STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

okej! :)

hade hästen på gustafsberg innan jag flyttade hit. Stod ut en månad på det stället. fy vad det är nedgånget! rostiga järnbitar som sticker ut ur boxväggarna och glassplitter i underlaget i ridhuset osv. synd, för stället hade kunnat vara superfint om någon lade ner lite jobb (och pengar) på det!

Köpte du träet sådant eller har du behandlat det? I så fall med vad för det var verkligen jättefint!

ja...det va rätt sletet där! tyvärr.

Tack! Boxväggarna och gavlarna på utsidan är strukna två gånger med mörk trälasyr, så resultatet skiljer en hel del beroende på om virket är hyvlat eller inte.

16650494.jpg

Dessa två var verkligen min smak :d om jag skulle bygga stall skulle jag gjort en kombination av dessa tror jag :D

Den finns på http://bole.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=SE&wts.ACTION=loginguest&p=H&wts.LANGUAGE=SV om du inte redan hunnit skaffa en ;)

Kolla på http://bole.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=SE&wts.ACTION=loginguest&p=H&wts.LANGUAGE=SV
Om di inte redan hittat nån förstås.

Jag har inte alls många bilder på datorn från stallarna men får presentera lite omgivningsbilder istället.

Gården ligger högt på en kulle med utsikt över hästhagar, ridbana och havet åt ett håll. Hagar och vägen åt andra hålet och skog samt åkrar åt tredje och fjärde hållet.

Vi har lite generationsboende med tre bostadshus på gården. Vi har tre staller med åtta boxar uppdelade om 4 + 2 + 2. Stora stallet har spolspilta och foderrum. I angränsning till lilla stallet ligger sadelkammaren som tidigare var hundpensionat. Snälla pappa har själv byggt alla boxarna som är antingen träfärgade (oljade), i småstallen, eller ljusblåa, i stora stallet.

Utöver stallarna finns två garage (som antagligen byggs om till stall så småningom :D) samt ett par förråd för halm och foderförvaring och ett hönshus. Mitt på gården utanför stora stallet ligger en damm med ett gäng ankor. :)

Vi har en ridbana på 25*60m och en hel del ridvägar runtomkring. Tyvärr inget ridhus på skrittavstånd utan dit tar det 10min med trailer.

k2.jpg

Utsikt från mitt hus ut emot stora vägen (ca:500m bort)

k6.jpg

Utsikt åt andra hållet från gården sett. Ridbana och hagar. ca:500 meter åt det här hållet ligger havet.

k5.jpg

Gården sedd från hingsthagen (ligger vid ridbanan)

k1.jpg

En del av stora stallet. (ridbanan i bakgrunden)

33-1.jpg

Sadelkammaren. Här var tidigare hundpensionat, därav boxarna på sidorna.

Senast ändrad:

33-1.jpg

Sadelkammaren. Här var tidigare hundpensionat, därav boxarna på sidorna.

Dom gamla burarna måste vara kanon som låsbara förvaringsutrymmen för var och ens saker.

Sen vill jag se fler stall!

Så här har jag det..nu är det inte färdigt helt än. På det ena stallet skall fönster och luckor på sen ska vi bygga en byggnad på 4x5 där vi ska ha spolplattan med varmvatten beredare och en undersökningsställning för typ ultraljud.
Min gård är rätt så stor med bla en egen travbana som är på 1 km och ca 21 hektar mark.

Stall ett. 4 boxar som är 4x5
PIC003-1.jpg

Stall 2 5 boxar som är 4x4
Indianonr3002-1.jpg

Ja nu är det ju bara mina och familjens hästar här på gården men det är n extra säkerhetsgrej att kunna låsa in alla sadlar en extra gång. :idea:

Ja nu är det ju bara mina och familjens hästar här på gården men det är n extra säkerhetsgrej att kunna låsa in alla sadlar en extra gång. :idea:

Rent krasst så kan det ju komma någon och stjäla sadlar. Det kan ju vara värt en hel del pengar.

Tack:) Kul att höra...vi har ju själva byggt det och ibland har man varit lite sotis ;) på andra som har så fina stall men med tanke på min ekonomi så är jag väldigt nöjd. Sen så får man ju ta lite i taget.
En nackdel är väl bara att det är så kallt att jobba där på vintern..:D

Jag har också köpt en stor Arbetsbod som jag själv (är så stolt) har renoverat och fixat till. Den är på 2 rum och i ena rummet har jag sadelkammare sen i andra, bord och en mysig fotölj (stavning?), kylskåp och extra fövaring. Boden har samma färg som stallen.

Ja vi har också hemmabygge. När vi fyttade till gården för snart 6 år sedan så var det stora förrådslokaler och kostall. Vi har tagit bort betong, byggt boxar, isolerat sadelkammare och målat. Ridbanan tog vi hjälp av en granne för att anlägga.

De har tagit lite tid och mer tillkommer hela tiden när vi skaffar fler hästar. Jobbet tar aldrig slut men det är roligt att känna att man (tja med familj) fixat allt själva. :)

Tycker alla ni som byggt egna stall varit jätteduktiga. Hoppas på egen gård snart...

Där håller jag fullständigt med dig i allt du säger.:D

Men ibland har man perioder där man bara vill ge upp då man aldrig blir klar och där ekonomin inte tilllåter ens ide utan hela tiden dessa kompremissor. :crazy: Det blev ännu tuffare efter skilsmässan men fan...tjejer kan...;)
Speciellt känner man i alla fall så på vintern när snön eller leran gör att allt ser så ruggigt ut. Jag håller ju på att renovera hela gården då den inte var i så jättebra skick när jag och min nu exman flyttade dit.

Senast ändrad av en moderator:

Tack! Du ska se att du får en. Det är skönt att ha eget men även dyrt och med mkt jobb:)

Jag förstår vad du menar. Jag är sådär jobbig som person också att jag aldrig blir nöjd. Så fort jag fått en sak fixad eller uppdaterar så vill jag ha mer.

När jag har ett slott med 20ha mark, egen sjö och vitt ridhus i sten så kanske...kanske jag blir helt nöjd. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 883
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 988
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 563
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka