Ståltråd, elrep eller elband

Sv: Ståltråd, elrep eller elband

Träplank har vi haft en gång i tiden, men hästarna tappade respekten för det. Dom tog sats och sprang rakt igenom så plankorna knäcktes på mitten, dagligen :o. Fy vad less jag var på att spika varje kväll, rena drömmen när vi bytte till eltråd.. Men vi hade iofs bara två rader med plank, kanske berodde på det.

Man ska ha plank eller slanor OCH järntråd med el på.

Fördelen- hästarna tuggar inte på staketet, hästarna är rädda för strömmen så de går inte ut om en träplanka går av av någon anledning. Försvinner strömmen så håller trästaketet dom inne. Dvs dubbel säkerhet.

Vågar man använda tryckimpregnerade slanor (om man har råd) ?
Hur sjuka kan hästarna bli
? Om man har ståltråd med el på översta slanan kanske de inte tuggar...

För att elstaketen ska vara "säkra" måste det vara ström på dom! Oavsett tråd/bandval! Trästaket till fölungarna i alla fall första veckan innan det blir bara elstaket.

Själv har jag de tunnaste eltrådarna som går av vid 80 kg. Fastnar de så sliter de ändå tills det går av, men med dessa trådar så är det oftast inte ett märke på dom.

KL

Jag fattar ingenting...har nästan ingen hört talas om skarvhylsor ? Tror de flesta att man får MER ström om man har fler trådar ? Varför snackar de flesta om smala/tjocka band/rep när detta har NOLL betydelse för strömmens verkan. INGEN verkar satt sig in i vilket ohm antal tråden ni använder har. Har man HÖGT ohm, dvs motstånd i tråden får man sämre stret. Ingen verkar heller ägna en tanke åt aggregatet, att man faktiskt kan göra vinterjordning när jordningen är dålig, att man måste ha bra jordkabel, dvs matarledning. ALLTING hänger i hop. Från aggregatets styrka, till jorden/spettet, till jordkabeln, till tråden, HUR många trådar man har spelar roll för styrkan, till isolatorer man har till skarvade punkter på tråden mm mm. Felar EN sak i stängslet så sunkar HELA systemet.

Liknande trådar

Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 955
Anläggning Har börjat kolla lite på staket och har noll erfarenhet av detta sen tidigare. Vi behöver ca 700-800 m staktet totalt som "mest" och... 2
Svar
39
· Visningar
4 257
Senast: Garbo
·
Hästmänniskan Jag blir knasig :crazy: :cry: . På drygt ett år nu så har två av våra hästar skadat sig alvarligt på staketen till deras hagar. :( Så... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 266
Senast: roslagen
·
L
Träning Hej! Jag är rätt nyinflyttad i en by och häromdagen ringde min granne och undrade om jag möjligtvis kunde hjälpa honom att rida in...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Liquid Diamond
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Valp 2024