berättat om den tekniken. Andra berättar inte ens om sina tekniker, så där finns inget att hämta. Man ska bara acceptera att det FINNS ett facit och att ca 5 personer sitter inne med det.
Men snälla. Fråga runt lite i VL o se om ngn numera rider med knäna.
Har man omvridna lår får man ett VISST knäslut. Har man inget knäslut alls, har man rullat ut låren och så försöker inte jag rida.
Att rulla med låren är ngt som instruktörerna lär ut här, för att inte trycka ner bröstryggen o Kyra vill istället att man fyller "upp ballongen nerifrån"- med underskänkeln.
Allt handlar om ord. Jag skulle aldrig säga att jag kniper med knäna, för det gör jag inte.

Jag lyfter upp hästens rygg med sätet och RÖRELSEINHIBERANDE knän är en ingrediens i det hela.
Hur menar du?
Men som sagt, takhöjden här inne är ju på gränsen till skrattretande, och det känns relativt meningslöst att lägga in vedträn på brasan.
Om du känner så, får du ut mer av att pika OSS?

Enligt mitt sätt att se det kan en bra ryttare göra på mängder av sätt och få fram bättre kvalitet hos hästen
Då antar jag att metoden är väl beprövad o har sitt ursprung hos ngn skicklig som senare lär ut det. Vems metod?

*kl*
Alla kan inte tycka lika, en del gör på ett sätt, en del gör på ett annat. Huvudsaken är väl att man är nöjd med det man själv håller på med och att det fungerar på den häst man själv rider.

Om man mot all förmodan skulle känna sig nedtryckt av vad som skrivs här inne så kanske det finns saker man ska arbeta med - som inte alls har med dressyr att göra.

Det här är ett internetforum, man kan mig veterligen inte lära sig rida geom att läsa här. Däremot kan man utbyta tankar och åsikter (utan att vara elak mot andra). Vill man inte läsa så är det ju bara att låta bli!

Så, nu har jag fått vräka ur mig också ;)

/B_A_L, som vill slippa radera, få en massa pm och trådar skapade om mig som moderator. Konstigt nog så är jag också alldeles mänsklig *tror jag*

*kl* att göra en nästan omärklig halvhalt med knäna fungerar ypperligt bra vad jag inte förstår är att en millimetersekunds omslutning av knäet kan bli till att sitta och knipa och klämma med knäna men det beror väl kanske på hur snabb man är i timingen och hjälpgivningen. Tittar man noga på Anky så sitter hon och håller om med knäna rätt mkt, det ser man särskilt i galoppen tycker jag där underskänkeln åker rätt mkt fram och tillbaka , eftersom hon i stort sett inte vill ha skänkeln intill hästen så blir det knäna hon håller med men hon har ju sin teknik sas.

I hoppningen är det fullkomligt omöjligt iallafall att göra det eftersom man enbart skall hålla om med underskänkeln så den inte far och flyger. Halvhalterna får tas med yttertygel och innerskänkel där eftersom man halvstår.

I hoppningen är det fullkomligt omöjligt iallafall att göra det eftersom man enbart skall hålla om med underskänkeln så den inte far och flyger. Halvhalterna får tas med yttertygel och innerskänkel där eftersom man halvstår.

Nja, omöjligt är det tyvärr inte, men som du säger med fladdrande underskänkel som följd. Många har ju det fortfarande, även om det har blivit stor skillnad, mot förr i alla fall.

Ang halvhalter vid hoppning så rätar jag upp mej en aning bakåt också, och trampar ner tror jag:confused: och vid behov sitter till,
man kan ju växla mellan att sätta sej mer om det behövs. Lite ot i denna tråd kanske, men funderade på saken lite.

Jag var ärligt intesserad. Varför tror du inte det? :(

Nirak

Jag vet inte Axel vad jag ska svara. För hur jag än försöker lägga mina ord så tolkas de på vissa sätt.

Jag pikar inte er. Vilka är dessa "oss" du talar om f ö? Jag är helt på det klara med att vi rider på olika sätt, det är väl jättebra? Kanske kan vi ta del av varandras insikter, kunskaper och fallgropar och få nya idéer?

Jag tror ju inte att det finns ETT sätt att göra saker och ting på, jag tror det finns lika många som det finns ryttare och hästar. Några ryttare/hästar funkar på ett sätt, andra på andra sätt. Jag tror inte på ett facit, som det verkar vara det som bl a du är ute efter? Om någon i tyskland skriver att "jag får inte göra så", tar du det som bevis på att alla andra är ute och cyklar. alla instruktörer undervisar efter det sätt de själva anser sig rida. Elevens ridsätt är en annan faktor som spelar in. Jag får t ex aldrig höra "stärk sätet" eftersom jag är stark i sätet. Andra får höra "tajta till ditt säte" för att de är slappa. Och ändå är resultatet detsamma. Det finns olika instruktioner för olika ryttare och olika hästar. Tror jag.

jag har mitt sätt att se och uppleva världen, du har kanske ett annat. Det är ju det jag vill _lära mig av_. Jag har inte rätt, för jag tror inte det finns något "rätt". Jag tror bara det finns olika frukter på fatet och jag vill gärna höra om era frukter. Vad smakar de? Vad är de bra till? När ska jag undvika dem?

FL> jag kan inte förklara noggrannare. Ett tips, som Fio nämnde, kan vara att sätta ex Anky på slow play. Eller någon annan ryttare och se hur de använder sitsen i halvhalterna. det finns som sagt säkert tusen sätt!

FL> jag kan inte förklara noggrannare. Ett tips, som Fio nämnde, kan vara att sätta ex Anky på slow play. Eller någon annan ryttare och se hur de använder sitsen i halvhalterna. det finns som sagt säkert tusen sätt!

Jag är verkligen intresserad av att förstå det jag inte förstår så det ska jag göra:idea: , om jag kommer på hur man sätter på slow:confused:

Jag tror när jag tänker på det att jag kanske förstår men som alltid måste jag prova att känna hur jag gör och vilka effekter det får i inverkan, eftersom ibland tror man fokuserar och pratar om olika delar av det man gör och trycekr på olika saker, vilket gör att det blir misförstånd. Det man gör utan att tänka på det kan få en effetk man inte är medveten om och som nån annan kan beskriva, och då känner jag inte igen det.:confused: OM nån fattar.:cool:

Jag vet inte om jag tror att vi gör så himla olika, men beskriver olika, det har jag kommit fram till genom att försöka förstå vad folk beskriver och -prova. Min egen lilla privata undersökning:p

Men sen kompliceras det av att säkert fler än jag glömmer det mest självklara ibland när vi ska beskriva, som halvhalter...:crazy: som ex.

Jag skriver alltid så kort som jag bara kan o får då inte med alla nyanser alla ggr.

Jag förstod av ditt svar att du INTE knep med knäna, utan inhib...då undrarde jag vad du menade med det.
Sen finns det visst många många olika nyanser även vid ridningen o som oxå är svårt att förklara, men du o S. skrev väl tidigare att ni lyfte hästens framdel med knätryck o jag tyckte inte att jag fick ngn bra förklaring till det då.

ska titta egen på videon, men den känslan jag har från den är att hon trampar ner i stigbygeln. Om man sitter på rumpan o klämmer med knäna blir det stolsits - i mina ögon.

Jag rätar upp mig, spänner magen och intar en fastare sits. I och med det håller jag samtidigt om med överskänkeln, för att hästen ändå ska tänka framåt. Det är det som ibland kan kännas som att jag stannar min dam med överskänkeln. *S*

När jag rätar upp mig, har jag redan hållit om med överskänkeln och min dam har gjort halt, med tanke framåt.

Men knäknip, nää... "omvridna lårprincipen", tror jag. =)

Senast ändrad:

jag tror som sagt att en duktig ryttare i stort sett kan göra på vilket sätt som helst och effekten kan bli bra.

Jag tror att Anky kan trampa ner i stigbyglarna (det kan man väl på en riktigt välutbildad häst, eller hur är det, du som har sådana?) och hästen kommer ändå upp med ryggen i halvhalten, jag tror hon kan lätta med sätet och ge en impuls med knäna, jag tror hon kan inverka bakåt i bettet, jag tror hon kan tänka "halvhalt", jag tror hon kan luta sig bakåt, jag tror hon kan luta sig framåt, osv.

Jag har inte sagt att jag lyfter bröstkorgen mha knäna. Jag är en person. Susan är en annan. Jag bor 60 mil från henne. Jag har en häst. Hon har två. Jag rider för en svenska, hon rider för en från utlandet. Hon kan saker jag inte har en susning om, jag kan kanske något hon inte känner till. Precis som du och jag! 2 olika.

Majola skrev lite högre upp i denna tråd att en del gör det och en del inte, precis som här hemma!

Sen att Majola skulle få skäll om hon skulle göra det är en annan sak...

Ingen är ute efter någon, utan jag ville ha ett svar på min fråga, är det fel eller??

Kommer ihåg att detta nämnts och ville ha en uppfriskning av minnet och kanske fler detaljer runt hur man bär sig åt.

Men vad bra då!! Du kniper alltså INTE med knäna!! :)

Jag lyfter upp hästens rygg med sätet och RÖRELSEINHIBERANDE knän är en ingrediens i det hela. Men som sagt, takhöjden här inne är ju på gränsen till skrattretande, och det känns relativt meningslöst att lägga in vedträn på brasan.

Vi försöker diskutera.
Jag själv försökte förstå i mitt inlägg då jag drog upp bollsätet.
Det var ett försök att förstå det du säger dig göra när du lyfter upp ryggen på hästen.

Tråkigt om du inte trivs med att diskutera :( :( men detta är ju ett diskussionsforum, och då är det tillåtet att lufta sina åsikter och ifrågasätta!!
Det är liksom vitsen med ett diskussionsforum.
Enligt mitt sätt att se det kan en bra ryttare göra på mängder av sätt och få fram bättre kvalitet hos hästen.
Det tycker jag med.
En duktig ryttare känner av sin häst.

KL

Iom att jag använder knäna så har jag gått och funderat hela dagen på hur jag gör, och jag ska inte rida idag, så jag vet faktiskt inte...

Jag hoppas innerligt att jag inte kniper, jag tror inte det, fios beskrivning passade mig bra, jag tror att det är lite så jag gör.

Jag har iofs tendens att ibland hamna för långt fram med vänster underskänkel, om det är pga knät, eller för att min häst mest skyggar i ena hörnet i vänster varv, vet jag inte.

Om man tänker sig att man står på golvet, och ställer sig i ridställning, och från detta niger till, så tror jag att jag gör i en avsaktning/halvhalt även i fältsits. Om man samtidigt spänner mag och baklårens muskler, så blir det ett lätt tryck med knäna..

(oj, här beskriver jag olika muskeldelar......:angel: )

Sedan kanske man kan undra varför en häst bromsar av det trycket, kanske är det pga att man "stryper" lugnorna, eller kommer åt någon trigger punkt.

Sedan tror jag ibland att jag klämmer, men det är nog mera vid de tillfällena hästen far runt som en "snorloska" och jag försöker att inte trilla av. På hästar som håller ett mera jämt tempo, gör jag det inte.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
618
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka