Stanna genom knäna...

Sv: Stanna genom knäna...

Jag måste fråga er som kommit lite längre i er ridning om jag gör det för lätt för mig. Jag tänker som så att är hästen lösjord (hur katten stavas det?) och bär sig rätt, tycker jag att det räcker med en ytterst liten signal och så stannar hästen på det viset jag tycker känns rätt , (genom att skjuta in sitt bäcken och stoppa med bakbenen lite under sig) utan någon vidare assistans från mig. hur tycker ni att hästen utför en korrekt halt? Jag blir väldigt imponerad av er som kan bli så tekninska, och vet precis vilka muskler ni ska stoppa på, och lyfta upp här och där. Så har jag aldrig tänkt, jag brukar tänka desto mindre hjälper jag kan göra och desto mindre jag behöver påverka hästen desto bättre, och mer känna efter vad som känns bra, mer än att vara super påläst exakt hur hästen börj göra och vilka muskler den ska använda. Jag har ridit för en hyfsat duktig tränare en gång på en väldigt välutbildad häst, men jag tyckte det blev så jobbigt när allt blev så tekniskt, jag blev spännd när det var så många kommandon jag behövde utföra på en gång för att få häten att utföra en rörelse, occh jag upplevde ridningen som så mekanisk och tung när jag var tvungen att bära upp hsten på det här sättet. Men sen antar jag att eftersom alla duktiga rider på det viset, så måste jag ju missa något! Vad är det jag förlorar i min ridning när jag gör det så lätt för mig?

Min tränare sa åt mig att knipa åt med låren och inte med knäna. Detta för att inte bli stel i knäna, och få sk. knäslut, och en stel sits. Men hn sa också att jag skulle räta upp mig, och spänna magen. om det behövdes, ta i tyglarna. Men det fungerar på min häst med låren. Men man ska ju driva en häst i halten, så den fortfarande har framåtbjudning och energi i halten. Det är det jag kan tänka mig har med saken att göra. Men jag vet som sagt inte riktigt varför, men det fungerar på min lata häst :bump:

Ja man kan väl i princip lära hästen vilket kommando som helt för olika saker, bara man tränar tillräckligt.

KL
Jag har svårt att förstå hur man hinner så himla mycket, med lyfta hästen och allt. Jag vet inte om det ska behövas heller, för den ska väl vara uppe redan fram i den bästa av världar, det man ska göra i så fall är att hindra att den faller fram på bogarna utan fortsätter bära sej in i halten. Att medvetet trycka med knäna bromsar nog men inte tror jag det lyfter precis, snarare tvärtom.

MEn jag kanske missförstår. Som jag skrev innan kanske det jag talar om som bieffekt till att spänna till i magen, är det medvetna man gör för någon annan:confused:

Det viktiga är att hästen fortsätter med framåtbjudning in i halten och inte bromsas med nertryckt säte, tex, eller för kraftiga förhållningar så att ryggen sänks i halten.

Jag är 1/duktig som det heter på mattespråk (dvs har ingen medfödd talang) men har en tränare som jag upplever som väldigt duktig på sits och mekanik. Det är min subjektiva uppfattning, det är ingen sanning.

Jag vet inte heller exakt vilka muskler som är inblandade alltid, men jag har ridit för samma tränare i ett par år, så jag hajar hennes instruktioner.

Ibland ska man inte krångla till det för sig utan gå på känslan (om man nu begåvats med en!), ibland behöver man lite ny input och då kan lite nya tips vara intressanta.

jag resonerar som så att det naturliga för en häst är inte att bromsa med hjälp av baken. Det naturliga för en häst är att bromsa med bogarna (så gör den i det fria). Det är därför jag vill hindra min häst från detta och få bakdelen att träda in. Märk väl att jag är att betrakta som nybörjare. Ryttare/hästar som kommit längre än jag skulle kanske inte fått de instruktioner som jag får.

Det enda jag vet, ju mer jag lär mig, är att jag inget vet.

Men hästar som kommer i full fart i hagen bromsar inte med bogarna, de bromsar med bakbenen och sätter sej nästan.

Så sant så, det är bara att acceptera att man aldrig kunner att kunna någonting om ridning :D Jag har varit med om att hästen dragit i nödbromsen från gallop när jag suttit på två gånger, ena gången stannade hon på bakbenen och andra på bogarna, så jag tror inte att man kan säga att det är det ena eller det andra, men jag tror att hon stannar på bogarna oftast när hon går utan ryttare, men när jag rider dressyr och hon går i samlad form, upplever jag det som att hon alltid använder bakkärran

Nej, jag håller inte med dig. Hästar bromsar normalt sett genom att slå i boglåset eftersom det är enklast. Likaså är det normala läget att de "vräker" sig på bogarna vid igångsättningar.

Sen kan de i avsaktningar ändå få in rumpan, men inte via vinkling i lederna utan genom att slänga in raka bakben under sig, lite som ett slide stop. Tycker/tror jag alltså!

Jag tkr det är helt ok att vi kör olika tekniker eller tkr olika. Hoppas du tycker det också!

Sen kan de i avsaktningar ändå få in rumpan, men inte via vinkling i lederna utan genom att slänga in raka bakben under sig, lite som ett slide stop. Tycker/tror jag alltså!

Ahh undrar just om jag skulle känna skillnad på slidestopp och och korrekt stopp. Den gången hon tvärbromsade med bakbenen var det ju defenitivt ett slidestopp hon gjorde, jag tycker dock att halterna i dressur är lite mer elastiska och gungande, är det så ett korrekt stopp känns? slidstoppet blev hela hästen stel och liksom gleed. Men du har rätt, jag har också bara sett latstoppen utan ryttare! Känner att jag lär mig något! Ska bli mer uppmärksam på stoppen i framtiden :)

Självklart är det OK!

jag vet inte alls, jag satt på jobbet och tänkte på hur hästar bromsar i det fria (eller i alla fall hagen), men jag tycker (utan att veta exakt) att de sätter in baken och bromsar upp, kanske har dom nåt boglås jag inte känner till också men det kan man säkert slå upp.

Vad dom gör först vet jag inte.

I alla fall om de drar iväg i full fart (bus) från stilla stående trycker de ifrån med bakbenen,.

Jag tror det varierar hur dom gör, beroende på häst och vad de gör och i vilket sammanhang, dra järnet och tvärnita eller bara lunka o stanna osv. Vi får företa en studie irl eller i litteraturen och återkomma:idea:

Det här är helt ogenomtänkt från min sida just nu.

Min egen helt ovetenskapliga tanke om hästars tvärnit i hagen bygger på en inspektion av flocken som kommer i galopp rakt mot grinden efter en raka på 600 meter. Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin sett instoppade bakdelar utan jag tittar alltid förfärat på de spikraka frambenen som borras ner i marken framför kroppen.

Eftersom jag just nu rider (ska skritta) en boxvilande häst så kan jag också meddela att hans icke tillåtna galoppfattningar startar på en mycket väl samlad bakdel. Något som jag sällan lyckas med när jag ber om det :cry:

*Så kravlar jag tillbaka till Senior*

Min egen helt ovetenskapliga tanke om hästars tvärnit i hagen bygger på en inspektion av flocken som kommer i galopp rakt mot grinden efter en raka på 600 meter. Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin sett instoppade bakdelar utan jag tittar alltid förfärat på de spikraka frambenen som borras ner i marken framför kroppen.

Eftersom jag just nu rider (ska skritta) en boxvilande häst så kan jag också meddela att hans icke tillåtna galoppfattningar startar på en mycket väl samlad bakdel. Något som jag sällan lyckas med när jag ber om det :cry:

*Så kravlar jag tillbaka till Senior*

Jo men min egen ovetenskapliga reflektion är att de aldrig står på öronen vilket de borde med den fart de har ibland om de inte bromsade upp bak, aldrig i livet att det bara sker framtill. Då skulle de braka in i grinden. Troligen både och och beroende på omständigheter som sagt. De obalanserade mer klantiga hästarna brakar in i grinden eftersom de nte balanserar upp med bak och tar upp stoppet där.

Det äger nog sin riktighet men när jag nu försöker spela upp såna stopp i huvudet så lär ju i alla fall den bromsen börja framifrån och fortplanta sig genom ryggen till bakbenen.

Intressant det här, borde filmas och kollas långsamt.

Äh, J_D kom och häng med oss istället... :D

KL
Jag tänker så här angående hur hästar stannar i det fria: Kan inte det också ha att göra med hur de är byggda? Hästar som har lätt för att gå på bogarna och svårt för att lägga mer tyngd på bakdelen stannar gärna med spikraka ben och genomtrampade kotor.. Och vise versa. Bara en teori?

Jag har faktiskt minnesbilder av både stopp med bakdelen och framdelen. Lite beroende av hästens vilja att showa vid de olika tillfällena. :angel:

Min grannes islänning är tränad att stanna när de kniper med knäna. För mig låter det bara konstigt och oligiskt. Jag antar att det finns en förklaring men jag har ingen aning.

Min gör så och det är inte ett dugg konstigt. Helt utan tygeltag också. Man bara slutar driva, kanske inte GPdressyr men det funkar.

Du tror att jag helt saknar självbevarelse drift eller? :cool:

Jag vet faktiskt inte om det finns olika stopp beroende på exteriör men Du får väl masa dig till vår hage och titta på min Galenpanna när han gör hisnande framdelsstopp men alltid i perfekt balans och utan att gå omkull. :p

Det äger nog sin riktighet men när jag nu försöker spela upp såna stopp i huvudet så lär ju i alla fall den bromsen börja framifrån och fortplanta sig genom ryggen till bakbenen.

Intressant det här, borde filmas och kollas långsamt.

Ja slowmotionstudier :idea: Kanske liite OT här, hmmmm det finns inget forum hästens anatomi och rörelsemekanik, va?

jag undrar jag. Ang start så är det väl skillnad om de sätter igång lunk mot närmaste höhög eller sätter fart, för en energisk häst i frihet startar rörelsen bakifrån tycker jag. Eller? TÄnker:confused:

Bromsar de för att tvärvända lägger de väl i alla fall vikten på bak. I mitt huvud gör de det i alla fall. :cool:

Jodå, jodå, just nu är han som sagt inte i hagen så det blir varken gas eller broms i boxarresten. Men han lyssnade tyvärr inte så bra när veterinären sa att han skulle ridas i skritt. Men han är snäll, vill ju bara FRAMÅT och faller ett löv i Ystad är ju det en anledning till carriere.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
618
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka