Stamboksföring

QuickStar

Trådstartare
Jag står inför ett litet dilemma när det gäller stamboksföring på mitt ena sto.

Spelar det EGENTLIGEN nån roll för avkommorna om stoet inte är stamboksfört?!

Blir de utestängda från något arrangemang etc? (mer än bruksprovet för det vet jag att modern måste vara stamboksförd för att hingsten ska kunna godkännas)

Sv: Stamboksföring

Gäller det inte för ston oxå (avkommorna alltså), att modern måste vara stamboksförd för att få diplom mm??:confused:
Det har iaf jag fått för mig, men jag kan ju ha helt fel.
Men, om du ska avla på stoet så kan du ju passa på att få henne bedömd i samband med fölvisningen (när hon fått föl). Det har jag gjort med de jag har haft, och på så sätt sparat in en resa.:)

I ASVH har det betydelse för hingstföl om stoet är stamboksfört eller inte. Är inte stoet stamboksfört kan inte heller hingsten bli det och därmed inte heller godkänd för avel.
För stofölens framtid har det ingen betydelse de kan själv i framtiden bli stamboksförda även om deras mödrar inte är det.

Förutom just godkännande av hingst, finns inga evenemang som avkomman blir utestängd från. Blir ju reggad med gröna papper.

Stamboksförda, ja, men kan de få högre värdebokstav än B? (nyfiken)

Nu har jag läst storeglementet och ingenstans står ngt om att avkomman efter ett ej stamboksfört sto inte skulle kunna få AB på egna meriter eller A och Elit.

Det verkar logist eftersom stamboken är öppen. Annars skulle ett sto som Tolstoys mamma, med endast tre kända led, aldrig kunna få högre värdebokstav hur bra hon än var i aveln.

Ursäkta om detta inlägg blir konstigt-sitter med mobilen o vet inte redit hur det funkar! :D Tack för era svar iaf, nu känner jag mig mer insatt :bow: chansen att en av mitt stos avkommor blir godkänd vid bruks är väl inte direkt överhängande så hon får nog stanna utanför stamboken. Hellre att inte visa henne än att få en orättvis klassning på henne, man måste väl inte visa henne också när man visar fölet väl?

Varför skulle du få en orättvis klassning av henne menar du? Lite nyfiken på hur du tänker bara. Är det inte bra att få en objektiv bedömning av henne inför framtida hingsval?

Med risk att bli idiotförklarad :D mitt sto är inte korrekt i fram benen, eller ja, ett av dom, hon är sne i en kota o lite inåttåad. Inget ärftligt utan troligtvis ett felläge som foster som sen inte rättades till som föl. Ingen annan i härstamningen har det o flera veterinärer har tittat på det. Så jag tänker som så här: hellre ett ovisat sto än ett som är klass 4 vilket hon kanske blir på en bedömning- nån poäng under 5 ger ju automatskt klass 4. Känns därför bättre att inte visa henne.

Vill också tillägga att jag tror att hon skulle fått hyfsat bra poäng på övriga delar, hon rör sig trevligt, har bra typ o mkt trevligt temp. Stammen är också mkt trevligt. Om nåt av fölen skulle uppvisa dåligt benställ kommer jag SJÄLVKLART
ta henne ur avel! Hon har så många andra bra kvalitér att jag vågar chansa.

Om det är undersökt av veterinär och är från en skada, även om det är på fostret så behöver du bara visa upp veteriinärintyg på det. Har själv visa upp ett par sron med olika kroniska skador som gjort att de inte gått att ha som ridhästar utan bara till avel utan att få dem nedklassade vid stamboksföringen.

Jaså? Det gjorde ju det hela mkt mer intressant.. Nu har ju visserligen veterinärerna sagt att mitt sto bör hålla för lättare klasser men det kanske inte spelar någon roll?
Om någon potensiell köpare så nåt föl skulle kolla upp stammen närmre så tror jag att fler skulle rynka på näsan om stoet har klass 4 jämfört med ett ovisat sto, men om man kan få dispans på det så finns det ju chans att få en fair klassning på henne. Tack för ditt svar Masse!

Men vänta med att stambokföra tills hon är äldre än 12 år, då får hon inga poäng.

Kan du inte sätta in en bild så vi får se hur det ser ut. För mig låter det som om det inte borde ge så låg poäng

Men vänta med att stambokföra tills hon är äldre än 12 år, då får hon inga poäng.

10 år är det som gäller, jag visade mitt 10 åriga sto med sitt första föl i somras och stamboksförde henne då och fick inga poäng pga att hon var 10 år enligt domaren. Hon är ej ren i trav pga en sparkskada, jag vet ju inte vad hon fick för poäng, men jag antar att det drog ner travbetyget " ej distinkt i takten i trav" betyder väl halt antar jag, dock fick hon klass 3 och inte klass 4, och B premierades. Jag hade inget veterinärintyg på sparkskadan som hon är triangelmärkt för. Fölet blev f ö klass 1, och med mödernets meriter och stam anser jag själv att stoet är värt att avla på.

Kl

Är det någon som vet hur man går tillväga om man vill stamboksföra sitt eng. fullblodssto?

Kan de bli bedömda likvärdigt med ett halvblodssto? Jag har förstått det som så att ett fullblodssto inte kan lämna avkommor som kan bli godk. halvblodshingstar, ngn som vet varför eller har jag fattat fel?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 111
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka