Sv: Stamfråga
HM, här ger jag mig ut på djupt vatten...
Som jag har fattat det, gärna synpunkter så att jag lär mig mer!!!
Pleasure-hästen ska vara mycket lågt byggd, och gärna vara mycket lugn/sansad i huvudet, för att mentalt tycka det är trevligt att jogga runt, runt, med kontrollerade/väl avvägda/vältränade rörelser, med flera andra hästar.
Kossehästen är avlad på cowsense, dvs den ska tycka det är roligt/nödvändigt att fösa kor, den ska kunna läsa kon (också träningsfråga), och att jobba självständigt, med ett helt annat moment. Därför så har jag tolkat kohästen som "tuffare" i huvudet.
Vad gäller stam, så finns inom pleasuregrenen, och inom kogrenen många olika individer. Därför är det svårt att säga att ALLA pleasurehästar är lättare än ALLA kohästar. Men min upplevelse hittills är att kohästen ska jobba självständigt under ryttaren, och att pleasurehästen ska följa ryttarens minsta viktändring.
Om du vill satsa på eliten, ska du definitivt satsa på helt olika stam beroende på om du håller på med reining/kogrenar, eller med plaesure grenen. Annars så är Sverige känt för att ha många allround-hästar, som kan ställa upp i flera olika klasser.