Stam på arab!

Sv: Stam på arab!

Tack för tipset!Tittade in på Smedgårdens hemsida men hittade inte Dream Girl.

Optimus är efter min gamle hingst Ramses, och han exporterades 1990 till Mallorca. Dream Girl var faktiskt på betäckning hos Ramses när jag ägde honom (Ramses vandrar numera på de evigt gröna ängarna). Hon kom två säsonger men vi fick henne inte dräktig (Ramses var knappt fertil hans sista två år som jag hade honom). Det jag minns från Dream Girl är att hon var väldigt lätthanterlig och snäll. Lite nervös och rädd men trots detta så stod hon snällt vid betäckningarna. Kanske inte så där jättetypad i huvudet men mycket fin i kroppen.

/AFF

Det är så skönt att ha en arab igen,kolla på stammar mm.Sist hade jag en hingst,Nexus e:Fadlak,som jag köpte som 2 åring,tyvär blev han skadat i hagen innan han hann bli ens inriden.Sålde honom till Småland,han ska visst gå i avel.Hoppas han har det lika bra nu som han hade hos mig.Det är något speciellt med araberna,antingen älskar man dom eller inte.Själv rider jag western och dessa underbara mångsidiga hästar älskar jag.
Hade lite drömmar med Nexus att skaffa några egna ston och börja med avel i liten skala men kom aldrig till skott:mad:

Optimus är efter min gamle hingst Ramses, och han exporterades 1990 till Mallorca. Dream Girl var faktiskt på betäckning hos Ramses när jag ägde honom (Ramses vandrar numera på de evigt gröna ängarna). Hon kom två säsonger men vi fick henne inte dräktig (Ramses var knappt fertil hans sista två år som jag hade honom). Det jag minns från Dream Girl är att hon var väldigt lätthanterlig och snäll. Lite nervös och rädd men trots detta så stod hon snällt vid betäckningarna. Kanske inte så där jättetypad i huvudet men mycket fin i kroppen.

/AFF

Angående Dream Girls huvud måste jag säga att jag tycker hon har bland den bättre typen. Jag gillar breda pannor med stora ganacher, det har hon. Sedan att det inte är något gäddhuvud sörjer jag inte så väldans mycket...:D
Har just hämtat ut min nya sadel till W, jag ska genast ut och prova!

Li

Glömde tala om att vad ni skrev om hur Dream Girl var/är till beteende så är min Dexin likadan.
Sen undrar jag om det fortvarande finns uppfödare/ägare till araber som inte gör nånting annat än bara visar upp sina hästar?Inget ont om detta men dom är så mångsidiga ridhästar:idea:

Kan bara tala för mig själv...vi ställer ut våra araber OCH...tänka sig - rider dem åxå;) Goda resultat i ringen har vi haft.
Jag ställer dem för att det är kul och för att meritera.
Är inget utställningsfreak och måste jag välja så har jag ju araben för att jag älskar rasens mångsidighet. Skulle aldrig välja bort ridningen ;) Men vill heller inte välja bort showen, tack gud att jag slipper!

Bilder finns att beskåda:
wridliten.jpg

Trav

wrid3liten.jpg

Vinterjobb

wrid.jpg

Cavaletti

18liten.jpg

Inslagning ben för ben

9stor.jpg

Hösten 2005

niga.jpg

Niger

20liten.jpg

Min älskare! :love:

Li

det blev feel vet ej hur man radera:(

Senast ändrad av en moderator:

Jag blev så glad att läsa alla vackra ord om Da Capo och vill gärna göra några tillägg. Jag hoppas det är OK eftersom han inte finns längre? Han hade en karriär som galoppör innan jag köpte honom och gjorde uppvisningar i "westernshower".Han var också stjärna i en Tv-serie som hette "Tredje lyckan" och visades 1980-talet.Jag köpte honom 1984 och han var Championhingst för första gången på Aspenäs samma år.1990 var han mycket riktigt Champion hingst i Lomma.Där slog han först sin son Czhess i Hingstchampionatet och sedan i B.I .S sin dotter Suecia i(som vi också äger) som i sin tur hade slagit sin mor Silver Starlet (19 år) i Stochampionatet.På VM i Stockholm samma år var bästa svenska hingst när han vann sin klass.Hans söner har exporterats till Belgien, Tyskland,Polen, Danmark,Norge och döttrar till Brasilien, SydAfrika och Norge( 5 st). Suecia är nog hans mest framgångsrika avkomma på utsällning (10-tal champion,och reserv champion, Bästa sto-titlar)Hon har också tävlats lite i western och hennes helsyster Scandia var en mycket framgångsrik hopphäst(ponny).Flera andra avkommor har också tävlat t.ex Czhess , Eskapad (western) samt Bogan som gick på galoppbana i Polen.

Jag blev så glad att läsa alla vackra ord om Da Capo och vill gärna göra några tillägg. Jag hoppas det är OK eftersom han inte finns längre? Han hade en karriär som galoppör innan jag köpte honom och gjorde uppvisningar i "westernshower".Han var också stjärna i en Tv-serie som hette "Tredje lyckan" och visades 1980-talet.Jag köpte honom 1984 och han var Championhingst för första gången på Aspenäs samma år.1990 var han mycket riktigt Champion hingst i Lomma.Där slog han först sin son Czhess i Hingstchampionatet och sedan i B.I .S sin dotter Suecia i(som vi också äger) som i sin tur hade slagit sin mor Silver Starlet (19 år) i Stochampionatet.På VM i Stockholm samma år var bästa svenska hingst när han vann sin klass.Hans söner har exporterats till Belgien, Tyskland,Polen, Danmark,Norge och döttrar till Brasilien, SydAfrika och Norge( 5 st). Suecia är nog hans mest framgångsrika avkomma på utsällning (10-tal champion,och reserv champion, Bästa sto-titlar)Hon har också tävlats lite i western och hennes helsyster Scandia var en mycket framgångsrik hopphäst(ponny).Flera andra avkommor har också tävlat t.ex Czhess , Eskapad (western) samt Bogan som gick på galoppbana i Polen.

Hej!:)
Kul att läsa om de hästar du berättar om eftersom de finns i våran El Sobras stamtavla!:bow:
Det finns en artikel om Scandia på Sobras hemsida http://web.telia.com/~u55016764/ som är intressant att läsa. Klicka på presentation, härstamning, namnet Scandia i stamtavlan.
/Camilla

Hej allihopa. jag satt här tittade lite på er tråd, tänkte bara berätta att jag, eller rättare sagt min mamma, har ägt Djeela de senaste 4 åren, köpte henne av en familj i Abbekås. Djeela var en underbar häst, hos oss har hon bara varit skogsmulle och fått lite westernträning, men finns nu tyvärr inte kvar, pga av en lösbenbit, blev vi tvungna att ta bort henne..:cry: hon blev 17 år gammal.

Det var tråkigt att höra!
När tog ni bort henne? Undra om det var hon jag såg hos Lillemo?

MVH Li

Hej jag vet att det är länge sedan det var någon som skrev ett inläg här. Men jag jag ville bara beräta lite om Dardjeela för vi hade henne dom sista åren innan vi fick ta bort henna. Hon var altid en väldigt snell häst och gjorde inte så mycket besvär av sig. Nu har jag två dötrar av henne som jag har tävlat framgånskrikt inom westen och även lite hoppning med den ena. Jag äger Dream Girl själv ocg det är hon som jag har tävlat mäst med hon ligger nu 2 i sverigen i Bareld Rece. Och Darssesa har jag även hon här hemma hon har jag tävlat väldigt framgångsrikt inom lydnadsgrenarna i westen. så om du även nu vill veta något om den stamaen är det bara att höra av sig för jag är lillemors dotter sofie och om du vill veta mer om mig så är jag Piratens ägare så jag är inte så svår att få reda något om :)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 688
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar