Jag har bäst erfarenhet utav ståltråd dels för att det ger bäst el och dels pga att varje gång en häst t.ex. slagit med ett framben och fått över etc. så har den ALLTID gått av.
Däremot elrep och elband går ju inte av, ivf har jag aldrig varit med om det. Jag har två vänner vars hästar fastnade med ett bakben i elrep/elband och båda slet av hela skinnet från hasen ner till kotan plus att långa tåsträckaren gick av, den ena hästen fick steloperera kotan(men finns nu inte i livet längre ändå tyvärr). Där jag jobbar hade vi elrep på övertråden och ståltråd på undertråden men så en dag kom vi till hagen och ett sto hade fastnat med ett bakben i elrepet och skurit sig in till senan men tack och lov var den inte av men det var ändå ganska lång rehabilitering.
MEN, har man sådana där skarv-grejor (vet ej vad de kallas) lite överallt så är det ju inga problem att ha elrep/elband.
Alla har säkert olika erfarenheter men hittills har inte en enda häst här i stallet skadat sig på ståltråden, och det är ändå ett försäljningsstall så under de 5 åren jag varit här så har det passerat kanske ett par hundra hästar eller så...
Just det. Vi hade ett föl som sprang in i elrep en gång som fastnade runt halsen och fick panik och det gick inte av, vi sprang fram (var som tur var där när det hände) men fölet hann komma loss innan vi var framme, men elrepet höll.
Tips med ståltråd är dock att sätta färgade små plastpåse-bitar lite varstans så det verkligen syns =)