Stanna genom knäna...

Sv: Stanna genom knäna...

Spannet är väl ganska långt mellan att inte ha knäslut till att faktiskt sitta och KLÄMMA a la kramp i benen - fastlåst skänkel, med knäna??

Det är väl inte svart eller vitt antar jag?

Precis min tanke efter att ha läst era svar.

Som jag förstod detta sätt när jag för första gången hörde talas om det så skulle man stanna med hjälp av att knipa med knäna.
Nu i efterhand har jag funderat på om inte det behövdes andra ingridienser också.

Min tanke var att jag kanske glömt bort, eller helt enkelt hade missat upplysningar.

Nu har ju några av er upplyst mig, och jag tolkar era svar som så att man egentligen inte stannar med enbart knäna och att man inte alls kniper med dem.
Utan att de är en del i ett större sammanhang.

Kanske är det så att man genom att spänna överskänkeln och sätet också spänner knäna en aning.

Vissa av oss mer och vissa av oss mindre.

Ja det är lite tråkigt, men allt är ju i "the eye of the beholder". Jag är väldigt snabb med att ta på mig skulden, det blir alltid enklast så. Jag kan missuppfatta eller övertolka, man är ju den man är, med sin ryggsäck menar jag.

Några diskuterar som om de satt inne med svaren. Lite som du gjorde nyss - "men vad bra då, då kniper du inte med knäna!". Jag har lite svårt för den typen av kommentarer, kanske du (just nu använder jag dig som ex, hoppas det är ok?) inte menar något med det.

Men jag tkr det är en väldigt konstig icke ödmjuk attityd. Sitter du alltså inne med svaret? Finns det ett svar? jag vet att skrift och tal är två skilda saker och det kan komma ut saker "fel". Men med den argumentationstekniken känns det som om jag vore 3 år och du ska lära mig ABC. Jag är rätt noga med mitt språk, jag har full respekt för att alla inte är det eller är intresserade av det - men jag kan inte låta bli att reagera på argumentationstekniken här.

Jag skriver absolut inte detta för att väcka ont blod, väcka den björn som sover (och som jag vet biter) e d, vill bara förklara lite hur diskussionerna KAN upplevas om man tlllhör dem som är lite "udda".

Allt gott!

Jag har frågat dig minst 2 ggr om vad DU menar med din knäteknik, men har bara fått en massa argumentationsteknik tillbaka.

Är du intresserad av att diskutera ridning eller bara analysera skrivteknik o tolkningar.?

tror som sagt att en duktig ryttare i stort sett kan göra på vilket sätt som helst och effekten kan bli bra.

Jag tror att Anky kan trampa ner i stigbyglarna (det kan man väl på en riktigt välutbildad häst, eller hur är det, du som har sådana?) och hästen kommer ändå upp med ryggen i halvhalten, jag tror hon kan lätta med sätet och ge en impuls med knäna, jag tror hon kan inverka bakåt i bettet, jag tror hon kan tänka "halvhalt", jag tror hon kan luta sig bakåt, jag tror hon kan luta sig framåt, osv.
Hur menar du att de skulle kunna göra hur som helst?

Har jag någonsin jämfört mina hästar med A.´s-knappast.

Jag tror inte att hon byter signalsystem hela tiden o gör lite "hur-som-helst"
Det kan variera lite från häst till häst, men i grund o botten är det samma på alla hästar.

Jag förstod inte det där med inhib...ehm...sen kom jag inte längre:p

Förklara gärna.
Jag trodde att TS hade hört av andra ryttare att de endast knep med knäna o så skulle hästen stå still...fast det KAN funka för egentligen är väl ganska mkt i ridningen "trickinlärning"??

Jag kan ibland skriva så att det låter som att "jag kan det här" när jag egentligen mest "spånar" och försöker förstå.

Det är svårt att tolka skrift.

KL

Iom att jag använder knäna så har jag gått och funderat hela dagen på hur jag gör, och jag ska inte rida idag, så jag vet faktiskt inte...

Jag hoppas innerligt att jag inte kniper, jag tror inte det, fios beskrivning passade mig bra, jag tror att det är lite så jag gör.

Jag har iofs tendens att ibland hamna för långt fram med vänster underskänkel, om det är pga knät, eller för att min häst mest skyggar i ena hörnet i vänster varv, vet jag inte.

Om man tänker sig att man står på golvet, och ställer sig i ridställning, och från detta niger till, så tror jag att jag gör i en avsaktning/halvhalt även i fältsits. Om man samtidigt spänner mag och baklårens muskler, så blir det ett lätt tryck med knäna..

Jag har ju ridit - i hoppsadeln - och gör nog som du om jag fattar rätt.

Inte halvhalter enbart med tyglarna utan trampar ner, rätar upp mej och spänner till eller hur man ska förklara och yttertygel främst, mer markerad än i dressyssadeln.

Om jag gör som i dressyrsadlen dvs när ajg sitter, spänner till i mellangärdet, o ytter tygel, som jag misstänkte påverkas även överskänkeln i det och spänner snabbt till, som en följd, :confused:.
Inte medvetet alls, men inte så att knäna trycker mer tycker ajg inte.
Att däremot klämma till med knäna fungerar också bromsande men det var inget sätt hästen gillade. Däremot kanske det blir lite spänn i överskänkeln just i den sekunden man spänner magen, men hur hästen påverkas av just det,:confused: jo, säkert något antar jag.

Det är komplicerat att rida i alla fall, men ännu mer att beskriva vad man gör :o Det blir ju mer effekter än det man tänker att man gör:confused: Snurrig.

Och du, ridhushörnet:crazy: :rofl: vi har sladden i ena hörnet. samma hörn som jättestora plåtporten som dånar när det blåser, :crazy: Vänster varv är värst ja. :rofl: Den är lika farlig nästan varje gång vi kommer in i ridhuset, något beroende på energiläge. Första varven :eek: sen blir det bättre. Hinderstöden i de andra hörnen är ofarliga:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Ja, hörn är läskiga, jag har också min släpa där, i läskiga hörnet på ridbanan. Ställer jag inte tillbaka den EXAKT där den stod, så tar det nån vecka innan han kan koppla av hyfsat.

I höstas så gav det sig under en period, första gången på alla år, men å andra sidan så var han så genom riden och rak. Nu är vi tillbaka i gamla spår, men det är klart, min lille pålle är ju bara 17 år och bott här sedan han var tre veckor......:rofl:

Knäna ja. Valacken skulle stanna om jag tryckte med knäna, utan tygeltag.
Ungstoet, skulle förmodligen resa sig....men det får framtiden utvisa.

Min grannes islänning är tränad att stanna när de kniper med knäna. För mig låter det bara konstigt och oligiskt. Jag antar att det finns en förklaring men jag har ingen aning.

Ja, hörn är läskiga, jag har också min släpa där, i läskiga hörnet på ridbanan. Ställer jag inte tillbaka den EXAKT där den stod, så tar det nån vecka innan han kan koppla av hyfsat.

I höstas så gav det sig under en period, första gången på alla år, men å andra sidan så var han så genom riden och rak. Nu är vi tillbaka i gamla spår, men det är klart, min lille pålle är ju bara 17 år och bott här sedan han var tre veckor......:rofl:

Knäna ja. Valacken skulle stanna om jag tryckte med knäna, utan tygeltag.
Ungstoet, skulle förmodligen resa sig....men det får framtiden utvisa.

Ja jag rider ju sto och hon gillar inte alls kläm nånstans. :crazy:

delvis KL
Ska jag vara ärlig som sagt så spänner nog översk till i halvhalten, snabbt när jag spänner till i magen, men tycker inte knäna trycker mer. :confused: kanske om man överdriver eller sätter tillbaka mer kraftfullt.

Har bara tittat snabbt på ankyvideon, utan att lyckas med slow motion o suddigt är det, men jag såg efter ökningen in i piruetten tex att hon gör något som involverar översk i alla fall. Men där krävs det rejält tillbaka också, såg annars inte något knäarbete direkt, men som sagt snabbtitt utan slowmotion. Så jag får väl studera mer och återkomma.

*kl*

oj jag orkar inte läsa hela tråden men jag är en sån som stannar med knäna, nu är jag inte lika tekniskt duktig som er här inne utan jag rider mer på känsla och vad som funkar för mig och pålle.

Jag ser både fördel och nackdel med att stanna med knäna, om hästen är okoncentreradoch jag måste trycka till lite kraftigare får jag en spänning i höfterna och åker upp ur sadeln. Dock gillar jag det för det blir en sådan renodlad hjälp, för enda gången jag kniper med framsidan på båda låren samtidigt är när jag vill stanna eller lugna ner tempot. Annars kan jag lägga till framsidan på ena låret när jag vill hålla in bogen på volten. Det är endast vid dessa två tillfällen jag använde framsidan av låren och därför blev det tillslut en lätt hjälp för mig och hästen, och när jag lärt mig lite på henne att hon verklien skulle stanna när jag endast spännde framsidan av låren kunde jag göra förhållningar och halter på mycket små hjälper.

Så problemen med att stanna så tyckte jag existerade mest i början, innan hästen lärt sig vad jag menade (jag tryckte då hårt med knäna och fick spänningar i bäckenet så att jag åkte upp ur sadeln) och innan jag lärt mig lite på att hon verkligen lydde dessa hjälper (jag blev då nervös och spännde mig i kroppen och tjuvhöll med tyglarna) men när vi väl fått ordning på det så trivdes både jag och pålle utmärkt med den hjälpen, och när jag kunde stanna med så ytterst små hjälper som det tillslut blev så fanns det inga spänningar i kroppen. Dock så kom ju spänningrna tillbaka så fort hon var okoncentrerad och lyssnade dåligt, så jag antar att för mig är den största nackdelen med denna hjälpen att jag blir så oerhört beroende av att hästen är på humör och lyssnar, annars får jag spänningar i kroppen.

Hehe hoppas jag inte gjort bort mig allt för mycket nu, vet om att jag inte är lika tekniskt duktig på att förklara vad jag sysslar med som många av er är

Jag lyfter upp hästens rygg med sätet och RÖRELSEINHIBERANDE knän är en ingrediens i det hela.

Har tidigare försökt beskriva vad jag gör när jag gör halvhalt, men inte kunnat uttrycka mig så bra (och följaktigen blivit ifrågasatt). Du, jacko, beskriver det på ett strålande sätt! :)

Har tidigare försökt beskriva vad jag gör när jag gör halvhalt, men inte kunnat uttrycka mig så bra (och följaktigen blivit ifrågasatt). Du, jacko, beskriver det på ett strålande sätt! :)

Kan du förklara det inhiberande då? Så jag vet om jag fattat?

Jag kan knipa om med knäna i en uppbromsning där hästen försöker springa ifrån hjälperna. Men inte i normal falle. Då räcker det med att sluta om och trycka ner ändan i sadeln..

Och när jag sitter löst, japp- då kniper jag av bara tusan :-)

Det är en konst att hitta "den perfekta sitsen"
Jag kan känna att man ibland sitter hyfsat, avslappnat och mjukt. Sen upp på en rejält skumpig häst, känns som att man studsar på ordentligt... Medan en annan dag skulla man kunna sitta på vilket häst som helst.

Jag tror att ju bättre man sitter/trivs i sin sadel - desto mer avslappnat och icke-knipande blir man i nedsutten trav.

Har kommit halvvägs i tråden men hoppar in här och kan meddela att det fungerar alldeles utmärkt med att mjukt, kanske snarast trycka försiktigt med knäna när mina hästar har velat rinna iväg.

Vet egentligen inte hur eller varför, bara att det fungerar.

Det beror väl helt enkelt på hur hästen är tränad att stanna. Alla stannar itne för samma saker.

Jag kanske ska tala om varför min ridlärares elev inte får trycka eller klämma med knäna, eller få in någon spänning i dem. Han är ganska rabiat med det där, åt mig ryter han ofta att jag ska sluta klämma med knäna när jag ser luft mellan dem och sadeln. :confused: Om jag har fattat det riktigt betyder det då oftast att man har en spänning i knävecket. Typ.

Hur som, det finns visst hästar som stannar när man klämmer/spänner/trycker med knäna (eler andra delar av benet för den delen). Det finns också hästar som springer ifrån det. (Jag sitter oftare på den senare sorten...) Min ridlärares menar att det dock med alla hästar är så att spänningen överförs till hästen och att den därigenom blockeras. Det sänker ryggen och kan inte röra sig fram genom hela kroppen. Visserligen vill man kanske att de ska stanna, men man vill ju att den ska stanna genom kroppen och utan att sänka ryggen. Vidare menar han att hästar som inte reagerar med att stanna eller att fly är avtrubbade i ryggen - det är därför man inte märker någon skillnad med eller utan klämmande skänkel. Han är rätt krass i sina uttalanden ibland. :smirk:

En halt gör jag (när jag gör rätt) genom upprepade halvhalter (drivande säte, insidan av vaden ligger an mot hästens sida, korta arrets) och sedan står handen stilla och benen går bort - och hästen står.

Kan du förklara det inhiberande då?

Nja, precis som jag skrev i mitt inlägg så är jag inget bra på att förklara. Det är inte själva ordet "inhibera" jag är lyrisk över, utan snarare att få höra någon annan uttrycka att man kan bromsa hästen (och lyfta dess rygg) med överskänkeln (knäna är ju en del av överskänkeln).

Intressant, min tränare menar att gm den korta impulsen med överskänklarna bromsas framdelen och bakdelen hinner ifatt sin framdel och ryggen höjs ännu mer. Jag vill tillägga att jag gör denna impuls bara precis till övergången skett, dvs max någon sek. Jag känner faktiskt tvärtom mot vad din tränare anser, att kvalitetshöjningen är påtaglig de ggr jag lägger till överskänkel i avsaktningen och de ggr jag inte gör det.

Jag frågade min tränare härom dagen om just denna hjälp, om jag gör den för mitt eget sätes skull (det kan ju vara så att det sker saker i mitt säte och min balans som är något positivt) eller om jag gör den för hästens skull. Hon menade att det är en kombination. Hjälpen bromsar framdelen (precis som din tränare anser) och bakdelen träder in i avsaktningen. Jag känner faktiskt inte att ryggen trycks undan, snarare tvärtom, jag känner att ryggen rundas ännu mer och de bästa avbrotten jag fått till har haft överskänkel inblandade. Men samtidigt kan ryttaren använda sina lår som ett "stopp" för den egna balansen, man riskerar inte att hamna framför sina ben (en del ryttare gör detta fel om de tagit sig ur stolsitsen) och balansen blir därmed förbättrad.

Men det är säkert också enorm skillnad på vad du gör och att "klämma". Vilka muskler du använder osv. Det skulle vara spännande att testa, men eftersom jag inte kan ditt sätt så blir det oundvikligen ett knipande - och min häst gillar inte det...

Mina bästa halter har jag gjort på en välutbildad och stadig häst där jag kunde sitta djupt och rakt och verkligen bara ge exakt de hjälperna som ridläraren sa: halvhalt, halvhalt, halvhalt, handen still & benen bort. Den gången gjorde jag flera övergångar halt-samlad trav som var riktigt bra.

Vi får träffas någon och göra halt!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
618
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka