Stamboksföring

Sv: Stamboksföring

*Kl* ja det kan ju inte stämma, verkar ju väldigt ologiskt att en hingst med xx pappa skulle kunna bli godk men inte en med xx mamma.. Ska försöka fixa en bild på mitt stos benställ, ska ta med kameran imorgon. Men jag är fortf inne på att inte visa henne, inget skoj att riskera att få henne till klass 3 el 4. Hellre ha henne ovisad då.

Du har fattat både rätt och fel. Det gäller samma regler för ett fullblodssto som för ett halvblodssto. Nämnligen att hon ska vara stamboksförd hos ASVH för att hingstföl ska kunna bli godkända. Under förutsättning att pappan är ett godkänt halvblod förstås är det en fullblodshingst så gäller andra regler.
Det går till på samma sätt som med ett halvblodssto att stamboksföra ett fullblodssto. Man visar upp henne med sitt halvblodsföl för premieringsnämnden.

Ok!

Men på asvh:s hemsida står följande om härstamningskrav för godk hingstar (förutom då att fadern måste vara godk och mamman stamboksförd:
"Moderns fader , morfar och mormorsfar skall vara införda i riksstambok avd 1 eller motsvarande".
Ex. mitt fullblodssto har ju följande stam: viking -siberian express-on and on. Ingen av dessa hingstar är/var såvitt jag vet godk. att användas i hblaveln, är de ändå införda i ovan nämnda riksstambok?

Eller måste härstamningen vara fullblod som är godkända och visade på bruks för hblavel, ex. mr carrera?

Jag skulle bli mkt glad om det visade sig att jag bara behöver stambokföra stoet för att hennes avkommor ska ha samma möjligheter att visas som hingstar som "vanliga" halvblod, eftersom jag anser att hon är ett mkt bra avelsmaterial.

Du verkar ha rätt, kollade lite på N:s mamma nu och hon verkar också vara ett vanligt fullblod reggad i sv galopps register.
Så bra, då räcker det nog med att stambokföra mitt sto.

Nostradamus mamma är ju importerad, och det går knappast att kräva att hennes stam är godkänd för halvblodsavel:confused:
Jag håller med om att det är förvirrande!

Jag har fattat det som att en fullblodshingst som används till halvblodssto måste vara godkänd för att avkomman ska få gröna papper, men inte tvärtom. Fast jag kan ju ha fattat fel!;)

Jag hoppas att du har rätt iaf.

Det skulle åtminstone betyda att ett av mina ston får avkommor som SKULLE kunna bli godk hingstar, mitt andra sto har vita papper och uppfyller alltså inte härst. kravet på 3 gdk. led.
I hennes fall är det en fullblodshingst i tredje led som inte var godkänd för halvblodsavel. Jag tror att jag fattat det rätt när det gäller henne iaf. Asvh tyckte att jag skulle stambokföra det stoet (hbl:et med vita papper alltså) men jag såg ingen anledning till det just pga det inte leder nån vart pappersmässigt, dessutom har hon haft många avkommor och har egna meriter så jag känner att i hennes fall vet jag vad jag avlar på.
Fullblodet däremot skulle jag gärna ha bedömt...

Jag tycker att allt kring registrering osv är mycket förvirrande, men som sagt, kul om det endast krävs stamboksföring på fullblodet.

ALltså ett rent fullblodssto som är "fullstammat" (dvs med godkända föräldrar) INOM fullblodsrasen är alltid okej i halvblodsaveln, även om hennes pappa inte är godkänd i halvblodsaveln!
Fullblod är en accepterad stambok att korsa med!
Jämför med en importerad Holsteiner - det är examt samma sak där!

*kl* stoet måste ju ha minst 3 kända led i riks stambok I el MOTSVARANDE, motsvarande blir ju i då inom den egna rasens stambok. Fullbloden har ju en egen, så har ditt sto stam som är godk där så är hon automatiskt accepterad i ASVHs riksstambok. Båda mina ston håller på att registreras i ASVH och kommer hamna på samma ställen som hästar med gröna papper.

Stoet måste inte ha tre kända led, utan tre godkända.
Mitt eget sto har nio kända led, men eftersom mormorsfar inte var godkänd är hon inte stamboksberättigad utan har vita papper.

Här kommer bild på damens framben:

9291097.jpg

och från sidan,

9291098.jpg

som ni ser hänger hon över lite framåt på kotan men hon brukar t.o.m hänga ytterligare lite men ville självklart inte det nu eftersom kameran var så intressant :angel:

Så vad skulle ni tro att hon får för poäng vid en exteriörbedömning?

Bakbenen är helt korrekta och hon ser ut som vilken häst som helst när hon rör sig, syns bara när hon står still.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 111
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka