Stång på western hästar- varför?

M

My Beauty

Frågan lyder såhär: Varför rider man western hästar på stång?

Har själv ingen som helst kunskap om western utan har den uppfattningen om western att hästarna är J***** lösgjorda i allfall,
MEn varför rider man med stång bett? Iom att en western ryttare rider mkt med hjälp av vikter osv.

Sv: Stång på western hästar- varför?

Det är en utbildningssak. Målet är att rida med enhandsfattning. Liksom dressyrhästen genomgår utbildning för att så småningom ridas på kandar, som är en stång det med. Vissa tävlingsnivåer inom western, på hästar över en viss ålder får endast ridas med stång.

Citerar:
Westernsadeln är ett exempel på detta. Stiglädren är längre för att man ska kunna sträcka ut benen under dagslånga ridpass. Stigbygeln är bredare och större för att vara bekväm för foten. Stora läderytor skyddar benen mot allt från kaktustaggar till hästsvett. Hornet på westernsadeln var ursprungligen gjort för att binda boskap i. Den tidigare idén med att binda i hästens svans försvann ganska snabbt. Westernridningens ”neck-reining” (styra hästen med en hand) var en nödvändighet för att kunna arbeta till häst. Minst en hand behövde vara ledig för arbete med t ex lasso.

Här kan du läsa mer.

Senast ändrad:

Frågan lyder såhär: Varför rider man western hästar på stång?

Har själv ingen som helst kunskap om western utan har den uppfattningen om western att hästarna är J***** lösgjorda i allfall,
MEn varför rider man med stång bett? Iom att en western ryttare rider mkt med hjälp av vikter osv.
Stångbettet är avsett för enhandsridning . (Å för att en stång är snällare mot hästen än ett tränsbett.)

När hästen är såpass utbildad att den kan ridas på ett stångbett så är den också såpass utbildad att man rider den med nästintill enbart hjälp av vikt och skänkel. Dock så behöver man ju handen men väldigt lite och med ett stångbett så kan du ge en nästintill osynlig hjälp till hästen vid de tillfällen du behöver.

På ett stångbett är inte själva mundelen det som i huvudsak verkar på hästen, utan hävstångseffekten man får av stängerna till kedjan under hakan och nackstycket i tränset är det som i huvudsak påverkar hästen. På en rätt utbildad westernhäst, behövs ingen "dragkraft" i tränset eftersom den rids med neckreining, vikthjälper och ben för styrning och tempo. Att man ser folk rida en häst på ett stångbett på ett felaktigt sätt är tyvärr jättevanligt, där ryttaren sliter och drar i tyglarna och då kan jag förstå varför en sån här fråga kommer upp.

Mitt mål med ridningen är att kunna rida hästen i avslappnade och följsamma rörelser. Säger samma som många andra har svarat att det är en del i utbildningsnivån.. På samma sätt som en hoppryttare varierar bettet gör även jag det, jag sitter inte och harvar år in och år ut på samma bett.. Vissa perioder rider jag på vanligt tränsbett, stångbett med korta skänklar, stångbett med längre skänklar, stångbett med port ja flera olika bett som hästen trivs med..

/ jeanette

På ett stångbett är inte själva mundelen det som i huvudsak verkar på hästen, utan hävstångseffekten man får av stängerna till kedjan under hakan och nackstycket i tränset är det som i huvudsak påverkar hästen. På en rätt utbildad westernhäst, behövs ingen "dragkraft" i tränset eftersom den rids med neckreining, vikthjälper och ben för styrning och tempo. Att man ser folk rida en häst på ett stångbett på ett felaktigt sätt är tyvärr jättevanligt, där ryttaren sliter och drar i tyglarna och då kan jag förstå varför en sån här fråga kommer upp.

Jag menar inte det som något negativt med stång, bara så ni vet ;)
Men iom att western hästar ger ett intryck av att lyssna på minsta lilla rörelse i sadeln och verkligen jobba ihop med ryttaren.
Tycker faktiskt man ser ett mkt bättre sammarbete när det gäller häst och ryttare i westernsporten än i den "vanliga" ridsporten.

Så tänkte om stången mera som "prydnad" när man tävlar /rider. Då den i princip verkar inte användas :D

Motfråga, Varför rider dressyrryttare på kandar?
Svaret på den och din fråga är att det ger en möjlighet ett ge så fina hjälper som möjligt när man sitter på en välutbildad häst. :D
Sen har väl de flesta hört hur lyriska kommentatorerna blir när någon som Kyra eller Lussan tar tyglarna i en hand och avslutar sitt dressyrprogramm på det viset....
Det är vad majoriteten av westernryttare vill ska bli slutresultatet i sin ridning.

Motfråga, Varför rider dressyrryttare på kandar?
Svaret på den och din fråga är att det ger en möjlighet ett ge så fina hjälper som möjligt när man sitter på en välutbildad häst. :D
Sen har väl de flesta hört hur lyriska kommentatorerna blir när någon som Kyra eller Lussan tar tyglarna i en hand och avslutar sitt dressyrprogramm på det viset....
Det är vad majoriteten av westernryttare vill ska bli slutresultatet i sin ridning.

Ja men det har jag redan frågat mig en gång varför man rider dressyr hästar på kandar ;)

jag fåt inte ihop det logiskt sätt att man sätter ett stång eller kandar på en sådan skolad häst, lyhörd och där du i princip endast rider dme dina vikter. :crazy:

jag kan inte svara för dressyren och kandar... men för western och stångbettet kan jag... ;)

När du rider på stång kan du ge hästen mycket finare och minimala hjälper... men hur utbildad hästen än må vara så går den inte prefekt jämt, för då skulle det vara en robbot... men just de gångerna man måste korrigera dom kan du göra det lättare på stång om du har en utbildad häst...

Dessutom, som bill skrev, är egentligen stånget snällare mot hästen än vad ett tränsbett är...

Ja men det har jag redan frågat mig en gång varför man rider dressyr hästar på kandar ;)

jag fåt inte ihop det logiskt sätt att man sätter ett stång eller kandar på en sådan skolad häst, lyhörd och där du i princip endast rider dme dina vikter. :crazy:

Därför att en stång på en outbildad häst kan skada mer än hjälpa, därför sätter man bara stång på en häst som kommit så långt i sin utbildning att den går att rida på fina hjälper och är lyhörd...

Jag förstår din fråga! Jag skulle vilja försöka förklara det lite så här: från början så är det lite som Bill skrev, att ett cowboy behöver ha en hand ledig för sitt lasso, öppna grindar osv.

Tävlingsridning som vi håller på med idag är ju något helt annat. Tävlingsreglementet säger också att vid en viss ålder (6 år) så måste man rida på stång. Varför det? Jo, för då ska man kunna visa att hästen kommit så långt i sin utbildning att man kan rida den med mycket fina "sofistikerade" hjälper.

Sen är det också som Bill säger, snällare mot hästen. Inte bettet i sig, då ett stångbett är ett skarpt bett. Men det är snällt mot hästen att ha utbilda den ordentligt och därmed fått en bra kommunikation som gör att häst och ryttare samarbetare. Det är inte någon som med halvt våld försöker dra hästen hit och dit.

Och på frågan varför man rider på kandar i dressyr? Ja säg det?... här kommer jag att ligga sömnlös i natt och fundera... varför stoppa in två bett i munnen på en välutbildad dressyrhäst? De använder ju dessutom tjockare tränsbett än vad vi westernryttare gör, och så en pinne till i munnen... verkar inte riktigt klokt....

Tjenare Cowsense, allt e bara bra me mig.... Jag ska tala om för er som inte vet, men just nu är ja på en reining ranch i Texas. Har varit här i 2 månader nu...och här rider vi 2-åringar på stångbett. Inte vilket stångbett som helst och dom startas dom första 60 dagarna på tränsbett (twisted snaffle) eller ett väldigt tunt tränsbett. Detta för att störa så lite som möjligt i munnen p.g.a deras tandbyten.

Stångbettets mundel är som ett tunt tränsbett med en 3mm "bred" skåra i som ringlar runt själva mundelen. I mundelens ändar som fäster i själva skänkeln (stången) är det en kula (stången och bettet är inte fast på nå´t vis), så när du tar i tygeln och stången så är det direktkontakt med kedjan och sidostycket över nacken (en öras).
Jag hoppas ni förstår hur det ser ut, svårt att förklara. I vilket fall ett väldigt milt bett.

Sen tror jag åxå att det är kunskapen och den svenska mentaliteten och framförallt förutsättningarna vi har i Sverige. Sen gör vi ofta som alla andra just p.g.a kunskap.....(för va skulle dom som ser dig säga om du rider en 2-3 åring på stångbett ?? !!!!)

Jag ska iallafall köpa med mig ett sånt hem till min nystartade blivande 3-åring.

Senast ändrad av en moderator:

Kandaret är hjälpen till att få hästen att gå i den höga formen. Själva kandardelen påverkar nosens läge/lodlinjen, bridongen höjer huvudets position...

Kandaret är hjälpen till att få hästen att gå i den höga formen. Själva kandardelen påverkar nosens läge/lodlinjen, bridongen höjer huvudets position...

Jag skulle snarare använda stången till att hjälpa till att länga hästens överlinje (hela vägen från bakben till nacke) (tillsammans med att man "rider in bakbenen" under hästen med säte och skänklar så klart), och bridongen till att hjälpa till att böja hästen (tillsammans med sitsen).

Hästens huvud kommer (ska komma) i en högre position pga att hästen samlar sig och "sätter sig" på bakdelen - inte pga bridongen drar upp det.

(jag rider AR-inspirerat)

Jag gjorde enbart en snabb enkel förklaring på själva bettets inverkan...självklart rider man in hästen i formen. Jag är också inspirerad av AR...

Här är en bra länk för den som vill veta mer.

FÖRLÅT KAPNING!

Oj oj Piraja, imponerande sida!

Jag själv har mer o mer glidit in i AR-världen efter 7 år i westernvärlden och min nuvarande 2.5-åring kommer endast bli riden på AR-vis med krydda av gammalt westernstänk ;)

Denna bilden som kommer från sidan du länkade till var riktigt fin, dessutom är det ett varmblod som en del anser vara "sämre". Kul att bilder på dessa duktiga vbl kommer ut (och extremt duktiga ryttare då det ofta krävs mer att klara av uppgiften). Jag har själv haft vbl för många år sedan och vet att man har en del emot sig i form av fysisk begränsning, men träning ger resultat och det gick riktigt bra för honom =)

lixen.jpg

info om bild: Varmblodige travaren Lixen och Hanna Larnemark i piaff.
källa: http://www.markusholst.se/bok/5.htm#Kandar

Till tråden kanske hör att man kan se vilken lätt och känslig kontakt hon har på stången, som sagt tidigare är idén att stång enbart ska användas vid ridning på en utbildad och lyhörd häst som klarar av korrigering dels via säte men också lite via stången.

Senast ändrad av en moderator:

Stångbettet är avsett för enhandsridning . (Å för att en stång är snällare mot hästen än ett tränsbett.)

de beror helt på hur de används oxå:smirk:,

de beror helt på hur de används oxå:smirk:,

ALLA bett kan vara livsfarliga för en häst om de hamnar i fel händer, men om man förutsätter att man rider man en mjuk och korrekt hand så är stångbettet snällare än vad tränsbättet är. ;)

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 344
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp