Stamboksförd eller?

Loppz

Trådstartare
Hej!
Har ett sto (eng. fullblod) som skulle stambokföras i sommras med sitt föl med gröna papper (e. Belamour)
Hon fick 35 poäng.

Vad jag kan läsa mej till på sto-och unghästreglementet från AVSH så fick hon minipoäng på 50-poängskalan, och blev klass II. Vad jag sett nu så är det i kryssat att stoet visas under ridprov om hon ska bli stamboksförd, detta har jag inte hört talas om innan..?? De sa det inte när vi anmälde henne. Behövs detta?

På visninge sa det att de skulle skicka ett inbetalningskort för registreringen på stamboksföringen, men nåt sånt har vi inte fått. SÅ nu undrar man om hon blivit stamboksförd eller ej?

Mvh Loppz

Sv: Stamboksförd eller?

ASVH ligger nog långt efter med inbetalningskort m m. De har ju haft en helt annan tidspress på sig från och med i år med passen. Jag visade också sto för stamboksföring och har inte heller fått inbetalningskort eller stamboks nummer ännu. Men jag fick protokoll från visning som sa att hon blev stamboksförd med B och den poäng hon fick. Det borde du också har fått.

Storeglementet är ändrat 2010. Högre krav på poäng, mankhöjd och ridprov. Har stått i Ridsport bl a. Ditt sto stambokfördes ju 2009 enligt det reglemente som gällde då, poängen räcker ju (även med det nya reglementet) och hon behöver inte visas i ridprov.

Oj, detta har jag missat! Vad är de nya kraven och snälla länka gärna till asvh´s sajt om det finns info där. (jag får utslag av deras j-la sopiga sajt)

Tack så mycket för länken!

Mitt sto är nio nästa år och har(förhoppningsvis) föl vid sidan och ska stambokföras vid fölbedömning nästa år. Hon är tidigare endast visad på "vanlig" premiering och jag vet inte om de poängen räknas. Men hon har aldrig gjort nåt ridprov, men är startad lokala dressyrtävlingar. Räknas det eller ska jag vara beredd att sadla upp och lalla ett par varv på fölmönstringen?

Vet inte vad som krävs för att slippa göra ridprov med fölet vid sidan, jag ser inte att det framgår i reglementet. Men det är regionala tävlingar som räknas i alla andra fall. På lokala tävlingar kan man ju starta hästarna under vilket namn som helst, det finns egentligen inget som säger att det är rätt häst som deltog eftersom ingen licens behövs.

Jag tycker att regeländringen kom med alldeles för kort varsel, en sådan här sak kunde de informera om nu, och sedan kunde det börja gälla t ex 2011 eller 2012 så att folk hade fått chansen att planera bättre. Hur kul är det att riva på stoet sadel och rida runt på fölvisningen med fölmage och kanske dräktig igen?

Nu har jag bara skummat igenom reglementet,.
Dom stona som är T-märkat då? Ska dom ridas? Visst skritta, trav och galoppera ett par varv är ju inget ansträngade arbete, men dom bör ju förberedas dvs ridas ett par gånger innan vissningen.

Håller med dig att dom kunde medelat ändringen nu men inte infört den förren senare.
Nu har jag ju inget "svenskt" sto i avlen just nu, men funderar ju på den ny inköpta som så småning om ska i avel.

Senast ändrad:

Nu har jag bara skummat igenom reglementet,.
Dom stona som är T-märkat då? Ska dom ridas? Visst skritta, trav och galoppera ett par varv är ju inget ansträngade arbete, men dom bör ju förberedas dvs ridas ett par gånger innan vissningen.

Håller med dig att dom kunde medelat ändringen nu men inte infört den förren senare.
Nu har jag ju inget "svenskt" sto i avlen just nu, men funderar ju på den ny inköpta som så småning om ska i avel.

Ja, triangelmärkta ston ska ju ha samma krav på sig som alla andra antar jag. Kan tänka mig att just dessa ston inte är så önskvärda att ha i avel ändå (om de nu inte är utdömda efter en lång och slitsam tävlingskarriär, men då borde de ha lite tävlingsresultat och då behöver de inte ridas inför stamboksföring).

Däremot tycker jag det här med tävlingsbiten är intressant... Som sagt, frågorna är många; krävs det tävling på regional nivå (vilket jag tycker det borde göra, med tanke på licens), eller lokal eller räcker det med klubbtävling? Hur ska det bevisas i så fall att det är rätt häst? Hur bra måste det gått på tävlingen? Tex 24 fel i regional 1.10, är det lika mycket värt som ridprovet på ett 3-årstest? Eller i dressyr, duger det med 38 % på en lokal LC eller krävs det minst 55% på en regional dressyrtävling?

Innebär det nya reglementet att de regionala föreningarna måste anlita en godkänd ridprovsdomare på fölvisningarna? På ett 3-årstest krävs det speciellt utbildade ridprovsdomare som dömer om ridningen är godkänd eller ej, samma sak borde krävas om ridprovet sker på en fölvisning! Hum, dyrt blir det...

Eller duger det med om "vem som helst" skriver på ridprovspappret? Det hoppas jag verkligen inte! Det skulle vara helt ologiskt, men billigare.

Många frågor blir det! Ska bli spännande att se hur det utvecklas. För min del känns det inte som ett jätteproblem om jag måste visa henne riden på fölmönstringen eftersom hon ändå ska igång. Men det hade varit bra med klara besked.

Ja, triangelmärkta ston ska ju ha samma krav på sig som alla andra antar jag. Kan tänka mig att just dessa ston inte är så önskvärda att ha i avel ändå (om de nu inte är utdömda efter en lång och slitsam tävlingskarriär, men då borde de ha lite tävlingsresultat och då behöver de inte ridas inför stamboksföring).

Jag annser att man inte kan ställa samma krav på en triangel märkt häst och en som är fullt frisk. Dom har ju trianglen av en anledning, skadan behöver ju inte arvbar.

Vad gäller tävling så annser jag precis som du att det ska vara på regional nivå, om vi nu ska hålla en viss "klass" på våra ston. Placering borde väl vara rimligt krav? Då har man ju tagit hänsyn, banan, konkurrenter mm.
Om det nu ska vara ridprov, så tog jag för givet att det ska vara "på riktigt" med utbildade domare.

Jag annser att man inte kan ställa samma krav på en triangel märkt häst och en som är fullt frisk.

Hur menar du? Varför ska friska ston ha meriter från regional tävling eller gått 3-årstest o s v för att kunna stamboksföras medans skadade ston inte ska behöva visat något?

Själv tycker jag att alla ston (med full stam eller kort stam+tävlingsmeriter) automatiskt skulle bli stamboksförda (med B) när de fått sitt första registrerade föl. På så sett skulle alla ston finnas med korrekt i registren. Sedan skulle det vara upp till varje stoägare att se till att meritera sina ston så att de kunde få AB, A eller Elit.
Dvs stamboksföring utan krav på ridprov eller en viss poäng eller mankhöjd.

Hur menar du? Varför ska friska ston ha meriter från regional tävling eller gått 3-årstest o s v för att kunna stamboksföras medans skadade ston inte ska behöva visat något?

Vi tar ett exempel, ett lovande ungsto skadar sig illa i en transportolycka. Hästen klarar pga av skadan inte av att bli riden, belastningen blir för stor.
Hon har bra stam och släktingar som presterat på tävlingsbanan.
Man väljer att betäcka henne, men hon kan med dom nya reglerna inte stamboksföras:crazy:.
Skadan är helt och hållet yttre påverkan.
Rätt el fel?

Med ditt förslag att alla ston med fullständig stam automatiskt blir stamboksförda med B skulle ovanstående sto kunna stamboksföras.

Klurigt, men intressant diskussion

Jag tycker att det verkar galet att att dessa skadade ston inte kommer att komma in i aveln med dessa nya regler. Är helt galet att ston med välmeriterade stammar ska kasseras pga av skada. Kan dock hända att de på ASVH faktiskt har fått snilleblixten att man kan undvika ridprovet med veterinärintyg. Men då kommer problematiken in vad som är en rättfärdigande skada? Vem ska bedömma det? Om hästen är triangelmärkt för återkommande ledinflammationer eller kraftig spatt bör detta sto troligen in vara i aveln. Men vart ska gränserna gå? Ledinflammationerna kan bero på dålig ridning och inte vara arvbara och ska det införas ett "kasseringslista" på troligt arvbara sjukdommar hos stona?

Detta med ridprov väcker onekligen många frågor!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka