Stämmer verkligen detta???

RIA

Trådstartare
stallägaren skulle ta hem havre som hon nu också fått.
jag undrade så klart om det var årets havre och ja, det var det.
då sa hon att det inte är någon fara att fodra hästarna med det nu för det är ordentligt torkat.
jag vet att havren ska torkas ordentligt men den måste väl också ligga och mogna ett bra tag innan man kan använda den??
denna havren är som sagt från i somras, vågar jag ge den nu?
av det jag fått höra så är det många som väntar att fodra årets havre upp till december i alla fall.
hur ska jag göra? bör man inte fodra med det nu så skaffar jag fram annan havre tills den andra är klar.

nån som vet hur det ligger till?

Sv: Stämmer verkligen detta???

En vän till mig fick triangelmärka sin tävlingshäst pga hovbenssänkning eftersom dom som jobbade i stallet bytte till ny havre utan att meddela min vän. Havren hade inte legat tillräckligt länge och eftersom hästen gick på 4kg/dag blev det som det blev.

Med andra ord hade jag inte chansat. Men jag vet heller inte den exakta tid havren måste mogna.

men gud!!

det lät inte alltför kul :(

jag har tänkt efter lite själv nu och eftersom jag själv är tveksam till att använda havren nu på en gång så väntar jag till i slutet på november-början på december i alla fall.
min häst äter inte så mycket havre så det blir inte direkt krångligt för mig att inte börja utfodra med denna havren. bara att skaffa fram annan tills dess...

det är lika bra att vara på den säkra sidan! :cool:

Kan lova att det var en mardröm. Dessutom missade först kliniken att det var akut fång. Hästen fick diagnos kotledsinflammationer fram och hormonstorm pga brunst... De ville inte ens röntga. Men det är en helt annan historia...

låter verkligen inte alls roligt.
Nä, det ska inte hända min häst i alla fall pga att jag är för lat för att köpa annan mat fram tills dess att det går att fodra med denna havren!
kommer köpa annan så snart som möjligt, tur är att jag har lite kvar av min andra än. den räcker nog en vecka eller 2...

Om man lyssnar på dom gamla hästgubbarna så ska man aldrig fodra med för färsk havre. Den måste ligga till sig ett tag.

Enligt bonden jag köper av ska man inte ge till hästarna av årets havre före december för att vara på den säkra sidan.

Jag vägar ge av årets havre innan december, tänker inte chansa.

/M

Från tröskning till fodring så bör man vänta c:a 3 mån.

Kicki :)

*kl*

tack för alla råd, jag kommer definitivt vänta med att ge havren tills början på december i alla fall.

nu tycker jag mer synd om stallägarens hästar. men hon lyssnar inte på mig...hon frågade mig för nån månad sen hur länge havre måste ligga å jag sa att jag trodde på 3 månader till henne. men nu fodrar hon ju med den i alla fall...så ja, frågar hon varför jag inte fodrar med havren så kan jag ju berätta varför. frågan är bara om hon kommer lyssna :crazy:

Det där med att inte fodra med årshavre är en gammal sanning, som i nuläget är med modifikation.

Idag kan man fodra med havren direkt efter skörd, förutsatt att den är ordentligt torkad.

Dagens förädlade havresorter mognar betydligt jämnare än gamla tiders havresorter, så risken att man får med stor del 'omogen' havre vid skörd är borta (vid korrekt ordling). Dessutom, idag finns varmluftstorkar, något som inte fanns förr.

Det finns idag ingen som helst anledning att låta årets havre, om den är professionelt odlad och skördad, 'mogna' på lagringsplats. Den är mogen redan vid skörd, och torkas med hetlufts/varmluftstork. Och när den kommer i små trevliga säckar tills oss foderköpare är det bara att ge den.

Köper man 'direkt av bonden' bör man kolla hur och vad han odlar och skördar dock.

Har ochså hört att man ska vänta med att ge havren, att den måste "ligga till sig", men det behöver man alltså inte?

Vi som har en kalluftstork, kan vi fordra när havren är torr eller gäller det bara om man har en varmluftstork. Om så är fallet,varför? Händer det något med havren när den varmtorkas?

Undrar f.ö. om det gäller för korn ochså eller om den kan fordras direkt.

Idag kan man fodra med havren direkt efter skörd, förutsatt att den är ordentligt torkad.

Köper man 'direkt av bonden' bör man kolla hur och vad han odlar och skördar dock.

Instämmer.

Och så kan man ju tänka på att alla foderbyten som sker för hastigt kan ställa till problem. Kanske bättre att blanda gammal och ny havre under en övergångsperiod.

Har ochså hört att man ska vänta med att ge havren, att den måste "ligga till sig", men det behöver man alltså inte?

Vi som har en kalluftstork, kan vi fordra när havren är torr eller gäller det bara om man har en varmluftstork. Om så är fallet,varför? Händer det något med havren när den varmtorkas?

Undrar f.ö. om det gäller för korn ochså eller om den kan fordras direkt.

Nej, det är när havren är torr som räknas. Nu minns jag inte torrhalt, men det kan ju de där som 'kan sånt'. Men förr hade de ju inte mekaniska torkar övht, och som sagt havre som mognade betydligt mer ojämnt. OM jag minns siffrorna rätt så 25% omogen havre vid skörd förr, och 1 - 2% omogen havre vid skörd nu. Det kommer ju nya förädlade och förbättrade sädesslag hela tiden, som skiljer sig på alla möjliga viss från forna tiderns.

Sen som sagt som targa påpekade - foderbyten bör alltid ske succesivt. Helst mellan 'havresäck och havresäck' också om man köper 'en säck i taget' och inte vet var innehållet kommer från egentligen.

Nej, det är när havren är torr som räknas. Nu minns jag inte torrhalt, men det kan ju de där som 'kan sånt'. Men förr hade de ju inte mekaniska torkar övht, och som sagt havre som mognade betydligt mer ojämnt. OM jag minns siffrorna rätt så 25% omogen havre vid skörd förr, och 1 - 2% omogen havre vid skörd nu. Det kommer ju nya förädlade och förbättrade sädesslag hela tiden, som skiljer sig på alla möjliga viss från forna tiderns.

Sen som sagt som targa påpekade - foderbyten bör alltid ske succesivt. Helst mellan 'havresäck och havresäck' också om man köper 'en säck i taget' och inte vet var innehållet kommer från egentligen.

Våra goda vänner har stort jordbruk (100 ha) med travhästar, och där vi köpt hö och havre/korn sedan 12 år tillbaka.
Han har 14% vid tröskning och det är MKT bra men ändå så låter han bli och fodra/säljer den havren, för den behöver ligga som många säger. Åtminstone fram till december månad. vi har hitintills inte haft NÅGRA bekymmer , varken med tävlingshästar/fölmärrar/fölisar eller unghästar.:)

Den % som han har på havren är som sagt mkt bra. Så 1-2% låter inte riktigt vid skörd nu. Ts halten breor också på om det regnat eller inte. Hur torrt/soligt väder som det är.

Sedan är det bra att varva med gammal och ny fodergiva.:)

Våra goda vänner har stort jordbruk (100 ha) med travhästar, och där vi köpt hö och havre/korn sedan 12 år tillbaka.
Han har 14% vid tröskning och det är MKT bra men ändå så låter han bli och fodra/säljer den havren, för den behöver ligga som många säger. Åtminstone fram till december månad. vi har hitintills inte haft NÅGRA bekymmer , varken med tävlingshästar/fölmärrar/fölisar eller unghästar.:)

Den % som han har på havren är som sagt mkt bra. Så 1-2% låter inte riktigt vid skörd nu. Ts halten breor också på om det regnat eller inte. Hur torrt/soligt väder som det är.

Sedan är det bra att varva med gammal och ny fodergiva.:)

Nu jämför du ju äpplen och päron väl?

13% är väl riktlinje vad gäller 'torrhet'. 1 - 2% gällde alltså andelen omogen havre vid skörd med dagens föräldade arter, och 25% andel omogen havre vid skörd med 'gamla tiders'.

Så du jämför TShalt med 'mogenhetsprocent' och då blir det ju knas?

Och naturligtvis spelar vädret in, vissa år kräver ju mer torkning än andra.

Sen, det finns MÅNGA som trots dagens förädling osv håller kvar vid 'gammal kunskap'. Fast den inte behövs. Och det skadar ju inte att låta havren ligga, men det BEHÖVS inte under förutsättning att den har torkat tillräckligt.

Jag har heller aldrig haft minsta problem, och jag ger årshavre 'direkt'. (Jag blandar iofs alltid gammal havre vs ny havre vid övergångar dock, gör iofs likadant med allt kraftfoder, blandar på slutet. Även t ex Krafft, som ju ska vara 'samma lika' från säck till säck, men jag blandar ändå.)

Även om dagens havresorter är förädlade så tycker jag att man bör vänta lite. Innan vi började att ensilera spannmålen så torkade vi allt på spannmålstork, både korn och havre till våra mjölkkor och till hästarna. Och till korna kan man börja ge tidigare men till hästar och grisar så bör man ta det lite lugnare. Och inget behöver ju vara exakt på månaden, men man kommer ju hur man än bär sig åt inte ifrån en ordentlig torktid. Och alla torkar inte med varmluftstork, är inte det billigaste att göra. Och som sagt det är väldigt stor skillnad om man köper säckat i butik eller inte.

Senast ändrad av en moderator:

Även om dagens havresorter är förädlade så tycker jag att man bör vänta lite. Innan vi började att ensilera spannmålen så torkade vi allt på spannmålstork, både korn och havre till våra mjölkkor och till hästarna. Och till korna kan man börja ge tidigare men till hästar och grisar så bör man ta det lite lugnare. Och inget behöver ju vara exakt på månaden, men man kommer ju hur man än bär sig åt inte ifrån en ordentlig torktid. Och alla torkar inte med varmluftstork, är inte det billigaste att göra. Och som sagt det är väldigt stor skillnad om man köper säckat i butik eller inte.

O ja, och det skrev jag ju med, att köper man 'direkt' från bonden måste man ju kolla vad och hur han odlat och skördat.

Men är ju synd om folk jagar land och rike runt för att hitta förra årets havre, för de inte vågar köpa årets förrän efter nyår =)

Ja det är sant! Men man kan ju bunkra upp några säckar på våren så har man lite att ta av under oktober och november så är det ju bara att köra på sedan. :)

Ja det är sant! Men man kan ju bunkra upp några säckar på våren så har man lite att ta av under oktober och november så är det ju bara att köra på sedan. :)

Jo, precis som man kan boka sitt grovfoder i tid och slippa jaga på hösten..

Kontentan: Det finns alltid djurägare som är ute i sista minuten, endera av födsel och ohejdad vana, eller för att något oföutsett inträffat. Och de kan med lugnt samvete köpa havre via foderhandlaren utan att behöva bekymra sig. T ex.

Och de som har (års)havre ingår i stallhyran, behöver efter lite frågor inte köpa havre utifrån i flera månader heller.

Men, vill man ha hängslen och livrem är det ju bara att vänta, då är man ju totalt helgarderad.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 911
Senast: Ninnurur
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
931
Senast: Görel
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 666
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka