I

indra

skulle vilja ha lite info om hans avkommor mm. har vart å kollat på en trevlig unghäst efter honom som verkar bra i psyket och hoppar kanon rör sig även trevligt men det hade vart kul att höra lite om era erfarenheter osv. vill veta allt. alltid kul om någon har bilder att lägga ut..

Sv: stanford

Har ett underbart stanfordsto hemma som nyligen blivit mamma. :love:
Köpte henne som 11 åring och då hade hon knappt sett ett hinder, men satan vad hon hoppade. På två år var hon uppe och vann och placerade sig i nästan varenda 130. Hon är väldigt speciell och ibland lite väl impulsiv. Blir jättearg när man åker iväg med dom andra hästarna på tävling. När hon själv får åka transport rusar hon rakt in ända tills bommen säger stopp, breddar sig och visar ögonvitorna (bredåkare). Men det säger väl allt att även fast hon tycker att det är så obehagligt att åka transport så blir hon överlycklig ändå.. :)
Rör sig inte jättebra men helt okej. Snygg exteriört, ser ut som en kopia av Stanford.

Rent allmänt tycker jag att dom stanfordhästar som jag ridit (en hel del) kanske inte alltid är dom trevligaste att rida i vardagsjobbet, men alltid super på tävling. Dom flesta är lite stressiga och väldigt känsliga men också mycket samarbetsvilliga.

Lycka till!!

Hade ett sto e Stanford tills för några år sedan, då vi tyvärr tvingades ta bort henne 15 år gammal (köptes som 4-åring)
Väldigt samarbetsvillig, ibland lite för mkt (stressade lätt upp sig om hon inte förstod) och relativt lättriden. Hoppade som en katt (supervig) med jättebra teknik. Rädd om sig (i början kunde hon nästan få black-out o bara rusa om hon slog i en bom) och rev väldigt sällan. Hoppade allt man styrde henne mot, även om hon ibland tyckte hindrena var läskiga. Bra gång, mkt luft i rörelserna, elastisk och lätt att länga/korta i alla gångarter.
Helt klart ledaren i hagen i alla lägen (väldigt ranghög) och ibland en liten argbigga mot de andra hästarna (men sparkade aldrig, bara skrek o la öronen bakåt). Tävlades först i hoppning, och senare i westernridning.
Jättetrevligt sto som fått 2 underbara söner med KANONpsyke!!!!

vad kul att någon har träffat stanford avkommor här på buke... :)

vad häftig hon verkar vara ditt sto.. så hon brydde sig inte alls om att ni ändå klättrade rätt snabbt i höjd??
vem har du betäckt henne med??
tanken är ju att jag vill ha ett sto med ok stam som senare kan sättas i avel oxå.

ingen mer som har träffat någon av hans avkommor och kan berätta?

Min syster har en Stanfordhäst. Han är hoppad upp till 135. Men inte nu,, hon rider inte så mycket längre.

Håller verkligen med Pam, det stämmer;)

Rent allmänt tycker jag att dom stanfordhästar som jag ridit (en hel del) kanske inte alltid är dom trevligaste att rida i vardagsjobbet, men alltid super på tävling. Dom flesta är lite stressiga och väldigt känsliga men också mycket samarbetsvilliga.

Bilder

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08590000-08599999/640x480/8592573.jpg
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_18/08590000-08599999/640x480/8592601.jpg
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09940000-09949999/640x480/9945094.jpg
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_17/09940000-09949999/640x480/9945003.jpg

ok... jag som trodde att dom oftast var "hårda" inte att de var känsliga..

fina bilder föresten.

nu e det ju iof bara ni två som svarat men det känns ändå som han har lämnat lite bra inom hoppningen.

Känslig är våran iaf,, jag red en gång,, hamnade lite snett när han kastade sig över en bom i skritt:angel: och drog järnet efter och blir stressad,,vi passar inte ihop.

Kan kanske filma av tvn, om du vill se någon film?

Kan lägga ut bilder oxå.... Ska leta efter bättre bilder på henne, slänger in bilder på båda sönerna oxå (väldigt lika sin mor i kroppen)
Glömde skriva att hon gick 120-klasser (avancerade från 90-100 till 120 på 3 månader)

Mitt Stanfordsto med föl: (dålig bild)
http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/Kusar/DCP01097.jpg

Fölis (e Quite Easy) har blivit stor:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/Bon%20Chance/Hoppar12maj.jpg

Andra sonen (e Swift), kopia av sin mor i modellen, bara 12cm högre...:
http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/Kusar/DCP01146.jpg

ja det hade var jätte kul att se film... kan du lägga ut länk här då för jag e typ blondast i stan när det gäller datorer och fattar noll.

gud vad fina avkommorna var. stot oxå... så det gick så snabbt att komma upp i klasserna med henne... hmmm ja det lutar ju mot en stanford nu asså...detta var ju super kul att se.

Tog knappt så lång tid... I början av april var hon bara startad ett fåtal 90-klasser, midsommar samma år gick hon 110-derby + 120 (5:a i 120-debuten, bara 4 placerade tyvärr...:crazy:) Ett hjärta av guld!!!!!! (har btw träffat fler trevliga Stanfordavkommor, men man tycker ju alltid bäst om sin egen...:D)

Jo hon är jättefin.
I den takten som vi klättrade i klasserna var inget problem... tog det hyfsat lugnt ändå. Eftersom hon inte vill riva gäller det att aldrig utsätta henne för situationer som man inte är 200 % säker på att hon klarar ut. Gjorde det felet en gång när hon fick gå in i en 135 på alldeles för svårt underlag. Hon tog i utav h-lvete tills det kom en trekombination, men då bangade hon och sen tog jag ut henne.

Har ett hingstföl efter Cardento och är dräktig med Carland. Jag tror verkligen på Stanford i andra led.

Vad är det mer bakom stanford???

Jo hon är jättefin.
I den takten som vi klättrade i klasserna var inget problem... tog det hyfsat lugnt ändå. Eftersom hon inte vill riva gäller det att aldrig utsätta henne för situationer som man inte är 200 % säker på att hon klarar ut. Gjorde det felet en gång när hon fick gå in i en 135 på alldeles för svårt underlag. Hon tog i utav h-lvete tills det kom en trekombination, men då bangade hon och sen tog jag ut henne.

Har ett hingstföl efter Cardento och är dräktig med Carland. Jag tror verkligen på Stanford i andra led.

Vad är det mer än Stanford bakom din???

morfarn är cortez som jag då tycker mycket om.

carland och cardento, det kan ju bli hur bra som helst. så spännande.
har du visat fölet?

Den skulle jag köpt på en gång på stammen :)
Kan det bli så mycket bättre, där har du ju både temperament och gångarter om du har tur. Har varit ganska anti cortez tidigare. Stora lite småklumpiga tråkiga bruna hästar. Men det har jag fått äta upp flera gånger om efter att jag köpte min "bebis" e. Cortez. Den kommer att gå riktigt långt!!

Nej han är inte visad, var väldigt ojämn och knölig då. Men nu börjar han bli fin...:)

ja stammen är ju veldigt trevlig ( nu efter att jag fått veta lite mer om stanford) , kan nog bli bra. jag är tycker ju som sagt mycket om cortez och har träffat och sett så ycket bra efter honom. har dock en gång träffat en cortez stanford (denna som jag kollat på är ju stanford cortez) och den var stor tung låg lågställd röde sig inge vidare ingen utstrålning, de red bara dressyr på den så jag vet inte den kanske kunde hoppa.

har träffat några cardento varav en som en kompis har och rider 135 på och de är riktiga studds bolllar, hur häftiga som helst.

min väninna har en Stanford avkomma. han är idag 9 år men enbart gått 120 pga av olika skador men gick på en tävlingssäsong från 1m till 1,20 som ingenting.
Han är ganska grov i kroppen men rör sig väldigt lätt och smidigt. Dock har han ett jäkla humör. man kan nästan tro att han är ett sto men det gäller i ridningen när han blir taggad och ryttaren gör fel så kan han bli riktigt sur. Docl aödrig elak eller svårhanterlig.

Har träffat på 3 st Stanford avkommor som alla har hoppat som hejsan men varit mycket trevliga.

Jag har haft en Stanford-Tammer Fors xx. Han hade gått 1.40 och var stensäker på hinder-på träning. På tävling funkade inte vi alls och han blev hysteriskt tittig och kunne resa sig inne på banan. I övrigt var det en ganska snygg häst med normala gångarter, lite stor och stark ibland bara.

De Stanford avkommor jag har träffat på har vart väldigt trevliga, en av dem fick gångartsdiplom en kom 2:a i treårs i hoppning och exporterades sedan som tävlingshäst till USA. Hon med gångdiplomet hade Pether Markne på prov och han tyckte det var en mycket lovande dressyrhäst men hennes nerver tyckte inte detsamma, kan också tillägga att hon löshoppar som en gud, 150, no problems fast hon var altid tvungen att spana in hindret en gång varje gång man hade höjt eller sängt så att hindret inte hade blivit nått hästätande monster (därav varför hon nästan bara löshoppades)

tack så jätte mkt för alla svar. stanford verkar vara en hingst som får trevliga avkommor inom hoppning, de verkar oerhört tuffa i psyket mkt personlighet eller humör. ska bli spännande och se om det blir ngt med det lilla stot som jag nu tackat ja till :) hon skall besiktas imorgon så nu får man hålla tummarna men om hon inte går igenom så vet jag ju nu en hingst som jag mer än gärna köper en avkomma efter.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 582
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 186
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 204
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka