Stångbett vid inridning?

Solis

Trådstartare
Har sett att en person som sysslar med AR rider in hästar på stångbett. Jag håller inte på med AR själv, utan undrar om det är vanligt att man inom denna inriktning använder så skarpa bett på helt outbildade hästar? Vad är i så fall syftet?
I "min" värld är stångbett väldigt skarpa, och jag blev mycket förvånad vid denna upptäckt.

Sv: Stångbett vid inridning?

Rider denna person enbart på stång eller med en kapson också?

Den lilla jag har hemma nu kommer troligtvis ha stång som första bett, men då utbildas på kapson en bit först och sedan ha både stång och kapson.

Visst är stången skarp om man ser till den fysiska effekten den har (hävstångseffekten), men jag har helt tappat den "skarpa" bilden jag hade av stångbett innan jag började med AR.

Nu är det bara ett verktyg som man ibland behöver ibland inte.
Precis som ett tränsbett eller en kapson. De har olika inverkan.

Att enbart rida en unghäst som är i sin början av utbildningen makes no sense to me. Den inverkan man vill ha av en stång är ju att länga överlinjen när man samlar mer eller om hästen har svårt för just det. Dessutom så får man svårt att ställa/böja via bettet med en stång. Därför hästarna ska ha kommit en bit i utbildningen innan man sätter på en stång (helst). Eller om man rider med en kapson samtidigt också så får man ställning/böjning via den innan hästen lärt sig att följa ryttarens kropp in i ställning/böjning.

Så det förekommer alltså att man använder skarpa bett redan från början? Men på en helt outbildad häst är det ju inte tal om samling. Vad gör då stångbettet för nytta? I detta fall används både kapson och stångbett, hästen är på en så låg nivå att den fortfarande linas samtidigt som den bär ryttare. Ryttaren håller i både kapson och stångbett. Skulle det vara "snällare"? Varför används inte ett vanligt tränsbett istället? Tycker att användandet av skarpa bett på ett så tidigt stadium i hästens utbildning skulle skapa mer problem än nytta.

Ofta så är det bara att man vill att hästen ska vänja dig vid att ha ett bett i munnen. Så den longeras eller rids helt på kapsonen bara att den har stången i munnen också. Sedan vänjer man sakta vid att man inverkar i stången också.

För att sedan börja inverka med den på "allvar" när det behövs (längre fram).

Orsaken till att man väljer att inte använda tränsbett kan helt enkelt var att kapsonen inverkar som ett tränsbett. Så tänker jag och har inga större planer på att rida min unghäst på tränsbett.
Kan jag rida henne på enbart kapson ser jag ingen anledning till att ha tränsbett på henne.

Använder man stången rätt (inte alls eller väldigt lite) i början skapar det inga problem. Man vänjer helt enkelt hästen vid det.

Sedan vet jag att inte alla håller med mig om det, men det är min åsikt kring det. ;)

Japp det används av en hel del i mitt tycke korkade personer....

Mot unghästars känsliga munnar ska man vara tre saker, snäll, snäll och snäll.

Det kanske finns en och annan ryttare som är så oerhört skicklig att det inte skulle skada hästen att ridas in på stång, men jag tror inte att 90-95 % av de som tror att dom är dugliga att göra det de facto har den skickligheten.

I mitt tycke är att rida in hästar på stång lika korkat som att låta en elev i första klass hantera kontrollrummet i ett kärnkraftverk. För kännedom ska jag även meddela er att jag arbetat med hästar i snart 30 år så jag har en hel del erfarenhet.

/kt

KungTulle skrev:
Det kanske finns en och annan ryttare som är så oerhört skicklig att det inte skulle skada hästen att ridas in på stång, men jag tror inte att 90-95 % av de som tror att dom är dugliga att göra det de facto har den skickligheten.

/kt

Japp! Håller helt med om detta! Har träffat hästar man gjort detta på och de har en hel del mun, form och framåtbjudningsproblem som följd.
Själv använder jag kapson + tränsbett i början och när hästen är lite mer van, bjuder fram mot handen osv enbart tränsbett. Stångbettet kommer in långt senare när hästen är stark och utbildad för samling.

jag skulle aldrig rida in en unghäst med ett jätte skarpt bett , "min" nordsvensk rider jag på tränsbett 2 delat , man ska väl lära rätt från början rider utan nosgrimma oxå!

ett två delat tränsbett skulle jag aldrig sätta in ens i mina hästars mun.
den kan åka jojjo inne i munnen och nyper både gom och tunga.
drar du i ena tygeln så åker bettet runt.
i rätt hand är stång ett mildt medel som ligger still..men då ska hästen vara såpass utbildad innan att den reagerar på tyglar,tryck och säte.

Solis skrev:
Så det förekommer alltså att man använder skarpa bett redan från början? Men på en helt outbildad häst är det ju inte tal om samling. Vad gör då stångbettet för nytta?
Bettet används inte till att samla hästen. Det har du skänklarna till. Spider skrev så korekt och snyggt att stångbettet används för att länga överlinjen.

Men visst, använt på fel sätt är stångbettet otäckt. På rätt sätt ett oerhört bra verktyg. Oavsett vilken värld man tillhör...

min ena häst är inriden av AR folk.
Denna rids in på kapson samt stångbett.

Va en hingst dock.

Hästen rids nu på vanligt tredelat och är väldigt mjuk i sin mun.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ser inget problem med det om personen vet hur stången ska användas, har en bra hand och kompletterar med kapson.

De flesta inom AR rider inte med stöd i stångtygeln, den hänger ganska slappt och bara tygelns vikt kan vara en hjälp i sig.

För min del tänker jag utbilda min unghäst på bara kapson så långt det går. Sen får vi se vilka problem jag stöter på och vilket hjälpmedel som är bäst, fortfarade kapson eller tränsbett eller stång eller SP eller hackamoor mm mm.

/T

pallas_athena skrev:
ett två delat tränsbett skulle jag aldrig sätta in ens i mina hästars mun.
den kan åka jojjo inne i munnen och nyper både gom och tunga.
drar du i ena tygeln så åker bettet runt.
i rätt hand är stång ett mildt medel som ligger still..men då ska hästen vara såpass utbildad innan att den reagerar på tyglar,tryck och säte.
okej , tråkigt att det inte funkar för din del , jag tycker de är jätte bra !

Japp, det är vanligt. Jag förstår att du är förvånad, det är jag också. Att man törs rida på ett sådant skarpt instrument innan man kan nåt om ridning (det märks på alla AR-inridna hästar på stångbett som jag sett, än har jag inte sett en enda som inte är avknäppt i nacken, har hängrygg, en mage som är dubbelt så lång som överlinjen, och raka, stela pinnar till ben där bakbenen ser ut att lätta från marken i vilken sekund som helst. Detta kallar många för samlat.) Vad som förvånar mig ännu mer är att samma ryttare tycker att A. von Grunsven rider dåligt.

Såhär blir jag då: :eek: :crazy:

ledsen att du bara sett sådana dåliga exemplar,själv har jag också sett det men vem har sagt att bara för man är barock ryttare så är man perfekt.

ska vi dra upp dressyr ryttares brister som rider in unghästar på inspänningstyglar och pessoabett???(menar inte att alla gör det,precis som barock ryttare finns det duktiga och det finns mindre duktiga ryttare)

snacka om att dra alla över en kant!!

Jag tycker också att det är tråkigt att du bara sett elände - du kanske inte VILL se annat?

Av de AR-människor jag känner är i princip alla väl utbildade ryttare som ridit i massor av år innan de "sadlade om" till AR. Jag är övertygad om att de vet vad de sysslar med.

(Och jag har aldrig hört någon av dem säga att AvG rider dåligt - men jag tror att alla ogillar rollkur)

Immer

Och jag sadlade om från barockridning till "vanligt", för jag insåg att jag höll på att gå in i en riktig återvändsgränd. Flertalet barocktränare jag red för tyckte att även jag skulle rida krumelurer, öppnor och slutor, på min då helt nyinridna unghäst, INGEN hjälpte mig med min sits och min hand trots att den var bedrövlig.
Men... ingen idé att jag diskuterar här, folk blir bara sura och upprörda. Jag svarade trådskaparen eftersom jag kände mig berättigad att ge min syn på saken då jag också är förvånad över det flitiga stånganvändandet på outbildade hästar som har 0 bärighet. :(
(Jo, flertalet har kritiserat både AvG och andra duktiga dressyrryttare på ett sätt som fått mig att bli alldeles matt och vilja ge upp Buke för gott, fattar inte riktigt varför jag är kvar ändå :p )

vi bor ju nästan grannar så när jag får min nya häst kan du ju komma och hälsa på,spider84 rider också akademiskt och bor inärheten. så ska vi visa att alla barockryttare inte rider mes mulen i bringan och ryggen nere vid knäna:)

ber om ursäkt för att jag uttalade mig
hejsvejs

du kan inte ens försvara varför du ogillade stångbettet och vad som var bra med den tvådelade så jag antar att du inte hade ngn kunskap om det :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama