Stamboksförd eller?

Sv: Stamboksförd eller?

Måste ha en följdfråga på det då:D

Vad är för stort?:p

Tja... när hästarna pga sin storlek och tyngd inte håller för ridning, då är de definitivt för stora iaf.... Kanske en maxgräns runt 175cm vore lämplig.
Personligen anser jag det vara ett större problem (med tanke på hållbarhet i aveln) med för stora djur jämfört med små djur...

Följdfråga: Vad är för litet (dvs rent generellt, utan hänsyn tagen till den 156-cm gräns som nu är satt för godkännande)

Senast ändrad:

kl

och.. måste stoet vara ren vid ridprovet?
eller ska folk visa sina hästar med knackig gång pga skada för att få stamboksföra stona?

Hmm.. Jag måste säga att jag är väldigt intresserad av hur detta skall fungera i verkligheten! Tror tyvärr inte att detta är rätt sätt för att få folk att visa sina unghästar, och att inte kunna få in sina "gamla" ston i stamboken.. Och en placering på regional?? Eller räckte det med en registerad start?? Undrar vad tävlingsarrangörerna säger när det kommer in gamla mammor och vägrar ut sig på första hindret.. ;)

*knapplån*

jag har ett sto född 1994, hannoveranare, imp Tyskland -08. Hon har fått 10 st föl, dräktig med sitt 11:e. Har 2 avkommor i Sverige (f-08 och f-09). Hade tänkt att åka iväg med henne och fölet f-09 på fölvisning/stamboksföring. Men vi kom ej iväg..
Blev lite orolig när jag läste det nya kravet på ridprov.. :crazy: Mitt sto blev inriden som 3-åring och sen har hon bara varit i avelsboxen. Gick stoprov i Tyskland dock som 3-åring och blev bedömd i ridningen där... och jag har papper på det som jag har fått från Hannoverförbundet. :)

Mailade ASVH och frågade vad jag skulle göra, skrev att jag ej var så sugen på att rida in henne på nytt, att det var länge sedan hon reds, att hon är visad i Tyskland etc

Fick svar samma dag från dem, det är helt ok att jag visar henne på stamboksföringen i år och skickar med papprena från bedömningen i Tyskland. Skulle det vara som så att jag ej hade haft papprena från Tyskland så hade det varit ok att jag hade skickat med en dispensansökan där jag förklarar varför hon ej har blivit visad riden på stamboksföringen i Sverige.

Jag tycker att det verkar galet att att dessa skadade ston inte kommer att komma in i aveln med dessa nya regler.

Du kan fortfarande avla på vilket sto du vill som har gröna papper och få gröna papper på avkommorna, där är det inga ändringar. Ändringen gäller bara om du vill stambokföra ditt sto.

Ännu en fundering. Läste lite nogrannare nu, det står att det räcker med att hästen är tävlad. Undrar om det räcker med att lösa licens och anmäla till en officiell klass och sena tex vägra ut sig. Det blir ju en registrerad start fast utan resultat. Eller gå in på en dressyrbana och rida fel väg och sedan utgå. Då kommer man ju runt problemet med att man inte vill kasta på sadel på sitt nyseminerade sto med föl.
Eller är de "mest kritiska dygnen" en giltig uräkt? Risken är ju stor att man kan hamna i de om stoet krånglar etc...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka