Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lite har jag lyckats luska fram.
Da Capo var född 1977 på Blommeröd och hade den berömda Pohanic som far.
Da Capo blev Ch hingst 1984. best in Show 1990 och klassvinnare i World Cup 1990 ( tror att det var breedersWC)
På www.runbacken. org finns det en länk till Svenska arabhingstar i avel och där finns han med så det verkar som om han fortfarande lever. Där kan du också klicka dig vidare till en del bilder bl.a. till DC´s morfar Dardir där det finns lite uppgifter om DC´s mamma Darboska.
Jag har nog en gammal bok om Blommeröds hingstar, ska titta om det finns något mer.
Det verkar figurera två olika Dardjeela på nätet. En med Tzarda som mamma och en med Janika, vet du något mer bestämt om detta?
Har hittat min 25 år gamla Blommerödsbok och där står det att Darboska föddes på Blommeröd 12 maj 1973. Hon var undan Ch.stoet Borexia och såldes 1978 till Ivan Bengtsson (jag tror han hade Aniaras stuteri). Hon var dräktig med Pohaniec och hade då också ett hingstföl som hette Dáccord vid sidan som också var efter Pohaniec.
Borexia var född 20 april 1968 också på Blommeröd.Hon blev "drottning" på Blommeröd och fick flera nationella guldmedaljer.
1974 blev hon sv.ch sto och blev också Best in Show vilket var ovanligt då det alltid hade varit hingstar som vunnit.