stamtavla till långhårig schäfer

sommarvind

Trådstartare
jag har sett många långhåriga schäfrar med stamtavlor. Trodde inte de gick att få eftersom de inte är en godkänd ras? Vet ni hur man fixar en stamtavla till en långhårig schäfer`?
 
Sv: stamtavla till långhårig schäfer

Får du fram långhår i kullen så får du regga dom som Schäfer men inte avla vidare på dom valparna.
 
Sv: stamtavla till långhårig schäfer

hur långhårig är en långhårig schäfer? tycker alla jag har sett har relativt långa pälsar.
 
Sv: stamtavla till långhårig schäfer

PÄLS:
Den tyska schäferns korrekta päls skall bestå av stickelhår och underull. Täckhåret bör helst vara tjockt, rakt och hårt samt ligga slätt. Håret skall vara kort på huvudet, inklusive inre delen av örat, framsidan av benen, tassar och lår. Det skall vara något längre och tätare på halsen. Håret är lägre på benens baksidor ner till hasleden och lårens baksida är rikligt hårbeklädda.
Färg: Färgen skall vara svart med rödbruna, bruna, gula till ljusgrå tecken. Enfärgat svart eller grå, grå med mörkare skiftning.
Svart sadel och mask. Obetydliga, små vita tecken på bröstet liksom mycket ljusa insidor på benen är tillåtet men ej önskvärt.
Nostryffeln måste vara svart hos alla färgvarianter. Avsaknad av mask, ljus eller stickiga ögonfärg liksom ljusa eller vitaktiga tecken på bröst och benens insidor, ljusa klor och röd svansspets skall bedömas som pigmentbrist. Underullen skall vara ljusgrå.
Vit färg är inte tillåten.

DISKVALIFICERANDE FEL:
Långhårspäls (långt, mjukt, icke tätt åtliggande päls med underull, behäng på öron och ben, yviga byxor och buskig svans med behäg nertill).
Långhår (långt, mjukt täckhår utan underull, oftast med mittbena i ryggen. Behäng vid öronen, på benen och svansen).
 
Sv: stamtavla till långhårig schäfer

ja men detta är uppfödare som medvetet fött upp långhårig schäfer dvs de är meningen att dom skall va långhåriga. Det är en sådan uppfödare vi köpt hundarna av. Går de att ordna en stamtavla då?
 
Sv: stamtavla till långhårig schäfer

ja menar dom du frågar mig dom vackraste och bästa schäfrarna.

Dom kraftiga med raka ryggar och grovt benstomme lugnare i tempramentet är dom oftas med då dom soom föder upp dom går mer efter mentaliltet än utseende.

stora tjocka björnpälsar har dom:)
 
Sv: stamtavla till långhårig schäfer

ja men detta är uppfödare som medvetet fött upp långhårig schäfer dvs de är meningen att dom skall va långhåriga. Det är en sådan uppfödare vi köpt hundarna av. Går de att ordna en stamtavla då?

Ja visst stamtavla kan dom ju plittra ihop själva inga problem men du får inte regga valparna på SKK.
 
Sv: stamtavla till långhårig schäfer

ja menar dom du frågar mig dom vackraste och bästa schäfrarna.

Dom kraftiga med raka ryggar och grovt benstomme lugnare i tempramentet är dom oftas med då dom soom föder upp dom går mer efter mentaliltet än utseende.

stora tjocka björnpälsar har dom:)

Nu tar du i så du spricker iaf. ofast är LånghårsSchäfer av utställningslinjer. och då kan ju räkna ut själv resten att dom inte alls har nån grövre benstomme. Att dom är lugnare kan jag hålla med om för det är alla utställnings hundar för vem behöver temprament o ranta runt i ringen. Sen att dom går på mer mentalitet än utseende säger ju i mot sig själv om man bara vill ha fram långhår.
Sen de allra flesta långhår är avsaknad av underull så det är bara en massa täckhår och det gör att dom fryser mycket oftare än en med vanlig päls.
 
Sv: stamtavla till långhårig schäfer

ja men detta är uppfödare som medvetet fött upp långhårig schäfer dvs de är meningen att dom skall va långhåriga. Det är en sådan uppfödare vi köpt hundarna av. Går de att ordna en stamtavla då?

Du kan bara registrera schäfervalpar i SKK om båda föräldrarna är registrerade i SKK utan avelsspärr, har friröntgade höfter, är armbågsröntgade och har genomfört MH. Uppfödaren ska vara medlem i SKK eller SBK och valpkullen får inte vara äldre än 5 månader.
 
Sv: stamtavla till långhårig schäfer

Jag har en långhårig schäfer, han var den ende i kullen som hade långhår och han har stamtavla precis som sina normalpälsade syskon. Han kommer från en kennel som har varit aktiv i ca 25-30 år och de säljer de få långhåriga de fått till reducerat pris.
Det står inte någonstans i stamtavla att han är långhår men däremot står det på köpebeviset att han är såld till reducerat pris pga långhår.
Nu har han inte jätte långt men betydligt mer än det dom ska ha.
 
Sv: stamtavla till långhårig schäfer

gör ja det? Om du frågar mig skrev ja men de kanske inte du läste?

Vi köper våra schäfrar av en stor uppfödare i sthlm. Hon föder upp den gammaldagsa schäfern dvs raka fina ryggar, rejält benstomme mm.

Det är för mig den allra vackraste schäfern, och nej ja tar inte i så ja spricker :p

Vi ställer inte ut våra schäfrar vi har dom endast som sällskap.
 
Sv: stamtavla till långhårig schäfer

tack för ditt utförliga svar:)

Så de går alltså inte att skaffa stamtavla till en vuxen individ?
 
Sv: stamtavla till långhårig schäfer

*kl*
Knepigt, för min långhårs tik (schäfer) har haft en kull med valpar, som blev reggade! Det var dock innan jag tog över henne!
 
Sv: stamtavla till långhårig schäfer

Jätte bra fråga! :)

Nästa?!


Jag har ingen aning, ska det stå någonstans isåfall? Typ i hennes papper?

:D

För om hon inte är inreggad som långhårsschäfer, så har hon ju heller inget registreringsförbud = Det går att regga valpar efter henne..
Känns som ett logiskt antagande att hon inte är inreggad som långhår :cool:
Vilket kanske kan ha sin förklaring i att det kan vara svårt att se på 4-5 veckors valpar om de blir långhåriga eller inte, hoppas jag..
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 392
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 930
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 241
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 771
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp