Ståltråd, elrep eller elband

Vaengskjóna

Trådstartare
Hej, behöver hjälp! Våra föl går igenom staketet, där är inte särskilt mycket ström nu pga av kölden. Men vad är bäst Ståltråd, elrep eller elband????:confused: har nu både 8mm och 5mm elrep. Men haft unghäst som skurit upp delar av bakbenen på det. Och det känns inta alls bra när 09orna springer igenom och lätt också fastnar!

Tacksam för svar Och hjälp såklart

Senast ändrad:
Sv: Ståltråd, elrep eller elband

Elband helt klart.

Har varit med om allvarliga skador på både elrep och ståltråd. Ståltråden ger ju klart den bästa strömmen.

Men det är ju jorden som är dålig nu på vintern.

Googla på polarbandet så kan man läsa om hur man kopplar tråd som håller bra jord sommartorka som vinterfrost..

vi ska imorgon koppla efter den principen. Och sedan håller vi tummarna att min ettåring håller sig inne...

Jag har bara erfarenheter av 5 mm rep och de fungerar utmärkt om man har ordentligt med skarvhylsor. Tror att vad man än använder ska man inte snåla med dessa. Det finns ju liknade för elband vad jag förstått.

Pållan vår brakade igenom repen och de gick omedelbart sönder vid dessa hylsor:D , inte en skråma på benen hennes blev det.

Tror jag betalade under hundringen för kanske 10 st så jag köpte några 10- pack vill jag minnas, billig försäkring;)

Så vad du än väljer kolla vad det finns för skarvanordningar, knyt inte ihop repen/banden. Kapa sen materalet med jämna mellanrum och skarva. Det är mitt bästa tips!

Det går knappt fram nån ström hos oss just nu pga all snö och kyla. Då har vi mest stråltråd och smala rep just för att strömmen ska gå fram bra.

Inga problem med ståltråden, den går sönder mycket lätt! Likaså elrepet. Skulle absolut inte välja tjocka elrep, bränner och går inte sönder...

Har till tillräckligt många trådar då? Och rätt placerade?

Har dålig el i våra staket också, men det är ju en klar fördel om man har tillräckligt med tråd och bra höjd på dessa också.

Ståltråd i tre rader, och så kopplar man jord på mittentråden, helt outstanding :bow:

Jag har bäst erfarenhet utav ståltråd dels för att det ger bäst el och dels pga att varje gång en häst t.ex. slagit med ett framben och fått över etc. så har den ALLTID gått av.

Däremot elrep och elband går ju inte av, ivf har jag aldrig varit med om det. Jag har två vänner vars hästar fastnade med ett bakben i elrep/elband och båda slet av hela skinnet från hasen ner till kotan plus att långa tåsträckaren gick av, den ena hästen fick steloperera kotan(men finns nu inte i livet längre ändå tyvärr). Där jag jobbar hade vi elrep på övertråden och ståltråd på undertråden men så en dag kom vi till hagen och ett sto hade fastnat med ett bakben i elrepet och skurit sig in till senan men tack och lov var den inte av men det var ändå ganska lång rehabilitering.

MEN, har man sådana där skarv-grejor (vet ej vad de kallas) lite överallt så är det ju inga problem att ha elrep/elband.

Alla har säkert olika erfarenheter men hittills har inte en enda häst här i stallet skadat sig på ståltråden, och det är ändå ett försäljningsstall så under de 5 åren jag varit här så har det passerat kanske ett par hundra hästar eller så...

Just det. Vi hade ett föl som sprang in i elrep en gång som fastnade runt halsen och fick panik och det gick inte av, vi sprang fram (var som tur var där när det hände) men fölet hann komma loss innan vi var framme, men elrepet höll.

Tips med ståltråd är dock att sätta färgade små plastpåse-bitar lite varstans så det verkligen syns =)

Senast ändrad:

Ni som har ståltråd och säger den går sönder lätt, vad har ni för sorts ståltråd som går sönder?

Har ALDRIG sett ståltråd gå av. Knappt så man orkar klippa av den med tång ibland.

Den måste vara ordentligt spänd och då krävs det rejäla hörnstolpar.
Är den inte tillräkligt spänd går den inte av.

Här har vi två olika, det finns en som nog inte skulle nog inte gå av, men så finns det en mycket tunnare som vi har på de flesta hagarna och den är riktigt vek och har gått av på flera ställen så vi fått skarva etc.

Aldrig mer elrep här inte. Har fått en riktigt illa skadad och yterligare en annan fick avlivas då det inte fanns en chans att fixa honom efter att ha "sågat" av allt runt om bakbenet och 2 mm in i benet. Elband är för "fjuttigt" för våra hingstar så ståltråd:banana:

Vi har dragit nytt stängsel i våran tre hektar stora vinterhage. Efter att ha provat både elband och elrep har vi nu dragit tre rader med 2.5 milimeters galvaniserad järntråd. Håller garanterat alla hästar innanför stängslet, stora som små. Är underhållsfritt och leder ström bra oavsett årstid. Jordning har vi via en järntråd som går ned i älven bakom huset, en av bönderna i byn tipsade om att nyttja vattendrag som jordning... :p

Jag tycker att alla tre alternativen suger faktiskt. Det ska vara ordentliga staket till föl och unghästar.

wrc_-_3_rail_with_horse-709x329.jpg

PICT1645%20web.jpg

Man kan inte klaga på att det blir dyrt att sätta upp bra staket heller, för det är billigare med bra staket än med föl som skadar sig.

Har du bara trästaket i så fall, utan el? Känns som att många hästar skulle garva åt de där staketen och hoppa över dem, speciellt eftersom du har så stora fina hagar :love:

Är inget stort fan av vita trästaket för övrigt, men det på första bilden var ju helt sjukt fint verkligen.

Jag har bäst erfarenhet utav ståltråd dels för att det ger bäst el och dels pga att varje gång en häst t.ex. slagit med ett framben och fått över etc. så har den ALLTID gått av.

Däremot elrep och elband går ju inte av, ivf har jag aldrig varit med om det. Jag har två vänner vars hästar fastnade med ett bakben i elrep/elband och båda slet av hela skinnet från hasen ner till kotan plus att långa tåsträckaren gick av, den ena hästen fick steloperera kotan(men finns nu inte i livet längre ändå tyvärr). Där jag jobbar hade vi elrep på övertråden och ståltråd på undertråden men så en dag kom vi till hagen och ett sto hade fastnat med ett bakben i elrepet och skurit sig in till senan men tack och lov var den inte av men det var ändå ganska lång rehabilitering.

MEN, har man sådana där skarv-grejor (vet ej vad de kallas) lite överallt så är det ju inga problem att ha elrep/elband.

Alla har säkert olika erfarenheter men hittills har inte en enda häst här i stallet skadat sig på ståltråden, och det är ändå ett försäljningsstall så under de 5 åren jag varit här så har det passerat kanske ett par hundra hästar eller så...

Just det. Vi hade ett föl som sprang in i elrep en gång som fastnade runt halsen och fick panik och det gick inte av, vi sprang fram (var som tur var där när det hände) men fölet hann komma loss innan vi var framme, men elrepet höll.

Tips med ståltråd är dock att sätta färgade små plastpåse-bitar lite varstans så det verkligen syns =)

Jag har samma erfarenhet som du av ståltråd och elrep. I mina hagar har jag två trådar med ståltråd och sen överst ett 5 mm elband. Elbandet gör att staketet syns bättre. Grindar dekorerar jag med vita plastband om jag inte har elband överst :)

Träplank har vi haft en gång i tiden, men hästarna tappade respekten för det. Dom tog sats och sprang rakt igenom så plankorna knäcktes på mitten, dagligen :o. Fy vad less jag var på att spika varje kväll, rena drömmen när vi bytte till eltråd.. Men vi hade iofs bara två rader med plank, kanske berodde på det.

Vi har 5 eltrådar. Ingen häst har ens försökt hoppa/spränga sig ut ur hagen. Har dock skarvhylsor lite här och var för att trådarna skall gå av om en häst fastnar. Sen har vi också hästar med stor respekt för el.

Tar mig friheten att göra ett litet trådkap!

Jag skall byta trådar i hagarna i sommar, nu har vi elrep 8mm tror jag(eller 5mm) -de satt uppe när vi köpte gården. Mitt stora problem är dock inte att hästarna klättrar på staketen, utan det är grannens lösgående får som brottar sig in i hagen varenda eviga dag på sommaren. De har ingen respekt för nånting- jag har t.o.m. fått klippa loss får från fårnäten som står utanför hagen ett par gånger. Jag kan inte klaga på grannen eftersom det är hans mark vi arrenderar, utan fårena ingår lixom i paketet :angel:. När fårena tar sig igenom staketen så sträcker de ut elrepen så de hänger, de sliter av dom i skarvarna o släpar tråden med sig in i hagen (fårskallar som springer när det tar emot *suck*) och dom har t.o.m. vält stolpar när tråden inte gått av! Jag får skarva tråd ett par gånger i månaden. Jag har oxå fått sätta undertråden väldigt högt så att de kan smita under utan att förstöra så mycket. Vilket gör att hästarna halvligger under tråden o äter gräs. Ett par gånger har de oxå slunkit ut o gått i grannens trädgård o betat :devil: Strömmen har inte varit den bästa men det blir nytt aggregat iår oxå.

Nu när jag läser att elrep inte går sönder så börjar jag fundera på om man kanske skulle byta till ståltråd när jag ändå byter? Men då blir frågan, går ståltråden då sönder om fåren springer igenom den? Rep är ju lättare att skarva än ståltråd... Elband försökte jag med ett tag men där gick hållarna sönder när fåren sprang igenom så elbanden låg en bit in i hagen...

Fårena har alltså inte ens vett på att ducka o glida under tråden, de står o pressar med bogarna tills benen slinker över eller tråden ger vika... (jag känner hur bössan kliar i vapenskåpet!!! :devil: )

Liknande trådar

Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 955
Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och... 2
Svar
39
· Visningar
4 257
Senast: Garbo
·
Hästmänniskan Jag blir knasig :crazy: :cry: . På drygt ett år nu så har två av våra hästar skadat sig alvarligt på staketen till deras hagar. :( Så... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 266
Senast: roslagen
·
L
Träning Hej! Jag är rätt nyinflyttad i en by och häromdagen ringde min granne och undrade om jag möjligtvis kunde hjälpa honom att rida in...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Liquid Diamond
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024