Stam på arab!

Nethril

Trådstartare
Någon som vet något om arabhingsten Da Capo och/eller arabstoet Dardjeela? Vilken typ och vilka användningsområden? Kan absolut inget om stam på araber så jag vill veta allt ni vet om dessa två hästar!

Sv: Stam på arab!

Lite har jag lyckats luska fram.
Da Capo var född 1977 på Blommeröd och hade den berömda Pohanic som far.
Da Capo blev Ch hingst 1984. best in Show 1990 och klassvinnare i World Cup 1990 ( tror att det var breedersWC)
www.runbacken. org finns det en länk till Svenska arabhingstar i avel och där finns han med så det verkar som om han fortfarande lever. Där kan du också klicka dig vidare till en del bilder bl.a. till DC´s morfar Dardir där det finns lite uppgifter om DC´s mamma Darboska.
Jag har nog en gammal bok om Blommeröds hingstar, ska titta om det finns något mer.

Det verkar figurera två olika Dardjeela på nätet. En med Tzarda som mamma och en med Janika, vet du något mer bestämt om detta?

Har hittat min 25 år gamla Blommerödsbok och där står det att Darboska föddes på Blommeröd 12 maj 1973. Hon var undan Ch.stoet Borexia och såldes 1978 till Ivan Bengtsson (jag tror han hade Aniaras stuteri). Hon var dräktig med Pohaniec och hade då också ett hingstföl som hette Dáccord vid sidan som också var efter Pohaniec.

Borexia var född 20 april 1968 också på Blommeröd.Hon blev "drottning" på Blommeröd och fick flera nationella guldmedaljer.
1974 blev hon sv.ch sto och blev också Best in Show vilket var ovanligt då det alltid hade varit hingstar som vunnit.

Hallå !

Vad heter hästen? Kan det vara så att det är ett fux sto, och är efter hingsten Czhess, med farfar Da Capo.
Om det är så..........................
Hör av dig !

Lotta

nej tyvärr :crazy: Vill bara veta mer om Da Capo och Dardjeela då de är föräldrar till en häst jag är intresserad av!

avesta5.jpg

http://www.annsann.nu/avesta6.jpg
Hade i datorn, från Avesta, vilken år det nu var? :love:

Senast ändrad av en moderator:

Lite har jag lyckats luska fram.
Da Capo var född 1977 på Blommeröd och hade den berömda Pohanic som far.
Da Capo blev Ch hingst 1984. best in Show 1990 och klassvinnare i World Cup 1990 ( tror att det var breedersWC)
www.runbacken. org finns det en länk till Svenska arabhingstar i avel och där finns han med så det verkar som om han fortfarande lever. Där kan du också klicka dig vidare till en del bilder bl.a. till DC´s morfar Dardir där det finns lite uppgifter om DC´s mamma Darboska.
Jag har nog en gammal bok om Blommeröds hingstar, ska titta om det finns något mer.

Da Capo är död sedan flera år tillbaka.

Senaste ägaren var Kristianopel Arabstuteri äg. Ann-Britt Persson i Fågelmara.
Han användes bl.a. av dem, av Blommeröd och av Papa's Arabians.
Flerfaldig klassvinnare och Champion i utställning. Westernriden och framgångsrik.
Mycket vacker hingst, väldigt lik sin pappa Pohaniec.

Hej
Dardjeela är ett arabsto f-76 efter Darfas u Tzarda. Hon är uppfödd av Olof Skyggeson i Tvååker och har varit i min ägo sedan hon var ett år tills jag upphörde med avel 1988. Hon har avelsdiplom som 3-åring och fick åtta föl i min ägo. Hennes mest framgångsrika avkomma är en hingst f-85 efter Ramses. Han blev svensk rikschampion unghingst 1988 och exporterades senare till Mallorca där han verkat som avelshingst. Själv deltog hon i riksutställningen i Stockholm 1980 där hon placerade sig som tvåa i en fölstoklass. I Ridsports reportage från utställningen nämndes hon som "the big surprise". Hon var en fantastisk individ som förutom extriört korrekt var idealisk fölmärr, samarbetsvillig och med väldigt bra temperament. Jag skriver var eftersom jag inte vet om hon är i livet.

Jag vet att Dardjeela betäcktes två gånger med hingsten Czhess (Da Capo - Czapella), det blev ett stoföl och ett hingstföl.
Mycket trevliga avkommor. Stofölet köptes av Carina Lundström utanför Nybro, och hingstfölet Dusör behöll jag själv.
Han kördes in av Stig Troedsson som 2 åring, han var lättlärd med ett underbart temperament, och med svårt mod så måste vi tyvärr senare vara tvungna att plocka väck honom på pga skador.

Lotta

Det verkar figurera två olika Dardjeela på nätet. En med Tzarda som mamma och en med Janika, vet du något mer bestämt om detta?

Har hittat min 25 år gamla Blommerödsbok och där står det att Darboska föddes på Blommeröd 12 maj 1973. Hon var undan Ch.stoet Borexia och såldes 1978 till Ivan Bengtsson (jag tror han hade Aniaras stuteri). Hon var dräktig med Pohaniec och hade då också ett hingstföl som hette Dáccord vid sidan som också var efter Pohaniec.

Borexia var född 20 april 1968 också på Blommeröd.Hon blev "drottning" på Blommeröd och fick flera nationella guldmedaljer.
1974 blev hon sv.ch sto och blev också Best in Show vilket var ovanligt då det alltid hade varit hingstar som vunnit.

Aniara var väl Kerstin Böttners stuteri?

Borexia var även mor till Probat och till Borenga (e. Engano) som jag ägde.

madde++++

Ja, Berit köpte henne. Jag vet att hon senare har lämnat henne till en person som jag tror hette Lillemor Antonsson ((dotter till Smedsgården) i samband med att Berit sålde ut. Vad som sedan hänt vet jag inte.

Jag tror att hon finns kvar där om hon lever. Berit hade inte hört något annat iaf. när jag pratade med henne i sommras.

Stämmer alldeles ypperligt det.. och därifrån fick jag upp ögonen för araberna! Aniara Arabstuteri köpte Bajano från Ivan Bengtsson, och sen rullade det på...:)

Finns hur mkt som helst att berätta om Da Capo, måste bara leta fram allt material i kartongerna efter min flytt! Vet att jag har en fin huvudbild på honom.. taget av mig i Avesta!;)

Han är av Polsk härkomst o har 66 avkommor under åren 85 - 97, några exporterade. Han är (var?) mkt vacker, superbra temperament.. vilket oftast nedärvdes till avkommorna. Några avkommor jag minns är hingstarna Capos o Borys samt stoet Scandia.

Dardjeela är 50/50 Polsk/Engelsk (hög % Crabbet) o har 17 avkommor (80 - 97) varav en hingst (Optimus) exp till Frankrike o sen vidare till Spanien. Han har t.o.m -99 fått 23 avkommor.

Finns mer att berätta om Dardjeelas stam, men får återkomma till det då jag grävt i kartongerna... synd att det inte finns nåt foto på henne. Jag har ivf inget..:cry:

Ivf så är Berit uppf. till den sista reggade avkomman (f-97), men sen vet man ju inte mer.. ingen stambok sen -89, o inget uppdaterat från ARAB sen -99 till AHR (USA's eminenta databas)!

Det här blev nog rörigt skrivet, men klockan är mkt...

Bia

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 688
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar