Farliga staket

Sv: Farliga staket

Det jag kan rekomendera nu när folk ser över sina hagar är att Helt enkelt ta bort hörnstolparna. Det blir väl kanske inte så jätte snyggt men det blir inga "vassa" hörn som stallets elaking kan tränga in en annan häst i. Därmed så har man minskat ganska mycket på skaderiskerna.

hmm järntråd kan säkert fungera som osthyvel med elband är inget bättre det, en kompis hade en Quarter som försökte hoppa över elbanden, han kom halvvägs fastnade sprattlade trasslade in sig och slet sönder benen så totalt att den fick avlivas på en gång

ok, fast jag har några gånger hittat tråden till staketet av och stolparna stod kvar! Misstänker att rådjur eller dovhjortar har gått igenom, vi har mycket sånna djur här och eftersom vi har hö i hagen så lockas de gärna dit. Även när det var som mest lerigt har jag hittat tråden av pga andra djur. Har fått vända vid hagen två gånger sedan i höstas pga att tråden vart av, men stolparna stod kvar. Eftersom min nordikorsning inte går igenom staketet eller hoppar över och min shettis har slutat när vi kom på att strömmen inte räckte runt och fixade det, så byter inte jag tråd i rödaste rappet. Däremot ska jag fundera mer på om jag kan byta staket.

Vill bara tillägga att min tråd är spänd! Jag ser ofta till att den är spänd som den ska, det är snyggast med tråd som hänger sträckt än tråd som hänger slakt, menr säkert vad jag har förstått.

Att nån skulle bli inträngd i ett hörn ser inte jag som nåt problem hos mig. Vi har så stora hagar så nån sån risk finns knappt inte.
Hos oss är hörnstolparna A och O.
Utan de kraftiga hörnen kan man inte spänna tråden så mycket som man ska.
Jag anser att nylontråden är värst, den är absolut lättast att trassla in sig i. speciellt eftersom att många har dem dåligt spända och det går inte fram tillräckligt med ström i dem så hästarna har tappat respekten.

morfar berättade att för 20-30 år sen hade en av fölen sprungit i hagen mot staket och sedan halkat och ramlat och blivit spettad av staketet i halsen:/ och dött dit.

för ett tag sen var det en häst här i stan, som skadat sig i hagen och fått buken punkterad:/

burton skrev:
Att nån skulle bli inträngd i ett hörn ser inte jag som nåt problem hos mig. Vi har så stora hagar så nån sån risk finns knappt inte.
Hos oss är hörnstolparna A och O.
Utan de kraftiga hörnen kan man inte spänna tråden så mycket som man ska.
Jag anser att nylontråden är värst, den är absolut lättast att trassla in sig i. speciellt eftersom att många har dem dåligt spända och det går inte fram tillräckligt med ström i dem så hästarna har tappat respekten.
Vi har stora hagar vi med ca. 5-7 ha men grejen är den att vi har hingst station och det är inte alltid som bet. stona samsas. Därför har vi gjort så.Vi har även föl på våren som drar sina rundor och då är det skönt att dom inte krachar i något hörn. Annars så har inte vi heller några problem med flocken. Och jo, vi kan spänna trådarna i våra hagar.Det är ett måste när man har föl.

Senast ändrad:

Om vi drog bort våra hörnstolpar så skulle de som får bära upp det resterande "hörnet" vika sig på ganska kort sikt. De skulle aldrig orka med en sån långvarig belastning och vi satsar på att inte varje år
behöva springa och dra i stolpar som åker upp. Det har dom heller inte gjort, på iaf. 6 år.......
Råkar du besöka grevagården nån gång, så åk då upp och titta på ett stängselproffs staket (det företaget ligger på motsatta sidan av den stora vägen, väl skyltat) så fattar du hur våra staket ser ut.

burton skrev:
Om vi drog bort våra hörnstolpar så skulle de som får bära upp det resterande "hörnet" vika sig på ganska kort sikt. De skulle aldrig orka med en sån långvarig belastning och vi satsar på att inte varje år
behöva springa och dra i stolpar som åker upp. Det har dom heller inte gjort, på iaf. 6 år.......
Råkar du besöka grevagården nån gång, så åk då upp och titta på ett stängselproffs staket (det företaget ligger på motsatta sidan av den stora vägen, väl skyltat) så fattar du hur våra staket ser ut.
Det går utmärkt att bygga staket utan utpräglade hörnstolpar. Om man enbart använder kraftiga stolpar så går det utmärkt!

Vi har dock inga direkt problem där vi har hörn.

Ja, det kanske går, men då skulle vi behöva bygga om varje hörn och dra om all tråd eftersom vi har stora hagar som sträcker sig över större områden vilket medför fler hörn än 4.
Eftersom vi inte har åkes problem så anser vi det vara ganska meningslöst. Det har fungerat på detta vis många år.

burton skrev:
Det är ju konstigt att våra hagar har suttit uppe i 9 år och 10månader. Det ända vi har gjort är att byta från band till tråd.Vad det beträffar stängsel proffs så, nej tack vi klarar oss mycket bra utan deras hjälp. Aldrig mer att vi tar kontakt med dom.Jag har haft häst i ganska många år, har varit runt och kollar endel så jag vet faktiskt hur ett staket ser ut..

Efter att ett av våra föl skadat sig på eltråden förra året tänkte vi byta till band, men enligt veterinärerna och försäkringsbolaget är skadorna lika stora oavsett om man använder band eller tråd. Det finns inget säkert staket och det närmaste "säkert" man kunde komma enligt en av veterinärerna var trästaket med 5 ! slanor .......och det faller på sin egen orimlighet att sätta upp ett sånt staket på 11 ha bete.

Det finns ett staket med ett slags kraftigt finmaskigt nät (amerikanskt tror jag) som känns som det säkraste alternativet när man har föl........men det gäller att det är nergrävt så att det inte bli något mellanrum mellan marken och staketet....... troligen svindyrt.

Det går att göra med. Har sett det på endel ställen där dom har dragit en bräda rakt över. Det viktiga är ju att få bort hörnen.

Vi hart elrep och är nöjda med det, inga olyckor har hänt än. Tre gånger har hästarna sprungit igenom (2 år sedan sist), men det som händer är att ett godkänt elrep brister vid tryck. Problemet vi hade då var att vårt aggregat var alldeles för snålt tilltaget så hästarna hade för dålig respekt för tråden.

Nu har vi uppgraderat och hästarna får en rejäl stöt när de kommer åt tråden, så nu undviker de tråden mycket bättre!

Jag tror att det viktiga är att ha ett tillräckligt aggregat för att hästarna skall hålla undan för staketet oavsett typ OCH att staketet går sönder på ett bra sätt om hästen skulle få panik.

lsz skrev:
Efter att ett av våra föl skadat sig på eltråden förra året tänkte vi byta till band, men enligt veterinärerna och försäkringsbolaget är skadorna lika stora oavsett om man använder band eller tråd. Det finns inget säkert staket och det närmaste "säkert" man kunde komma enligt en av veterinärerna var trästaket med 5 ! slanor .......och det faller på sin egen orimlighet att sätta upp ett sånt staket på 11 ha bete.
QUOTE]

Ett bra tips för ett säkert staket är att ha tillräcklig kräm i aggregatet! Då går inte hästarna mot repet utom i sken, och då brister repet. Om man har eltråd/band med INGEN eller DÅLIG spänning så är skaderisken mycket större!!

burton skrev:
Gummibandsgrindarna har vi köpt lite överallt (vi har många grindar)
och ska byta ut några i år. Willab direkt säljer dem, sen har vi hittat på lantmännen och företag som Bole.

Sen var det väl självklart att bara för att jag gillar järntråd så måste nån komma med en liten pik. Min sambo jobbar ihop med företaget Stängselproffs och de bygger de bästa, rejälaste och starkaste staketen du kan ha utan att behöva springa varje år och laga och underhålla en massa och dessutom har vi en mycket stor hage som inte är lerig så just risken att halka in i staketet bedömmer jag inte vara mer överhängande än något annat som kan hända. Hästar kan skada sig på mycket. Men jag tycker ändå att det är konstigt att inte
fler hästmänniskor bryr sig mer om sina staket? Överallt (inte alla, många staket vill jag berömma som är urfina) i sverige dit man kommer möts man av urdåliga hästhagar, trådar som hänger och stolpar som står som plockepinn och det knäpper av elen i vart hörn.
Folk gör underbara lagningar med stora knutar av elband och flera lager eltejp utanpå. sen blir de förvånade att hästen plötsligt har tagit sig ut? skrattretande

:o :o Mitt i prick! Alltså våran vinterhage ser fördjävlig ut efter vintern... Tråden trycks ner efter snön (vi har så låg tråd bara för shettis), efter stormen så har hela trädstaketet stått och lutat, men ändå, tack och lov har dom inte rymt. Det är faktiskt imponerande! Jag och stallägaren är lika dåliga båda två på att stängsla, vi skarvar här och där och elen knäpper över allt.. hehe...

gylle skrev:
Den kombinatione du har är den absolut värsta tänkbara, smal tråd går inte av skall väldigt mkt till dock blir den som ett rakblad och skär sig rakt in genom kött och senor, att sedan dessutom kombinera den med plaststolpar som inte står emot tryck gör att den absolut inte går av. Det är när det blir stopp i tänjningen som tråden smäller av i ditt fall åker då stolpen upp (eller knäcks av) i stället vilket bara gör att hästen kan snärja in sig ännu mer (och dessutom troligen blir panikslagen när den försöker springa undan och får stolparna med sig) Nej absolut ingen bra kombination.
Vet du allt detta av egen erfarenhet????? jag har plaströr i stället för trästolp samt 3 rader med tunn svart vit tråd. När mina ponnier har gått igenom (tom fölen) så har tråden gått av. Stolparna har ALDRIG flygit upp. De kan däremot svikta med och lägga sig ner för att sedan ställa sig upp igen. Knäckta stolpar har vi aldrig haft med plaströren däremot dessa :devil: impregnerade trästolpar. Min erfarenhet som har 10 hästar är att det bästa staketet bortsett från helt trästaket är plaströr med tunn eltråd! Jag ahr ju alla typer av åldrar på mina, inte bara vuxna beskeliga djur.

Vi har franska band, överst 4 cm tror jag och de 2 understa 2 eller 2,5 cm, hade inte råd med de breda överallt - och tur var det. Vanliga trästolpar. Fölungarna spränger regelbundet varje år de understa, går ju under - för de har ju inget hum om staket som begränsning, far in i grannhagen och far tillbaka till morsan i skräck, aldrig någon skada på någon unge, banden är lätta att skarva. Jättedyra i anskaffning men de bruna banden är nu 13 år gamla och ser helt nya och fräscha ut. Inte en enda stolpe har fallit. Jag har inga aktier i det företag som säljer dessa men kan ändå rekommendera dem, vi är nöjda.

Liknande trådar

Anläggning Vi arrenderar ett bete på 7 hektar som är ett urmärkt hästbete om det inte vore för att staketet de senaste åren blivit vandaliserat och...
2
Svar
37
· Visningar
4 925
Senast: Hyacinth
·
Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 810
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 213
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 001
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur