Weeazel
Trådstartare
Sv: Varmblod som distanshäst?
Menar du att han inte skulle kunna gå hoppning för att han är varmblod eller för att han är för stor? Jag menar finns ju hur många hästar i eliten som är över 170 i manken, över 180 med. Tex. Linda Heeds häst Columbus H. Och det är inte bara något jag hört, har stått bredvid den hästen och den är riktigt stor. Jag tror att varmblod kan hoppa. Inget fel på kapaciteten, sen kanske de kan ha problem med galoppen, men det är ju långt ifrån alla.
Vad man menar med satsa är ju alltid relativt. Givetvis kan den hästen du talar om bära runt dig säkerligen på 80 km ritter, kanske inte komma först. Kan säkerligen med sin massa behöva lite tid att komma ner i puls. Däremot så är det ju absolut ingen häst du kan ha om du skall satsa på hoppning. Det finns ju många stora halvblod eller fullblod som skulle vara alldeles lagom till dig som du verkligen kan hoppa med. Väljer du en av lite lättare typ så kan de ju även ta dig ut på 80 ritter, precis som travaren du funderar över. Ett fullblod kanske vore något för dig. Behöver inte bli så dyrt. Kolla bara att du får en häst med bra hovar. Har hört att de har en tendens till platthovar. Har själv ett fullblod som har alldeles utmärkta hovar.
Hälsning Maja
Menar du att han inte skulle kunna gå hoppning för att han är varmblod eller för att han är för stor? Jag menar finns ju hur många hästar i eliten som är över 170 i manken, över 180 med. Tex. Linda Heeds häst Columbus H. Och det är inte bara något jag hört, har stått bredvid den hästen och den är riktigt stor. Jag tror att varmblod kan hoppa. Inget fel på kapaciteten, sen kanske de kan ha problem med galoppen, men det är ju långt ifrån alla.