Ciindy

Trådstartare
Nu känns det som att det är dax att byta foder till min vovve. Han har fungerat klockrent på Eukanubas viltserie i lite mer än ett halv år men den senaste månaden börjar jag fundera om jag har en häst. Iallafall om man kollar på bajshögarna och han bajsar dessutom 4-6 gånger per dag. Det kan mycket väl vara så att han alltid har bajsat så här mycket på det fodret men att jag uppmärksammar det nu när vi går gångstigspromenader istället för i skogen.

Jag har under några dagar suttit och läst en hel del innehållsförteckningar på foderbilens produkter och kommit fram till att standardt verkar vara de bästa.

Ni som fodrar/fodrat med standardt vad är era erfarenheter?

Tanken är att jag ska byta foder i samband med eller innan valpen kommer så de ska äta från samma företag och hoppas att de fungerar. Men jag läste att man inte ska ge standardt till en valp för att de har så höga kalciumvärden?

Sv: Standardt

Kan inget annat än rekommendera Standardt. Jag kombinerar Nordic med Standardt men tidigare utfodrade jag enbart med Standardt. Att tänka på är att alla hundar fungerar inte på det fodret samt att övergången måste vara lång. 2-3 månader skulle jag rekommendera. Mina hundar blev hårda i magen i början men det blev bättre efter ett tag. Mina behövde bara bajsa en gång om dagen när de enbart åt Standardt.

Jag ger standardt till min unga hund och är tokigt nöjd! Hon får standardt normal och är fin i pälsen, skiter väldigt lite och bra, har fina muskler och tja, allt fungerar bra.

De enda jag hört som inte varit nöjda med standardt har tyckt att hundarna har svårt att bygga muskler och så var det väl lite annat trassel också. Det verkar dock som om de som tycker det allihop har gett viltfodret som innehåller hjort eller vad det nu var. (Eftersom jag vill ge helsvenskt foder har jag aldrig ens funderat på att ge det fodret)

Enda nackdelen med fodret var att det tog väldigt lång tid för oss att övergå till det från magnusson. Bytte jag för fort så blev hon dålig i magen. När vi väl bytte "i rätt takt" var det inga som helst problem.

Kul att två är nöjda iallafall! Fodret låter riktigt bra när man läser komentarer och på deras hemsida.

Red_chili: Varför ger du det inte till din äldre hund? Har du gett standardt till din yngre hund sen hon var valp? Min hund är 9 år gammal och har alltid ätit foder med spannmål så är lite fundersam över hur han skulle klara av ett sånt drastiskt foderbyte. Även fast man drar ut på det så är det ju iprincip två helt olika matsorter.

Min gamling är lite känslig i magen och fungerar inte bra på något annat av de foder hon ätit förutom det hon äter nu (magnusson meat & bisquit work). Hon har ätit purina pro plan, magnusson meat & bisquit adult, pedigree, royal canin och så försökte jag vänja över henne på standardt.

På samtliga foder har hon bajsat löst, på några av fodren fick hon rinnigare ögon och kliade sig lite runt nosen osv. Jag vet inte varför, men eftersom hon fungerar så bra på fodret hon äter nu så känns det onödigt att försöka kolla upp det. Nu får hon standardtfoder som godis när vi tränar osv. Det fungerar bra det och jag kan vara lite glad åt att hon får ett nyttigt godis :p

Min yngre har ätit massor av olika foder (samma som gamlingen) men har haft dåliga trampdynor och framförallt - haft väääldigt lätt för att bli tjock och inte byggt muskler fram tills jag bestämde mig för att prova standardt. Hon har nu ätit det i ett halvår.

gav mina båda damer standart (den mer energirika varianten) ett tag när båda var i matvägrar-tankar. var mycket nöjd med det, hundarna åt och mådde bra (ingen hård mage här inte, trots rättså abrupt foderbyte... jag tror de har plåtmage.... :) ), fodret luktar inte illa och var inte fasansfullt dyrt.
slutade för att jag övergick till enbart färskfoder, men skulle jag av någon anledning behöva sluta ge färskfoder skulle jag definitivt överväga standart igen.

vet tyvärr ingenting om hur rekommendationerna är att ge standart till en valp, men hör av dig till tillverkaren så får du ju ett korrekt svar :)

Jag ger Standart Extra till Camaro. Det funkar jättebra.
När vi köpte henne (6 månader gammal) åt hon RC Maxi Junior men jag bytte efter ett tag då hon bajsade hur mycket som helst och dessutom inte gick upp i vikt ordentligt.
På Standart är hon jättefin i magen, små högar 2 ggr/dag. Hon gick också upp i vikt snabbt när vi väl bytt foder och har sen hållt sig ganska bra. Hon hade dock en period i början av vintern när hon inte ville äta ordentligt men nu är det bra igen.

Jag håller med övriga om att övergången är viktig. Jag började fasa över långsamt när jag hade en hel stor säck RC kvar.

Sen tycker jag priset är enormt bra. Mycket billigare än RC och dylika foder men så mycket bättre!

Ang valp så finns de som ger Extra till valpar. Vet dock inte hur bra det är.
Jag bytte till Standart när Camaro var kanske 8-9 månader. Skulle nog inte ha gett det tidigare, speciellt eftersom jag har stor hund. Valpfoder är ju trots allt anpassat till valp.

Senast ändrad:

Jag har fodrat med Standardt i många år och är supernöjd! Har haft alla deras varianter men kör nu bara på normalen.

Hundarna fick färskfoder under ett år men vi bytte tillbaka till normalen i somras och fasade då över under ungefär två månader utan problem.
Det jag dock uppmärksammade den här gången är att pälsen på båda hundarna blev otroligt glänsande och härlig (som sist) men först efter fyra månader.

Jag tror helt enkelt man behöver ge Standardt lite tid. :)

Jag är också helnöjd med Standardt. Jag har möjlighet att fodra med andra märken gratis om jag vill, men har valt att hellre betala för att ge Standardt. Jag fasade över snabbt och har inte märkt några problem med magen.

Ansluter mig till de som är helnöjda med Standardt. Min stora vovve blev dock väldigt hård i magen i början, han kunde knappt bajsa alls, jag har för mig att jag var tvungen att köpa en till säck av det gamla fodret för att kunna ge honom väldigt lång övergångstid. Min lilla har fått äta Standardt nu senaste veckan eftersom jag inte hade med mig någon mat till honom över jul, dvs byte från en dag till nästa och har inte märkt någonting alls på honom, bajsar som vanligt.

Gissar att skillnaden (förutom att den stora är mer känslig i allmänhet) kan ha med vad de åt innan att göra, den stora bytte från Royal Canin (och ständigt lös i magen) medan den lilla är van att äta Magnussons.

delvis knapp.

Är det någon som har hört någonting om att standardt skulle vara dåligt att ge till valpar? Har läst på iallafall 2 ställen att de anses vara för mycket kalk(skrev fel i första inlägget) i de fodret för att valpar ska må bra på de.
De har inget vanligt valpfoder utan endast högenergi så jag tror inte att de är omöjligt att det inte bör ges till valpar.

Annars tycker jag att de låter riktigt bra med standardt. Men jag får nog köpa ännu en till säck med gamla fodret så han får en riktigt lugn övergång.

Även jag varit nöjd med Standardt, tyckte att hunden hade fin päls och sket lagom mycket, en gång om dagen. Tyvärr är vår kära hund lite kräsen så maten passade inte herrn, idag äter han färskfoder (Vom og Hundemat) och vi blandar ut med Standardt (1-2 dl) för magens skull, han blev lite för hård på enbart VoH.

Jag kommer inte ihåg att det var just kalk men jag valde bort Standardt när min var valp just eftersom vitamin-/mineralbalansen brukar/ska vara annorlunda i valpfoder, trots att Standardt själva skriver att det funkar till valpar också.

*KL*
Vi har testat Standardt men det funkade inte så bra.

Hund nummer ett vägrade äta det men hon var kräsen, det hjälper ju dock inte hur bra ett foder är om det blir kvar i matskålen...

Hund nummer två åt men tappade muskler.

Hundar nummer tre och fyra åt, verkade funka finfint efter omställning efter konstens alla regler. Sedan kraschade deras magar totalt, oberoende av varandra. De åt samma säck men träffade inte varandra.

Vi ansåg att det torde vara något fel på fodersäcken men enligt tillverkaren kunde det absolut inte vara så.

Testade att ge hund nummer fem ett smakprov från den "dåliga" säcken = sprutdiarré på en hund som normalt har plåtmage.

Vi blev ärligt talat ganska irriterade på tillverkaren och tröttnade på fodret, bytte tillbaks till det gamla. Hundarna bajsade varken mer eller mindre av Standardt, däremot blev två av dem extremt hårda i magen, i så hög grad att det var ett problem.

Det finns ju inget foder som passar ALLA hundar och det finns många som är nöjda med Standardt men jag kommer inte att testa igen.
Har senare även hört om ganska många som får problem med säckbyten, även efter att hundarna är väl inkörda på S.

*kl*

Jag tillhör också de nöjdas skara som fodrar med Standart. Föder upp mina valpar på det med och det är hur bra som helst. :)

Jag ställer mig i de nöjdast skara :D

Har fodrat mina hundar med detta i 4 år nu, dom älskart och jag oxå.
Min papillon var 2 år när jag började fodra med detta, han var en kräsen liten skithund som inte åt något och var väldigt mager.
Men detta foder slukar han, gick upp otroligt i vikt och blev jättefin i pälsen.
Jack russel tiken är en tjockis men hon får äta de ändå.
Mina får Standart Extra och en 15 kg säck räcker i ca 6 månader åt dom, bajsar i snitt 1 gång/dag.
Edit: Dom åt Royal Canin innan vilket inte alls funka för dom.

Har också gett Standardt i många år.
Hjort till de två senaste valparna från 8-9 veckors ålder.

Vad har du fått det ifrån att en valp ska ha lägre kalciuminnehåll?
Valpen har dubbelt så högt behov som en vuxen.
Ca ½ g kalk/kg kroppsvikt, medan den vuxna kan klarar sig på hälften.
Tänk på att valpen kräver mer kalk pga att den både växer och byter alla tänder.
Så fram till tandömsningen är klar skulle jag aldrig komma på tanken att ge ett foder med lägre kalciuminnehåll.

Valpar har även högre behov av andra näringsämnen, men det täcks med god marginal i Standardt.

Jag ger standardt till min whippet. Han håller sig i bra hull på det, tycker om det och är jättebra i magen. Så jag är iaf nöjd med det :)

Min väninna talade om en sak för mig. Hon känner 9 stycken hundar som dött av cancer (unga som gamla) inom loppet av 2 år. Alla åt Standart. Så jag har fått någon noja kring fodret :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 498
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
2 103
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 467
Senast: Rebe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka