STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

:bow: Det ÄR verkligen en helt suverän lösning, fler borde upplysas om det!
Första tanken var att kunna använda det som lösdrift för två hästar men samtidigt ha möjlighet att snabbt få upp boxar om det skulle behövas...
Använder det just nu som uteboxar på nätterna (pga av nytillkommen häst) men dörrarna står öppna på dagtid så att dom har möjlighet att söka skydd från det underbara vädret:devil:

Jag kan då inte komma på nån bättre variant. Kan som sagt kombineras lite hur som helst.
Det märkliga är, att jag aldrig sett några färdiga blockbeställda stall, med den lösningen. Det borde finnas!
Alla blir glada, hästar, hästägare, brandskyddsmyndigheten och förhoppningsvis även försäkringsbolagen.

Om jag skulle bygga stall här på gården jag bor på idag, skulle jag dock inte kunna bygga så, att hästarna kan gå in själva i stallet, då lägdorna och gårdsplanen ligger åtskilda av en trafikerad grusväg som går här igenom byn.

Mycket trist, men vi är inte inne på att bygga eget stall i dagsläget så det gör inte så mycket.

Får hoppas att jag kan få med sambon på att byta till min drömgård någon gång i framtiden, där en sån här lösning med ett "kombistall" vore hur lätt som helst att ordna, iallafall som det ser ut där i dagsläget.

:bow: Det ÄR verkligen en helt suverän lösning, fler borde upplysas om det!
Första tanken var att kunna använda det som lösdrift för två hästar men samtidigt ha möjlighet att snabbt få upp boxar om det skulle behövas...
Använder det just nu som uteboxar på nätterna (pga av nytillkommen häst) men dörrarna står öppna på dagtid så att dom har möjlighet att söka skydd från det underbara vädret:devil:

Ytterligare en fördel, har jag upptäckt, är när man har hästar på "besök" kortare eller längre tid, som inte kan gå med andra pga av skaderisk.
Man kan då koppla hagen till boxen, så hästen får det bekvämt och tryggt för väder o vind och framför allt insekter.
Typ Hundgård.
Man kan också koppla ihop 2 boxar på det sättet, men en gemensam hagbit, om det är två hästkompisar, som kommer på besök en vecka eller så.
Jättebra när man har veckolånga kurser på gården med flera deltagare.
Eller kompisar som kommer på sommarbesök tillsammans med häst,på sommaren.

Mitt drömstall ser ut som dit, jag är lite avundsjuk just nu. Jag har tänkt samma som du med utgång direkt i hagen och möjlighet att ta bort/sätta dit boxväggar efter behov.
Jag skulle gärna vilja se en närbild på hur mellanväggarna sitter fast

*kl*
Nu blir det guidad tur där jag har min pålla uppstallad! :)
In i stallet
DSCF4516.jpg

DSCF4517.jpg

DSCF4519.jpg

DSCF4520.jpg

tömmer gödseln på en traktorkärra där utanför
DSCF4529.jpg

DSCF4530.jpg

spolspilta längst ner till höger och foderkammaren rakt fram
DSCF4532.jpg

DSCF4533.jpg

DSCF4534.jpg

DSCF4537.jpg

inne i foderkammaren
DSCF4542.jpg

in till "människo"delen
DSCF4544.jpg

toalett, tvättskrubb
DSCF4545.jpg

omklädningsrum
DSCF4547.jpg

fikarum
DSCF4550.jpg

DSCF4551.jpg

*KL*

Jag arrenderar numera ett annat stall som ser ut såhär:

15944815.jpg
[/url][/IMG]

15944819.jpg
[/url][/IMG]

18255313.jpg
[/url][/IMG]

18255310.jpg
[/url][/IMG]

18255311.jpg
[/url][/IMG]

18255339.jpg
[/url][/IMG]

18255338.jpg
[/url][/IMG]

18255340.jpg
[/url][/IMG]

hehe, ja det är verkligen mysigt! tycker så mycket om de små "fönstren"på boxväggarna så att hästarna kan se ut och/eller varandra utan att behöva stå och hänga ut över boxdörren! :)

där har jag varit....kollade på en arab vid namn pepsi

ja det va nog det.

min faster isa o min kusin jessica har haft hästar där.

när jag bodde i uddevalla 1 år hade jag hästen på Gustafsberg, det ligger ju rätt nära.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 883
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 988
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 563
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?