Stam på blivande distanshäst

T

tessan2

Letar efter en unghäst att i framtiden kunna rida distans med. Har kikat på diverse araber, tyvärr verkar man ofta avla på kleti och pleti(avser då hingstar med mkt låga poäng vid avelsvärdering och ston som inte gjort mycket) Har nu hittat en efter Elcatero som verkar vara bra. Både premierad och med egna meriter. Vad tycker ni som rider distans?Kan han vara något?Har även en med Red Baron blod i sig. Vad tycker ni om den? :confused:

Tackar för svaret, :bow: tycker själv att Elcatero verkar väldigt lovande. Anser att han själv visat att han håller i och med sina egna meriter.

Jag köpte unghäst (2år) i höstas och var och kollade på lite olika. Bla ett sto efter Elcatero (mf Gomir) och en vallack efter Red Baron (mf Eldorado). Det blev till slut Red Baron vallacken, och jag är hittills mkt nöjd med honom!
Annars tror jag att Gomir ger bra avkommor, han är ju bevisat hållbar själv (8 säsonger på galopp banan). Jag har träffat flera unghästar/föl efter honom och jag tycker att alla har varit trevliga idivider.

Tycker att det låter som en bra stam. Men det finns ju inga garantier för att hästen är rak och fin i benen och i övrigt korrekt extriör. Så ta gärna hjälp av någon som kan sånt. Det gjorde jag när jag köpte min pålle, E Red Baron UE Zareef. Båda hingstarna lämnar prestationshästar.

Lycka till och vi ses väl på distansen så småningom!

Har sett flera avkommor efter Red Baron och de flesta har varit fina och trevliga som individer. Jag skulle inte ha något emot att betäcka med red baron om han fanns kvar.

Elcateros avkommor har jag inte sett alls men hingsten själv verkar mycket fin så du får nog se till individen själv när du letar häst.

Du har rätt när du säger att många avlar på kreti och pleti, man ser ju i de flesta annonser "passar till distans" oavsett hur hästen ser ut eller vilken stam den har. Det är mycket upp till köparen själv att se vad som egentligen passar...

Vi ses på distansbanan hoppas du hittar din häst! :)

Jag tror inte att man ska haka upp sig på stammen allt för mkt, huvudsaken är att du hittar en häst som är korekt exteriört.
En häst som alla vinklar stämmer på, då har du en häst som har förutsättningar för att hålla läääänge :)

Jag har köpt en unghäst (Arab) och han har "bara" showstam, men han är väldigt korekt exteriört. :)

Pappan till min häst har varit med och vunnit en massa shower utomlands, uppfödaren berättade att innan hästen skulle in i ringen så stog han och sov. Sen så showade han för kung och fosterland :D och när han var klar så bara slappnade han av igen.
Min är likadan han är cool, visst kan han titta och ha sig men det är mest bebis bus (han är snart 3).

Det har nog mkt med hur man har uppfostrat och hur miljön runtomkring har varit när dom är små. :)

Såna hästar har jag sett massor av, de är störtcoola utanför ringen men när de kommer in så showar de som om de gått på kola och havre i en vecka.... :crazy: :D

Så visst finns de - massor av trevliga hästar som både lämpar sig för show och prestation! :)

Hej!
Jag tycker att nästan alla som söker efter en Distanshäst eller en hingst att betäcka med letar i fel område. Eftersom att du söker efter en häst som ska prestera ganska mycket så ska du inte titta dej blind på avelsvärderingarna och dess poäng. Utan du ska leta efter en häst eller en hingst som har presterat något. Det finns avel inom prestations araber. Bla inom galoppen.Ett bra tips är att du kontaktar Mats Genberg på Sensk Arab Galopp Klubb ( arabgalopp.com) Han kan säkert ge dej några bra tips.
Kenneth Maltesson
Landslagshovslagare

Hmmm både Elcatero och Eldorado(eldorado har även gått distans) har väll själva prestationer inom galopp eller :confused:... Om jag inte läst hel fel på statistiken har Elcatero även lämnat årets galoppsto iår och förra året att han sen sedan även presterat bra på avelsvärderingen är väll inte helt fel. Brukar vara svårt att få höga poäng om man inte är korrekt i benställningen, något som nog är viktigt inom distans eller är jag helt fel ute...

Angående Red Baron har ju även han galoppmeriter samt även tävlat hoppning,dressyr Även han är/var AB prem samt godkänd för halvblod. Tycker nog att båda dessa hingstars stam och prestationer räcker till, så jag förstår inte riktigt vad du avser med ditt inlägg :confused: Båda har ju prestationer just inom galopp som du själv framhåller som prestationer. Är väl medeveten om att Genberg har arabhästar,menar du att vi ska enbart handla av honom eller med hans "hingstblod"i. Väldigt undrande Tessan :confused: :confused:

Ni har nog misstolkat mitt tidigare inlägg.
Jag påstår inte att de hinstarna som ni namnger är dåliga på
något vis. Utan det jag menar är att i allmenhet så tittar man förmycket på avelsvärderingarna och dess poäng.
Jag tycker att man ska se efter vad hinsten har presterat och tillbaka i blodslinjen. Men vi får INTE glömma stoet , hon har också gener som följer med.

Ang benställningar så är det givetvis jätte viktigt att de är så korekt som möjligt.

Vad det gäller Mats Genberg så menar jag givetvis INTE att alla ska handla av honom, utan han har tillgång till avelsantekningar som han gärna delar med sej.
För som jag skrev tidigare, mycket beror på vad det är för sto man har.
Det är inte säkert att den hingst man har sett ut passar med stoet.

Det har inte varit min mening att klassa ner eller odugli förklara någon häst.
Jag skrev detta bara för att vi inte ska "stirra" blinda på sifror och poäng.
Det var inte min mening att trampa någon på tårna.
Jag hoppas att ni hittar vad ni söker,Med dessa inlägg så hoppas jag även att man blir mer nogran och vaken när man letar hingst till sitt sto.

Inom Distansen försöker vi att få fram bra avelshästar för distans,men det är inget som man klarar på ett år.För tillfället så arbetar Yvonne Ekelund med det.

Lycka till

Kenneth M

ok ställde mig lite undrande till ditt inlägg. :) Detta då vi dels kikat JUST på prestationer.Men jag vill nog även slå ett slag för höga poäng från avelsvärderingen. Detta just pga att det även fodras korrekt extriör och i synnerhet på benen för att de ska hålla. Visst finns det undantag där hästar med felställda ben osv har lyckats, men tror nog ändå att en häst med låga poäng och fel på benen oftast har mindre chans att hålla. Själv köpte jag tidigare en valack med sk distanstam, pappan går distans. Tyvär då jag på denna tid INTE var så uppmärksam på just resultat från avelsvärdering och ej kunde så mycket om benställningar köpte vi denna häst. Tolka mig nu inte fel valacken är underbar men kommer bara att hålla för vanlig "ridning".Detta då han är felvinklad i ett ben vilket i sin tur gör att vid "hårdare"ridning markerar han. ALLTSÅ VIDHÅLLER KORREKT EXTRIÖR I SYNNERHET PÅ BENEN=Är alltså inte fel med höga poäng från avelsvärderingen SAMT PRESTATIONSSTAM är viktigast :bump:

Liknande trådar

Avel Detta ämnet är egentligen en konstant debatt, men som återigen i samband med bruksprovet blossat upp. I krönikor, i bloggar och i...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 163
Senast: Elisabet Linnea
·
Distans Ja, Di Leva går jag o nynnar på. Letar påläggskalv (arab) och har förstått att det finns för många ideer om vad en blivande...
2
Svar
29
· Visningar
3 305
Senast: Madde71
·
Distans Hej Jag är en kille på snart 17 år som funderar på att kanske börja med distans. Jag har ingen egen häst ännu men planerar att...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 731
Senast: Belethien
·
E
Distans Hej på er alla på forumet som har erfarenhet av distans. Själv är jag "nyfiken"på denna sport. Undrar nu om följande Var hittar man...
Svar
4
· Visningar
1 063
Senast: Geshira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama