Vem ska ja tro på, tro på, tro på när.....

Sv: Vem ska ja tro på, tro på, tro på när.....

Det är Anna som gjort min hemsida så jag har nog missat att det var fel mamma på Maradon.
Jag får nog läsa igenom allt på min hemsida och kolla om det är något mer som inte stämmer.
Ingela

Nr 1 för mig är dock skallen, utan tuffhet och "hård" skalle kvittar det hur rätt alla vinklar är, kommer ändå inte bli en perfekt tävlingsindivid utan skallen. Letar man äldre häst finns det ju mer att gå på, meriter, skallen, utseende mm.

Hur bedömer man bäst hurdan skalle en unghäst har, i ditt tycke?
Vilka egenskaper ska hästen ha för att vara tuff och hard?
(känner att jag har lite svart att formulera mig, hoppas du förstar vad jag menar ;))

Mvh Limona

ja, jag skulle absolut INTE ha en stollig galoppör..... "det tar så lååång tid innan dom lugnar ner sig". Vi var på semester någon mil från Ingrid Kindh. Vi kan ju iallafall åka och titta.... Kom dit oanmälda, fick en rundtur som började utanför en otroligt vacker fux box. Ingrid pratade på om alla hästar och rabblade stammar som bara hon kan och inte skulle jag ha nån fd galoppör. slutligen fick jag en syl i vädret och undrade vem fuxen var som drog mina blickar till sig. -Det där är ju bara Pamiros sa ingrid. Jaha! Han sålde sig själv! Det svåraste var nog att ringa till Jessika och tala om att jag köpt en häst. Hon som lovat att hjälpa mig att hitta rätt distanshäst. Men allt har ju gått jättebra och han är min älskling!

Då så. Men jag har säkert trott fel i 10 år....

Hur bedömer man bäst hurdan skalle en unghäst har, i ditt tycke?
Vilka egenskaper ska hästen ha för att vara tuff och hard?
(känner att jag har lite svart att formulera mig, hoppas du förstar vad jag menar ;))

Mvh Limona

Svårt att förklara, men ska göra ett försök. Orädd, framåt/nyfiken på nya saker.Ex, går in i släp efter några minuters tvekan trots att de aldrig/inte lastats på länge. Man kan lägga på en sadel och dra åt sadelgjord gå ut och gå en runda (första gången) utan att hästen far i taket.Hästen accepterar det mesta av det man begär av den. Ett bra sätt är att studera hur de beter sig i hagen, är den lågt i rang? ensam unghäst som sätter sig upp mot de äldre trots att den får igen. Har sjäv en treåring som har det här tuffa/hårda, Ztefan gillar nypa "småkillarna" och fösa runt dem, en dag fick LP(Lill Prince) nog och nöp tillbaka, Z blev arg och nöp hårdare,LP svarade med att sparka z både här o var, var sen "döläge" i hagen några dagar innan ordningen var återställd. LP brukar följa med Z som handhäst när vi rider, LP vill vara framför Z, alltså inte bakom som jag upplever att måga unghästar vill i början när de går med som handhästar. LP bestämmer också över sin två år äldre bror. Mycket handlar givetvis om hur de blivit hanterade från början, men de här riktigt hårda hästarna klarar mer än de veka. Hoppas det hjälper lit är så svårt att förklara.Jag studerar ofta hästarna i hagen, man lär sig mycket där.

Mycket handlar givetvis om hur de blivit hanterade från början, men de här riktigt hårda hästarna klarar mer än de veka. Hoppas det hjälper lit är så svårt att förklara.Jag studerar ofta hästarna i hagen, man lär sig mycket där.

Jag håller med till fullo. Super intressant att se hur de beter sej i hagen.Jag brukar lägga ut grejer i hagen,typ som plastsäckar efter spån eller vattenslang med vattenspridaren på och titta hur de tacklar nya saker när jag inte håller i dem.
Och sedan titta hur de ordnar upp sej i flocken iför något nytt eller inför mat.Eller en ny flockmedlem.
Sedan säger ögonen allt, man ser direkt på en häst som blir spänd och ängslig för minsta lilla. Ögonen avslöjar dem direkt.
En starkare häst blir hårdare i ögonen eller lyser av intresse för det okända en vekare häst blir mest spänd och ängslig.
En starkare hårdare häst vill göra saker ihop med dej som ett roligt äventyr, en vekare häst hoppas att du skall skydda den mot allt läskigt.

Team JH och Gizoba - det var väldigt intressant att läsa.

När jag flyttat och fatt hem hästarna till vart nya hus ska hagbeteende studeras.

De här sista inläggen om svagare-hårdare häst var mycket intressanta och lärorika!
Har ett exempel som jag undrar om ni kan kommentera:
Mitt tvååriga sto som aldrig har åkt transport skulle transproteras till sitt nya bete för ett par dagar sedan.
Släpet hade fått stå i hagen några dagar, men hon var mig veterligt aldrig inne i det, bara uppe på lämmen.
När lastningen skulle ske ledde vi först på shettisstoet som skulle följa med henne. Därefter gick maken fram med henne till släpet, varvid shettisstoet började trampa runt där inne, tvååringen blev rädd och slet sig. Sprang runt i sporrsträck i hagen ivrigt påhejad av shettsivalacken som hela tiden var åskådare.
Efter en stund sprang hon fram till mig och blev stilla. Vi gick fram till släpet igen, stod där och tittade några minuter, och sedan gick hon på!
Jag har alltid tyckt att hon lätt stirrar upp sig för saker och ting, men nu blev jag både imponerad och häpen. Tyckte hon var jätteduktig! Och hela resan stod hon lugnt och fint.

Kommentera gärna hennes beteende i denna situation!

Mycket handlar givetvis om hur de blivit hanterade från början, men de här riktigt hårda hästarna klarar mer än de veka. .

Ja ibland på gott och ont...det kan ta lång tid att märka när en hård häst har ont...och då har skador hunnit bli ganska allvarliga. Men självklart är det också en nödvändighet för en bra distanshäst att kunna ta i när det tar emot, men de kan vara FÖR smärttåliga för sitt eget bästa. Tog mig tex 7månader att få konstaterat en spricka i bäckenet hos en häst (den tuffaste/hårdaste jag haft). Jag kände ju att ngt var fel men han visade inte sådan smärta och hällta som det borde ha inneburit vilket resulterade i att jag i 4 månader satt och skrittade (ordinerat av veterinär) på honom innan vi fick scintröntga och då var det avlivning inom en vecka.....

Liknande trådar

R
Avel Blev lite nyfiken på dem när jag läste er uppfödares tankar om dem i tråden om viktbärande raser, jag klurar lite på vad jag ska köpa...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: Rist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama