Stänkrädd?

milian

Trådstartare
Har inte så mycket erfarenhet av stänkrädda hästar så jag tänkte höra med er om era ideer.
Min 4-åring har startat ett antal gånger och sköter sig bra när han har framspår han har gått i dödens i 2 lopp och då ser han kanon ut och har varit 2 resp 3 med ett sånt lopp.
Han har även suttit 2a ytter slutade 3 a med hyfsad spurt. :)

Mitt problem nu med honom är när han har bakspår så går han inte upp i rygg han släpper gärna en lucka till framförvarande trots att tempot har varit lägre än de gånger han har har gått i dödens.
Han ser även inte lika spänstig och rapp ut när han går från bakspår / tillägg.:(

Hade han varit stänkrädd så borde han väl inte ta i från andra ytter heller eller :confused:

Är tacksam för alla ideer han ska ju inte behöva gå i dödens i alla lopp.;)

Sv: Stänkrädd?

Usch vad jag känner igen det där:crazy:
Våran bloding är lika,har sytt ett eget ögonskydd som har inbringat sköna pengar.De som finns på marknaden funkade inte på han.

Så mitt tips är att du sätter på ett skydd för ögon el nos el bådadera.Sen att de springer från andra ytter kan väl förklaras med att det bara är två hästar före som sprutar grus,längre bak mera grus.

Ja det stämmer ju.
Man blir lite förvirrad då han gör ett bra lopp från dödens och sen ett urdåligt där han knappt håller kontakt med fältet fastän tempot är snarlikt.
Han har inte startat så jättemycket men i 2 lopp har han haft bakspår och då är han bara "dålig"

Jo! det finns väl bara två alternativ!? vänja hästen eller ge den de skydd som krävs! M

Jag hade en diskussion om stänkskydd och nosfladder här för nästan tre år sen när jag fick min trashank. :)

Men det visade sig snart att det inte var stänket som ställde till problem för henne.

Nu tror jag att jag vet anledningen till hennes problem att ligga i rygg. Hon har haft problem med två nack-kotor som gjort att hon haft ont när hon bromsat, mina träningsmetoder gar tillfälligt löst problemet för henne för att sedan göra att hon snedbelastat och blivit halt. :crazy: :o

Jag har även haft en häst som inte gillade stänket men hon blev hjälpt av en vanlig "flughuva". :idea:

Han går upp i rygg om han är med där framme från början men inte om han har bakspår då verkar han vilja ha en lucka till framförvarande.

Har provat han hemma också med ryggposition och då är det inga problem men det skvätter ju inte så då heller.

Jag får ta och sätta på han ett stänk skydd och testa.

Men om man tittar i loppen så ser man knappt några hästar längre som går med stänkhuva fast dom är stänkrädda.
Är det för att typ " härda" dom eller?

Det känns lite svårt att träna honom då det inte går att få samma grusstänk hemma eftersom det verka som att han bara reagera när det blir mycket.
Jag har inte heller lust att ta ut han i provloppen då det ofta går så onödigt fort där och det är väldigt lätt att få han överpeppad.

Prova som någon skrev flughuva. Vad spelar det för roll om man inte ser det på några andra hästar? Huvudsaken är ju att din häst går upp i rygg och springer. Tror inte det går att vänja av en häst från att vara stänkrädd. Det är nog så idag att de hästar som verkligen är stänkrädda har skydd. För några år sen gick det nästan mode i att ha stänkskydd/flughuva på hästarna. Fanns nästan 1 i varje lopp som hade.

Näe självklart ska jag prova på honom.

Jag bara funderade då jag också hade för mig att många hästar gick med stänkskydd för några år sedan men att det inte är lika ofta i dag.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 755
Senast: Niyama
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 901
Senast: Fruentimber
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: Stereo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025