Sv: Stångbett
Har inte hört att just portugisiska stänger skulle vara bättre än något annat. Varför då?
Fördelen iaf med "iberiska" stänger är ju att man kan få dem lite som man vill (jfr med vanlig kandarsång), kort eller lång /över under skänkel och mundelens utformning.
Men iaf det finns en hel del litteratur att läsa om stånginpassning bla BB -riding på kandar.
Och sen gäller det som vanligt att prova sig fram -vad tycker hästen? Man kan få ett helt bettmuseium till slut om man har otur.
Ett stångbett kan med fördel vara lite bredare än ett vanligt tränsbett, så hästen får plats med läpparna samt att det blir svårare för den att nappa tag i underskänkeln. Stången i sig ligger ganska stilla och den används ju inte heller på samma sätt som ett tränsbett.
Hur hårt kedjan ska spännas är nog lite av en smaksak. Men den får inte vara så löst spänd så stången faller igenom. Då kan tungfriheten gå upp i gommen på hästen.
Jag tänker att en hårt spänd kedja inte ger samma eftergift men att den ändå är lite "snällare" genom att den känns lite hela tiden och en löst spänd inte alls känns tills man tar i stången och då kan trycket kännas lite plötsligt och hästen bli övverrumplad(spec om man är lite okänslig i sin hand).
Samma sak tycker jag gäller ang under skänkelns längd och förhållandet med över skänkeln. Är man lite fladdrig i sin hand kan man "joxa" en del på en lång underskänkel innan den tar(om man säger så) medans en kortare underskänkel så kommer tygeltaget mer direkt (kortare väg). Att då inte förglömma att en längre underskänkel verkar kraftigare iom att hävarmen är längre.
Sen behöver kanske hästen hjälp med att "svara" korrekt på stången så det verkligen blir ett hjälpmedel.
Fråga din tränare eller vänner runt omkring om ingen av dem har en stång du kan få hjälp med att prova på din häst.
Oj, nu har jag nog vimsat till det för dig med mina luddiga förklaringar.
/T