Stalltäcke under utegångstäcke?

Har stall och ofodrat/ tunt fodrar regntäcke över.
Tycker om att kunna tvätta undertäckerna som på vissa hästar bli ganska äckliga men vill inte tvätta ett regntäcke mer än absolut nödvändig.

Har kallstall, när kylan kommer dröjer det några dagar innan kylan gått in i stallet, våren är segare och kylan stannar ett tag i stallet innan temperaturen ökar även där.
Tar ett tag att värma upp det gamla betonggolvet.

Funderar på att ha ett stalltäcke under ett utegångstäcke. Någon som har det? Går det bra? När man läser om detta så handlar det ju om fleecetäcke under vanliga t.ex vintertäcke, men vill ha något tjockare d.v.s typ ett stalltäcke. Vad anser ni om det? Har ni tips på bra stalltäcken? Hit me!

Min har stalltäcke (Horsewear 150g) under sitt utetäcke (200g). Helklippt, fast nu lite utväxt, och bor på lösdrift.
Övriga på stall har samma upplägg vintertid fast har inte fått på sig "undertäckena" än. Samma täcken ute och inne och oklippta unghästar har bara tunnare utetäcken.

Fleece är uteslutet annat än som rent svettäcke på blöt häst några timmar.

Jag undviker i det längsta att ha dubbla täcken. Det händer bara när alla täcken är blöta och det inte finns något annat alternativ. Jag har två alternativ till varje häst i varje temperaturintervall och bra torkmöjligheter så det händer extremt sällan, en gång vartannat vart tredje år sådär.

Dubbla täcken ger inte dubbel värme. Lagren trycks ihop och ett 200 gram inne+200 gram ute innebär inte 400 gram värme utan snarare 250 gram i värmningsegenskaper. Hästen får svårare att röra sig, risken för skav ökar och också att täckena kanar på sniskan vilket också ökar skaderisken. Jag vill ha lätta täcken som tillåter full rörelse och som inte ligger som ett tungt lager på hästen. Det är luftlagret som skapar värme och med täcken ovanpå varandra uteblir luftlagret. Att ha dubbla täcken ökar också risken för hudproblem då det helt enkelt blir för tätt.

Fleecetäcken är ganska värdelöst rent generellt. Enda användningsområdet som finns är som transporttäcke men då är glansig insida i bogen ett krav. Under ett annat täcke finns inte ens som alternativ. Jag har svårt att förstå varför någon ens kan tänka sig att ha det så. Tvångströjan är ju ett faktum så snart hästen har tagit tio steg.
Vill man absolut ha den typen av täcken så är ull det självklara valet. Ull värmer även när det är blött men som alternativ under ett annat täcke är det inte.

I mitt kallstall skiljer sig temperaturen ute och inne så marginellt att de kan ha samma täcke ute och inne. Det lilla som skiljer kompenserar det faktum att det är vindstilla och att hästen står stilla i boxen upp. Jag ser ingen anledning till att byta täcken varje morgon. Skaffar man bra välpassande täcken så lider inte hästen av att ha samma täcke dygnet runt.

Har haft dubbla täcken ett fåtal gånger under mina 12 år som hästägare. När inget annat funkat/funnits. Men då har jag haft stalltäcke under. Aldrig fleece. Har haft ett utetäcke med fleecefoder en vinter. Aldrig mer efter det. Jag har intervallerna ofodrat, 100g, 300g och 400g och stalltäcke 100g. De täcken som används mest är de två tunnaste. Ska införskaffa ett 50g också. Täckena håller länge till min, det äldsta är 10+ år. Min står utan täcke inne och får täcke vid behov ute (oklippt).

Min äldsta som är klippt har ett 150 g innetäcke och ett helt ofodrat skaltäcke över i hagen. Unghästen har ett helt ofodrat skaltäcke ute men inget i stallet. Dock såg jag igår att hon tappat lite i vikt nu när det har varit kallare så jag tror hon behöver ett lite varmare i hagen. Även om hon inte är klippt känns hennes päls tunnare än den äldre som är klippt men där det vuxit ut en del.
Hon äter ca 16-17 kg hösilage plus 1 kg lusern. Tyvärr kan jag inte fodra i hagen då min äldsta äter upp det mesta plus att hon redan biter sönder unghästens täcke även utan mat att vakta. (Tredje, splitternya Horsewaretäcket hänger i remsor nu sen i mars..:wtf:)

Har aldrig använt dubbla täcken och kommer aldrig att göra det heller. Har alltid stått i kallstall, så det är i princip lika varmt ute som inne. Byter inte täcke inne heller, utan H.Hs står f.n. med sitt 100 gr täcke med helhals dygnet runt.

Om det blåser mycket har jag gärna ett stalltäcke under utetäcket, min häst föredrar det, gissar det skyddar mer just vid blåst. Glatt innerfoder och yttertyg såklart. Skulle aldrig ha fleece annat än vid transport/torkning efter bad.

Har aldrig använt dubbla täcken och kommer aldrig att göra det heller. Har alltid stått i kallstall, så det är i princip lika varmt ute som inne. Byter inte täcke inne heller, utan H.Hs står f.n. med sitt 100 gr täcke med helhals dygnet runt.
Blir inte manen nött av helhals dygnet runt?

Jag försöker undvika helhals och har det bara när det är sämre väder, typ väldig blåst, nederbörd eller kyla. Det verkar som hästens hals blir att klia också.
Har aldrig stått i riktigt kallstall så heller aldrig haft hals på stalltäcke.

Jag försöker undvika helhals och har det bara när det är sämre väder, typ väldig blåst, nederbörd eller kyla. Det verkar som hästens hals blir att klia också.

Nu kan ju jag inte svara för @Dressyrtjejen_97 men min ponny som jag hade, fick mer skavd man av vanliga täcken än av täcken med helhals, dock endast utetäcken, inne hade hon alltid utan hals.
Så det beror nog på både hästens och täckets modell, kan jag tänka mig.

Jag har ett ofodrat utetäcke och varierar mellan olika tjocklek på termotäcken under.
Jag skulle gärna ha olika tjocklek på utetäcken men har man en gång haft ett lermonster så ger man upp tjocka utetäcken för de går inte att tvätta.

Nej, det kan jag inte säga att jag har upplevt i någon större utsträckning. H.H har rätt så hög manke, som en "puckel" som sedan går ner mot både rygg och mankam. Så en 2-3 cm precis ovanför manken blir lite skavd, men det har varken jag eller H.H upplevt som något problem.

Jag har ett ofodrat utetäcke och varierar mellan olika tjocklek på termotäcken under.
Jag skulle gärna ha olika tjocklek på utetäcken men har man en gång haft ett lermonster så ger man upp tjocka utetäcken för de går inte att tvätta.

Lite nyfiken: Hur då inte går att tvätta? Får inte plats i maskinen?
Jag har 300 gr m. helhals, i storlek 155 cm så rejält stora också. Jag trycker in de i maskinen, kör på 30.C outdoor och vips kommer ett täcke som ser som nytt ut, ut. :up:

Lite nyfiken: Hur då inte går att tvätta? Får inte plats i maskinen?
Jag har 300 gr m. helhals, i storlek 155 cm så rejält stora också. Jag trycker in de i maskinen, kör på 30.C outdoor och vips kommer ett täcke som ser som nytt ut, ut. :up:
Så stor maskin att det blir rent har inte jag.
Dessutom blir ett tjockt utetäcke rätt ohanterligt när det är täckt av blöt leta.

Utöver ovanstående svårigheter ;) så klädde monstret av sig men nöjde sig oftast med ett täcke vilket innebar att han iaf hade ett kvar på.

Nu kan ju jag inte svara för @Dressyrtjejen_97 men min ponny som jag hade, fick mer skavd man av vanliga täcken än av täcken med helhals, dock endast utetäcken, inne hade hon alltid utan hals.
Så det beror nog på både hästens och täckets modell, kan jag tänka mig.
Jag har sett flera hästar där hela manen iprincip ramlat av. Eftersom jag aldrig använder halstäcke regelbundet har jag aldrig haft problem. Att manen skavs precis vid manken gör mina utan hals också, kan nog vara svårt att komma ifrån.

Jag har sett flera hästar där hela manen iprincip ramlat av. Eftersom jag aldrig använder halstäcke regelbundet har jag aldrig haft problem. Att manen skavs precis vid manken gör mina utan hals också, kan nog vara svårt att komma ifrån.
Nej halstäcke på dygnet runt är inte att rekommendera. Då bör man vika tillbaka halsen när hästen står inne och/eller se till att hästen är utan några timmar per dag om hästen går på lösdrift. Det handlar ju inte om att det blir fult utan om att hästen lätt får hudproblem när det blir så tätt och att manen därför blir ful eller helt/delvis faller av.

Min står just nu med ett 250gr varilayer inomhus och får på sig ett 100gr utetäcke ovanpå det när hon skall ut i hagen.
Täckena ligger perfekt, luftigt och inte alls "ihoptryckt" och "nedtyngt" som många skriver att det alltid blir med dubbla täcken (:banghead:)

Det är stor skillnad på täcken och täcken.
Välsittande kvalitetstäcken med "fluffigheten" kvar, och där passformen inte tvingar ned täcket över rygg/manke är the bomb. Vari-layern gör dessutom att täcket är lättare än vanliga täcken = pressar inte ned lika mycket isolerande luftlager som ett vanligt täcke gör.

Jag har sett hästar stå med dubbla utetäcken och med vintertäcken som har flera år på nacken och därmed tappat fyllighet i fodret = det står 400gr fyllning med värmer som ett 200gr men väger minst lika mycket som det gjorde när det var nytt..
Många använder tunga illasittande budgettäcken som stramar över rygg och bog och med skaviga och dåligt sydda stalltäcken ihopklämda under med lite för tighta kryssgjordar.

Fleecetäcken går bort helt och hållet av ovanstående skäl.
Min har på sig fleece ett par timmar i boxen efter bad. tex. Eller kortare sträckor i transporten.

Använder själv aldrig dubbla täcken men tycker det är helt upp till var och en att avgöra om de vill/kan ha flera uppsättningar av täcken i olika tjocklekar. Tycker inte det är optimalt men det viktiga är att täckena inte läcker och att passformen är ok.

Efter att ha borstat av det så tryckte jag in det i maskinen som stod i mitt förrförra stall. Gick toppenbra! :up:
Fast den tvättmaskinen var å andra sidan också typ den största jag någonsin sett, haha.

Fast alla har inte tillgång till tvättmaskin i stallet. Jag har aldrig haft det under mina sjutton år som hästägare. Och jag slänger inte in ett tjockt vintertäcke i en vanlig tvättmaskin. Aldrig.

Just därför undviker jag vintertäcken. Min oklippta ponny har ett tunt ofodrat regntäcke ute (naken inne) så länge det inte är svinkallt. Då har hon ett tunnare stalltäcke under,och som hon då behåller över natten. Nu har hon mest täcket för att skydda mot regn inför att hon ska ridas, hade hon inte ridits hade hon förmodligen inte behövt det alls. Bor i södra Sverige, så de vinterdagar som är kallare än max minus fem är lätträknade, däremot ofta blåsigt och regnigt.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
981
Senast: tara
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Trädgård & Växter Jag ska på en tripp på lördag och vill ha tips på bra handelsträdgård(ar) runt Västerås. Hit me! Gärna med bra plantor för vettiga...
Svar
7
· Visningar
383
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka