STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Sv: STALLTRÅDEN (prestentation av era stall!)

Kunde inte se bilderna...

Men en sak är säker, att de flesta stall ser jättefina ut när de är nybyggda och/ eller nymålade.

Lägger in några bilder på mitt nyrenoverade stall...
th_SL270141.jpg

th_SL270142.jpg

vinterhagen

http://s150.photobucket.com/albums/s84/balbina_scooter/th_SL270145.jpg

Utsidan kvar att renovera nästa sommar, men så här ser ingången ut iaf.

th_SL270140.jpg

Hej! Vilka fina stall ni har. Vi ska bygga ett litet stall med två boxar, en liten sadelkammare, sedan ska vi ha en lösdrift också så boxarna ska i stort sett endast användas för att göra i ordning sin häst och om någon behöver stå på boxvila. Någon som har bilder från mindre stall. ;)

Detta är inte mitt stall, men jag har min häst inhyd där.
Det är ju verkligen inget stall att hurra över, om man jämför med många andras fina stall här i tråden, men men...

Inne i stallet. Min hästs box är den till vänster.
15832827.jpg

En till box och trappan upp till loftet (sne bild)
15832828.jpg

Bild tagen från min hästs box.
Skåp, vattenkran, ingången och lite annat.
15832829.jpg

"Sadelkammaren".
15832830.jpg

Uppe på loftet, där vi förvarar foder, hö och spån bland annat.
15832831.jpg

Hagen. Helt fantastisk är den. JÄTTEstor! Den fortsätter lååångt bortanför hästarna på bilden.
15833714.jpg

*knapplån*
Här kommer lite bilder från sommarens bygge, har dock inga bilder nu när det är färdigt, ska försöka ordna det någon dag:o

15701465.jpg

15701466.jpg

16580076.jpg

jätte fint stall!!!! :love:

funkar det bra med plåt i inner taket?? har hört att det kan bli problem med kondens så att det börjar droppa när man har plåt...

Tack! Plåten verkar fungera kanonbra, skulle tro att ordentlig isolering och god ventilation är nödvändig dock.

Tack! Plåten verkar fungera kanonbra, skulle tro att ordentlig isolering och god ventilation är nödvändig dock.

Verkligen jättefint stall! :bow:
Vad har det kostat på ett ungefär att bygga upp?

Går det att få en ungefärlig ritning på storlek och utformande?
Behöver inte vara skalenligt, gör en snabbt i paint eller så :)
Hur högt är det? Har ni hö ovanpå?

Wow!Nu blir man inspirerad;)
Hur många boxar är det & hur stora är de?hur stor är ytan på ditt stall?Mkt snyggt!

Damn jag gillar "ditt" stall!! :love: :bump:
Ett sånt stall skulle min häst nog kunna stå i, om man lät bli att förvara höet därinne... hon är annars dammallergiker och står i utebox men det där stallet såg verkligen ut att ha bra luft med tanke på takhöjden, men alltid svårt att avgöra via kort förstås.

Å vilka härliga hagar ni har sen! SÅ stora ska hästhagar vara :love:
Har ni ridbana/ridhus i närheten också?
:bow:

Ska jag bygga stall någon gång vore det en dröm att bygga så som ert är byggt, gillar det vita enkla.

Ett jäääääättesent svar.. :o
Ja det är lite dumt att ha höet inne men vi tar hem ett hästsläp i taget bara (det ligger hos grannen som har loft och fläkt), och som sagt "logen" blev ju på nåt vis verkstad och garage i stället.. :angel:

Det är trots höet och halmen MYCKET bra luft därinne. Och jag är också väldigt glad över hagarna, jag har aldrig stått i ett stall med små hagar och vill nog inte göra det heller om jag får välja.

Ang ridbanan lånar vi grannens lilla, tyvärr finns ingen egen. Men ibland rider vi på stubbåkrarna när det tillåts. Och sen har vi massor, massor och åter massor av ridvägar i naturen. Har annars ca 25 minuter med bil till ridhus och 10 minuter till större ridbanor.

Tack alla:bow:

ska försöka göra en enklare ritning nån dag, här kommer lite info

innermåtten är 12m x 5m
sadelkammare 2m x 3m
3 st boxar (2st 3x3, 1 4x3)
stallgången är 12m x 2m, skulle eg vart 2,5m bred men blev bara 2 pga missförstånd:mad:
det är murat 2,60m sen hur hög hela byggnaden är vågar jag inte svara på, inget loft

Varje box har uteboxdörrar samt dörrar in i stallgången, mellanväggarna är lösa plank som går att ta ta bort vid behov. Ville verkligen ha ett flexibelt stall nu när man hade möjlighet att välja allt från början, och än så länge är jag mer än nöjd:banana:

Total kostnad har jag inte vågat räkna på ännu:angel:

Mitt stall är litet men mysigt :) Väldigt funktionsdugligt, och mycket god stämning. Har inte så många bra bilder, men lägger upp några.

Stallet från bakre utgången:
16650494.jpg

Sadelkammaren:
16650492.jpg

Spolspiltan:
16825166.jpg

Kalimeros hage:
16825163.jpg

Oj vad många det blev :o :p

*KL* Vad kul att den här tråden fortfarande är vid liv :)
Det är så kul att vara på "bild-besök" i allas stall, vad inspirerad man blir :bump:

Verkligen hur bra som helst, att ha en extra boxdörr mot baksidan i varje box.
Både ur brandsäkerhetssynpunkt om man har dem på stall, eller som snabb intagningsmetod, där man slipper slussa dem genom stallgången med allt vad det innebär, och så kan man, om man har lust och möjlighet, använda stallet som kombistall. stall/lösdrift i ett.

Vilken var er huvudidé med den eminenta dubbeldörrsvarianten?

:bow: Det ÄR verkligen en helt suverän lösning, fler borde upplysas om det!
Första tanken var att kunna använda det som lösdrift för två hästar men samtidigt ha möjlighet att snabbt få upp boxar om det skulle behövas...
Använder det just nu som uteboxar på nätterna (pga av nytillkommen häst) men dörrarna står öppna på dagtid så att dom har möjlighet att söka skydd från det underbara vädret:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 883
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 988
Senast: spinxx
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 563
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?