Stalltvist

B

BluMil

Jag har hamnat i mitten av en stalltvist.:cry:
Ska försöka förklara ytligt för att komma fram till det jag undrar.

Förra året fick vi erbjudande om att köpa ett hus av en släkting till min sambo. Till huset hör en lada. Allt var klart att vi skulle köpa det, de ville bara ha ett datum så att de kunde städa ur. Allt detta muntligt. Tyvärr. (visade sig vara det största misstaget i mitt liv)

Så vi frågade om vi fick börja renovera ladan och i ena änden bygga stall. Och det fick vi ju. Sagt och gjort. Lade ner massa pengar och framförallt tid på att bygga ett litet stall med två boxar. Där har vi haft våra hästar i ett år nu.

NU. Ska huset ut på annons. Vi fick förtur om vi ville, men då var priset ett överpris som i mina ögon är ren utpressning. De hade ju bara ett muntligt avtal med oss och nu påstår det att de aldrig har sagt ett ord om att vi skulle få köpa det.

Vi har pratat med deras mäklare och priset utan stall skulle vara 225 00 mindre. Och huset skulle bli mindre attraktivt.

Då är frågan; Får vi ta bort det vi byggt?:confused:
Vi frågade som snabbast över tel med ägaren och då sa h*n "ja gör det då, det är väl inget svårt att bygga upp det" Det jag tänker är att de har rätt till sånt som byggts på deras ägor. Eller varför inte; de kan ju förbjuda oss från att gå på deras ägor...

Vi har köpt allt material. Vi har byggt allt. Vi har inget kontrakt på nånting. Bara muntliga avtal, men det verkar ju vara inget avtal i deras ögon. Vi blev lovade att ha våra hästar hos dem.

Har säkert glömt nån detalj, men ni får fråga. Och ni som tänker skriva att jag är dum som inte fixade med kontrakt. Jag vet redan det. Jag vet att vi var dumma och naiva som litade på en närstående släktning. Man ska tydligen inte lita på någon. Det här är redan skitjobbigt som det är- vi har inget stall längre. :cry::cry:

Sv: Stalltvist

hej
inga pekpinnar, för jag e likadan.

första tanken är hur väl fot vill du kvarstå på med släktet när detta är över?

1 antingen tala med släkt o infa om deras prishöjning tack vare stallet. och kanske fåå en kompensation vid försäljningen.

2 du har ju fått ok, så ta ner stallet o sälj materialet medans det e varmt ute o lättarbetetat. oh innan släktingen ändrar sig.

3 har du inte betalat hyr för hästarna under året kanske du får se investeringen istället för hyra att haft hästarna installade annorstädes.

4 köp huset om du verkligen trivs där.

sedan kan man ju undra hur mycket släktingen ill stå på god fot med er??

du det löser sig! upp med hakan

Det är jätteknökigt det där med muntliga avtal eftersom de (även om de gäller lika mycket som skriftliga egentligen) är svåra att "bevisa" så att säga. Jag personligen skulle nog rådgöra med en jurist om vad som gäller (någon timme rådgivning kan det vara värt). Det handlar ju om det är fast inredning eller inte och så där. Det blir ju bara ännu jobbigare för er om det skulle bli strul på grund av att ni tar bort något som ni inte får ta bort och så (risk att bygga på tvisten ännu mer). Verkligen jättetråkigt att det blivit såhär, men jag förstår absolut din situation (är själv den där godtrogna typen:devil:). Men kolla som sagt med en jurist som är inriktad på fastighetsrätt/avtalsfrågor så kan ni nog få hjälp. Att dra en sån här grej i domstol är väldigt jobbigt, så om man kan undvika det genom någon typ av överenskommelse så är det ju bra. Sedan om ni vill ha huset och stallet så tycker jag att ni ska gå med i budgivningen och se var det landar. Om utgånsbudet är ett överpris som du säger så lär det visa sig på budgivningen i så fall. Tänk som om det vore ett vanligt husköp. Lycka till

hej
inga pekpinnar, för jag e likadan.

första tanken är hur väl fot vill du kvarstå på med släktet när detta är över?

1 antingen tala med släkt o infa om deras prishöjning tack vare stallet. och kanske fåå en kompensation vid försäljningen.

2 du har ju fått ok, så ta ner stallet o sälj materialet medans det e varmt ute o lättarbetetat. oh innan släktingen ändrar sig.

3 har du inte betalat hyr för hästarna under året kanske du får se investeringen istället för hyra att haft hästarna installade annorstädes.

4 köp huset om du verkligen trivs där.

sedan kan man ju undra hur mycket släktingen ill stå på god fot med er??

du det löser sig! upp med hakan

Jag/vi har inget behov av kontakt med dem när detta är över. Det som står här är väl en bråkdel av det som de gjort. Och efter allt det här har de inget att hämta hos oss längre. De verkar inte bry sig om att ha någon kontakt kvar.

1. De vet om hur mycket priset skulle sjunka. Det är deras mäklare som sa det till oss och jag antar att han har infat dem. Vi skulle aldrig i h-vete få några pengar.

2. Jag har fått ett muntligt ok. En lösning kanske kan vara att få ägaren att skriva under ett avtal att vi tar bort det vi har satt upp.?

3. Jag vet ju att jag sparat in pengar. Pengar som ungefär motsvarar materialet. Men det motsvarar inte ökningen på försäljningpriset. Aldrig att vi ska hjälpa dem tjäna 225 000 efter det här.

4. Vi har kan inte köpa huset för det priset de begär. De vill ha en bra bit över det priset som ska stå i annonsen. Så vi får ju chansa på att ingen vill ha det förutom vi. Jag vill ha huset. Men inte till ett sånt överpris och inte på det här sättet. Vi ska lägga bud som en vanlig spekulant istället.

Tack för ditt svar förresten.:bow:

Det är jätteknökigt det där med muntliga avtal eftersom de (även om de gäller lika mycket som skriftliga egentligen) är svåra att "bevisa" så att säga. Jag personligen skulle nog rådgöra med en jurist om vad som gäller (någon timme rådgivning kan det vara värt). Det handlar ju om det är fast inredning eller inte och så där. Det blir ju bara ännu jobbigare för er om det skulle bli strul på grund av att ni tar bort något som ni inte får ta bort och så (risk att bygga på tvisten ännu mer). Verkligen jättetråkigt att det blivit såhär, men jag förstår absolut din situation (är själv den där godtrogna typen:devil:). Men kolla som sagt med en jurist som är inriktad på fastighetsrätt/avtalsfrågor så kan ni nog få hjälp. Att dra en sån här grej i domstol är väldigt jobbigt, så om man kan undvika det genom någon typ av överenskommelse så är det ju bra. Sedan om ni vill ha huset och stallet så tycker jag att ni ska gå med i budgivningen och se var det landar. Om utgånsbudet är ett överpris som du säger så lär det visa sig på budgivningen i så fall. Tänk som om det vore ett vanligt husköp. Lycka till

Tack så mycket. Det känns på nåt sätt skönt att veta att det finns fler som är godtrogna. Man känner ju sig så dum..

Det är just det du skriver om att det blir värre och att vi råkar illa ut som jag är rädd för nu. Och just vart gränden går för fast inredning och så vidare. Men om man åker till ägaren och förklarar att vi behöver ha vårt material för att bygga nytt och så vidare. Och hon skriver på nåt enkelt avtal om att vi får ta bort det vi satt upp.. Då kan hon ju inte komma sen och säga nåt annat?

Vi kommer att gå med i budgivningen. Och utgångspriset där är nog vad huset är värt. Det var bara om vi skulle ha förtur som det blev ett högre pris. (För att de inte skulle förlora pengar på en utebliven budgivning..) Och eftersom vi ska vara med och buda så vill vi att stallet ska bort = lägre utgångspris + förhoppningsvis inte lika intressant objekt.

Till att börja med så gäller inte muntliga avtal vid fång av fast egendom som fastigheter. Det är formalavtal som gäller, d.v.s. skriftligt och enligt fastställt innehåll enligt lag.
Om man börjar göra saker innan avtal är skrivna gör man det på egen risk.
Exempelvis vid försäljning av lantbruk som ska avstyckas. Då kan inte affären slutföras förrän avstyckningen är gjord och ny fastighet bildats. Det beror på att innan fastigheten bildas har du inget att pantsätta och banken ger inga lån utan säkerhet. Även om de skulle göra det så finns det ingen fastighet att söka lagfart på, alltså inget att äga. Om du då utan skriftligt avtal skulle sätta igång renovering m.m. innan avstyckningen gör du det på egen risk och har små eller inga möjligheter att få rätt till ersättning för nedlagt arbete och för det kostnader du har.

Man bör/ska anlita sakkunnigt folk innan man gör upp, även om det är släkt och vänner. Man kan ex anlita en fastighetsmäklare för att skriva de papper som erfodras. Det är en billig försäkring när det är frågan om så stora värden.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Okej.
Lite uppdatering.

Ägarna ringde förut och ville mötas på halva vägen vad gäller priset. :confused: Vi har redan sagt att vi inte vill gå upp mer i pris. Sen sa vi att vi tar bort stallet. Och de sa gör det då och att det minsann va så enkelt att sätta upp det igen.

Men nu kanske de har insett att det inte är bara att bygga stallet, samt insett vilka pengar de förlorar på att sälja det utan stall.

Vet inte riktigt vad de vill ikväll.
Men om de står fast vid sitt pris och vi vid vårt så är det ju punkt där. Och då när vi ändå ses kommer jag be dem skriva under ett avtal där det står att vi får ta vårt material från stallet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 361
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 342
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Någon som är kunnig inom fastigheter? Tidigare ägare till min fastighet (min far) skänkte en bit åkermark till grannen att bygga garage...
2
Svar
28
· Visningar
6 078
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar