Stalltäcke under utegångstäcke?

Vår hästar har alltid varit klippta vintertid och har därmed stalltäcke inne i stallen som har varit just lite över 0 grader när det är rejält kallt ute, eller samma temperatur som ute.
I stallkontraktet står det att personalen bara sätter ett täcke på och av per dag, så då blir det ju utetäcke ovanpå stalltäcket utan alternativ.
En annan fördel är ju att man kan variera stalltäckets tjocklek efter temperaturen och bara ha skaltäcke ovanpå, som torkar snabbare, är lättare att bära och förvara, och att tvätta. Så vi har stalltäcken som är allt från 100 till 300 gram och har lättare utetäcke på.
Idealet vore väl annars att ha skilt utetäcke och innetäcke, om man har möjlighet att nån byter dem varje gång.
Har Amigos insulatortäcken som stalltäcken och de är perfekta att ha under utetäckena.

Funderar på att ha ett stalltäcke under ett utegångstäcke. Någon som har det? Går det bra? När man läser om detta så handlar det ju om fleecetäcke under vanliga t.ex vintertäcke, men vill ha något tjockare d.v.s typ ett stalltäcke. Vad anser ni om det? Har ni tips på bra stalltäcken? Hit me!

Ja, så har mina hästar alltid haft. Klart att det skönaste hade varit för hästarna att få på sig ett lämpligt utetäcke istället för lager på lager, men så har det inte sett ut i dom kollektivstall jag har stått uppstallad utan där har det varit ett täcke på och ett täcke av som har gällt. Då det varit för stor temperatursskillnad mellan stallet och hagen så har dom inte kunnat ha samma och det har varit för kallt inne för dom att vara nakna. Säger som många andra, se till att innetäcket sitter bra och är "glidigt" på både in- och utsida så fungerar det toppen! :)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
981
Senast: tara
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Trädgård & Växter Jag ska på en tripp på lördag och vill ha tips på bra handelsträdgård(ar) runt Västerås. Hit me! Gärna med bra plantor för vettiga...
Svar
7
· Visningar
383
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka