Stanna genom knäna...

Sv: Stanna genom knäna...

Jag har funderat. Visst är väl taktande en form av skritt? Om det går i samma fart som skritt. Och vid galopp på stället kommer man ju ingenstans så det kan ju inte vara nån gångart alls.

Snäääälla, säg att det är så!

Så är det absolut. Jag tänkte göra en vetenskaplig studie om frågan, men så fick jag höra någon som sa att dess granne hade hävdat att det var så. Och då vet man ju att det är sant.

Bromsar de för att tvärvända lägger de väl i alla fall vikten på bak. I mitt huvud gör de det i alla fall. :cool:

JA:idea: visst gör de! I mina bilder i huvudet. Har kort på det t o m men inte hemma kan inte scanna in o ladda upp Helt tydligt vikt bak i alla fall.

Nu vet jag inte om ni har gått OT men jag är nog en av dem som använder knäna. :o Om det är 'korrekt' eller inte vet jag inte men min häst reagerar väldigt bra på det.

Eller jag spänner ljumskarna och iom det följer knäna med och gumpen tränas :D . Låser även bäcken till viss del, tror jag.

Nu vet jag inte om ni har gått OT men jag är nog en av dem som använder knäna. :o Om det är 'korrekt' eller inte vet jag inte men min häst reagerar väldigt bra på det.

Eller jag spänner ljumskarna och iom det följer knäna med och gumpen tränas :D . Låser även bäcken till viss del, tror jag.

Ja som jag ser det när jag spänner till i mellangärdetså följer det med ner och på så sätt kan jag förstå fast jag inte håller om mer med knäna utan kanske mer spänner till lite ner i översk.

Det är ju inte samma som att klämma tilll med knäna,dock.

KL
Dels tror jag man lära en häst på olika sätt, och klart den reagerar om man trycker till med knäna som på allt annat man gör, förhoppningsviis.
Men vi kan ju här prata om helt olika saker i själva verket, från en snabblätt signal till trycka med rejält knäslut. Alla vi gamlingar har lärt att knäslut är totalt fel, (efersom vi fått lära om från det vi från början lärde oss :crazy: )

jag kan inte trycka med knäna på något mer märkbart sätt utan att få negativa reaktioner och så har det varit på de andra också tycker jag.

MEn det kan nog vara så, tror jag, att här pratar man om helt olika grad av knäanvändning och olika sätt också.

Jag kniper lite med knäna och låren om hästen ska sakta av/göra halt. Tippar fram bäckenet samtidigt. Min häst har alltid svarat på detta.
Nu har jag börjat rida för en ny tränare så nu gör vi en del saker annorlunda. Nu om jag ska sakta av ska jag spänna magen och sätta mig ner lite tyngre i sadeln (vilket gör min häst lite förvirrad, för innan var detta en drivande rörelse om jag lutade mig lite mer bakåt i sadeln, men vi kommer dit)
Både funkar säkerligen lika bra, men jag och min häst är mer vana vid att jag håller om med knäna/låren istället. Och jag förstår inte vad som skulle vara fel med det? Det är ju knappast så att man kniper allt vad man orkar, utan det syns inte ens för en åskådare.

Jag vet inte men det känns som att skriver man kniper med knäna så tänker sig alla scenariot ridskoleryttaren med uppdragna knän sittandes i stolsits som håller balansen i knäna. DET är knipa med knäna men jag har EXTREMT svårt att tänka mig att det är det som menas med att stanna med knäna.

På vissa hästar går det utmärkt att stanna,göra halvhalt med ett lätt tryck eller knip av knäna och det är INGEN överhuvudtaget som skulle se den hjälpen (utan bara hästens reaktion) eftersom det inte handlar om ovanstående scenario.

Nja ärligt talat är det jag tänker trycka till med knäna och det gör jag inte även om jag verkligen tror att det kan stanna upp hästen, i of s.

Men nog tror jag vi menar olka i tråden, och jag har provat att enbart göra så (trycka lätt) redan när diskussionen var uppe förrut, men eftersom hästen inte är lärd så saktade den visserligen upp men inte på ett sätt som man vill, (med enbart tryck av knäna), utan snarare bromsade genom att stå emot.

Sen om det fungerar bättre på andra, det är möjligt. Jag har nog blivit allergisk mot knäslut av alla slag sen jag så intensivt fick träna bort det en gång i världen (för förr lärde man som sagt ut rejält knäslut och vi som lärt det fick lära om, tyvärr, och det var inte nybörjarknipa utan att verkligen sluta om m knäna).

hmm jag har tänkt å hur jag gör nu, och knäna är kanske fel ord, tänk dig hur typ seriefigurer ser ut när de är kissenödiga :D knäna skjuts in mot hästen men det är mer musklen på låren som lägger sig emot hästen, så jag kanske mer ska beskriva det som en liten framåtrullning med benen och spänning på framsidan av låret, vet ej hur mycket mina knän klämmer i det läget. Jag skulle absolut inte kunna göra detta i stolstits i alla fall

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
618
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka