Sv: Stanna el. stå?
inom SHK så är ståendet från Ligg, och inte från sitt som det är i SBK. ( eller är jag helt galet ute, visst är det från sitt i sbk?)
Från det mesta
Det dyker upp redan i LK1, och är då ställande under gång. Hunden ska kommenderas stå under fritt följ, stanna medan föraren går vidare, och förbli stående tills föraren återvänder till hundens sida. Föraren går 10 meter sedan hunden (förhoppningsvis) stannat, gör helt om, och återgår till hunden när domaren säger till.
I LK2 dyker det upp i flera varianter. Först under inkallning. Hunden sitter kvar, föraren går ca 30 meter från hunden, vänder sig emot hunden, och kallar på order in den, och beordrar sedan hunden stå 'mitt i' inkallningen. Hunden ska stanna och förbli stående tills föraren ger ny inkallning.
Sen är det ett framåtsändande med ställande. Föraren sänder hunden framåt mot en ruta 10 meter bort. Hunden ska gå rakt fram, och på förarens stå-kommando stanna och bli stående i rutan ca 3 sek, sen ges order om att föraren ska hämta hunden.
I LK3 så är det ställande under inkallning, följt av läggande under 'samma' inkallning. (Hunden kallas in, kommenderas först stå - ny inkallning - kommenderars ligg - ny inkallning - når föraren)
Sen kan det användas vid rutan där med om man vill (hunden ska framåtsändas till rutan, sen lägga sig, men man får ställa hunden i rutan först om man vill)
Nu kommer första fjärrdirigeringen med stå, och är då från liggande om jag minns rätt.
Så, gissa varför jag lär in stå från rörelse på lillknatten, alltså att han ska stanna och bli stående under rörelse. Det tar låååång tid innan det kommer från sitt eller ligg.