Stalltäcke under utegångstäcke?

jeenniiifer

Trådstartare
Funderar på att ha ett stalltäcke under ett utegångstäcke. Någon som har det? Går det bra? När man läser om detta så handlar det ju om fleecetäcke under vanliga t.ex vintertäcke, men vill ha något tjockare d.v.s typ ett stalltäcke. Vad anser ni om det? Har ni tips på bra stalltäcken? Hit me!

Nej det "fastnar" ju nästan lite mot hästens päls när de går, om du förstår hur jag menar? T.ex om det ligger mot framtill, "hindrar dem" lite att gå liksom

Varför behöver du ha ett innetäcke ? Dubbla täcken är trist för hästens bekvämlighet rörelsemässigt, samt även utifrån hur de andas.

Hellre ett tjockare täcke på än dubbla täcken .
Så jag väljer att inte rösta på alternativen du gett .

Min har alltid stalltäcke under utetäcket den tid på året det är kallt nog för stalltäcken. Har aldrig fleece eftersom de glider bak och sitter tight över bogen, och lätt ger skav. Utan jag använder alltid "halkiga" stalltäcken.

Jag föredrar att ha ett täcke åt gången men har inga problem med ett innetäcke under ett regntäcke, Är först när det är t ex 200g inne på 200g inne på 400g utetäcke som jag tycker det är dumt.. Och när man har strechiga täcken eller innetäcke med sträv/ icke glatt insida vilket snabbt kan leda till skav.

Min ena har i nuläget 100g innetäcke och ett ofodrat regntäcke över, detta då jag fick kassera mitt gamla 150g täcke.

Är dock mer noggran med att leta efter skav än på hästen med ett välsittande 150g utetäcke, dvs är ok med lager på lager men litar inte helt på det ;)

(Och med det sagt så kan jag tillägga att jag av bekvämlighets skäl kan tänka mig att ha 200g på 200g istället för ett av mina 400g täcken om det nu skulle slå till och bli skit kallt här, av den enkla anledningen att jag får in 200g täcken i tvättmaskinen men inte tjockare :/. Sen är det sällan jag behöver så tjocka täcken. Hade det däremot behövts så varmt ofta hade jag valt ett helt 400g istället.)

Senast ändrad:
Fleecetäcke har jag aldrig lyckats förstå vitsen med, de blir kalla när de torkar och är elektriska.

Jag föredrar riktiga innetäcken och därefter ett ofodrat eller tunt fodrat utetäcke ovanpå det.

Har täcke i olika tjocklekar för detta vad jag föredrar men om jag skulle ha dubbelt så liner eller stalltäcke. Använder bara horseware eller premier equine.

Mitt tjockaste utetäcke är 100gr, har ett 150gr och ett 300gr stalltäcke att variera med under. Lösdrift.

Men varför ett ”innetäcke” öht och dubbla täcken på en häst på lösdrift ?
Vad fyller det för funktion anser du jmf med att då istället ha 100/200/300 gram på ett utetäcke på din häst beroende på läge? :confused:

Även med hästar på stall fattar jag inte grejen med ”stalltäcke” och sen ett extra täcke på innan utsläpp, om stallen är kallstall vilket de flesta är ? Hästen kan lika gärna då stå med samma enda utetåcke, om det är basal kvalitet på det .

Senast ändrad:
Men varför ett ”innetäcke” öht och dubbla täcken på en häst på lösdrift ?
Vad fyller det för funktion anser du jmf med att då istället ha 100/200/300 gram på ett utetäcke på din häst beroende på läge? :confused:

Även med hästar på stall fattar jag inte grejen med ”stalltäcke” och sen ett extra täcke på innan utsläpp, om stallen är kallstall vilket de flesta är ? Hästen kan lika gärna då stå med samma enda utetåcke, om det är basal kvalitet på det .
Dels för att det blir billigare, ska jag köpa rambotäcke i 400gr, 200gr och 100gr så blir jag ruinerad. :p

Mitt 100gr Rambo har hon gått med typ 9/10 dagar hittills detta år. Vid varmare väder har jag ett 50gr och ofodrat Amigo.

Typ idag, -14 och hon är halvrakad, 150gr innetäcke och 100gr Rambo. Blir det ner mot -25/30 får hon ha sin 300 gr liner under rambot. Det täcket är nästan i nyskick, så används sjukt sällan.

Helrakad och -30 och kallare (typ 5-7 dagar per år, max) så fick hon ha liner, 150gr och Rambo. Dvs 550gr. Och skulle jag köpa ett sånt täcke för någon enstaka dag per år? Nja.

Långt svar, men jag upplever att mitt system fungerar för oss, aldrig skav och upplever att amigo-stalltäcket inte sitter tight runt bogen och liknande. Både stalltäcke och 100gr Rambo har hängt med i 5+ år, så det har varit riktigt bra investering:D

Fast även i kallstall blir det faktiskt varmare än ute i de flesta fall. Har man en halvklippt häst kanske det funkar med ett och samma, hästen kan till viss del reglera värmen själv. På en helklippt häst är det bara dumt att ha samma täcke eftersom det då blir varmare inne än när de sen ska gå ut på morgonen. Nu går det ju kanske inte riktigt att jämföra, men sover du själv med jacka?

En annan anledning till att ha innetäcke är att de är lättare att tvätta (behöver inte impregneras) och det kan ju vara uppskattat om man har en skitgris. Man är kanske rädd om impregneringen på sina utetäcken, helt enkelt.

@Nevermind fast är det KALL stall så det endast skiljer några grader hit eller dit så spelar det ingen som
Helst roll. Det där med ”sover du själv med täckjackan på” är en så sliten felaktig klyscha som ännu mer visar hur man tror att hästar fungerar som människor.

@Nevermind fast är det KALL stall så det endast skiljer några grader hit eller dit så spelar det ingen som
Helst roll. Det där med ”sover du själv med täckjackan på” är en så sliten felaktig klyscha som ännu mer visar hur man tror att hästar fungerar som människor.
Nej, vi har kallstall och det kan vara -25 ute men ändå plusgrader i stallet när alla hästar är inne och dörrarna är stängda.

Jag har stalltäcke inne och regntäcke eller vintertäcke ovanpå när han går ut, beroende på temperaturen.

@mackan Må hända att det inte skiljer så mycket i ett stort stall med extemt högt i tak, men alla och då menar jag alla kallstall jag har varit i har hållt plusgrader oavsett hur kallt det har varit ute.

Mitt stall håller en jämn temperatur på ca +1 hela vintern oavsett hur kallt det är ute (har varit neråt -25 under tiden jag stått där). Blir därmed ganska stor skillnad när en släpper ut i kylan men deras 300gr innetäcken är alldeles lagom hela vintern inne.

Fast även i kallstall blir det faktiskt varmare än ute i de flesta fall. Har man en halvklippt häst kanske det funkar med ett och samma, hästen kan till viss del reglera värmen själv. På en helklippt häst är det bara dumt att ha samma täcke eftersom det då blir varmare inne än när de sen ska gå ut på morgonen. Nu går det ju kanske inte riktigt att jämföra, men sover du själv med jacka?

En annan anledning till att ha innetäcke är att de är lättare att tvätta (behöver inte impregneras) och det kan ju vara uppskattat om man har en skitgris. Man är kanske rädd om impregneringen på sina utetäcken, helt enkelt.
Är skillnad på kallstall och kallstall, mitt stall som har öppna fönster och dörrar året runt har inte många grader varmare än ute, har samma gram på täckena ute som inne. När jag väl byter mellan inne och ute täcken så är det för att jag vill spara lite på de ny inpregnerade täckena.

Och nä folk sover sällan med jacka, de har istället ett tjockt och varmt täcke som värmer dom mer än vad en jacka gör.

@Buck men då har du ju inte heller rinnande vatten i stallet antar jag? Och nej, man kan inte jämföra med jacka, det skrev jag ju själv. Menade mer att man har mindre på sig inomhus, där det är varmt, och sedan tar man på sig när man går ut. Och nej, hästar är inte människor, det vet jag. Jag ville bara försöka förklara hur jag menade och hittade en liknelse.

Fleecetäcke undviker jag verkligen under utetäcken. Glider bak och fastnar i pälsen.
Om det smidigaste sättet är att ha ett stalltäcke under utetäcket så haar jag det. Tex ingår ofta bara ett täcke på/av och vill man ha stalltäcke så lär det vara på dygnet runt. Tänk på att hitta ett välpassande täcke för att undvika skav. Min får ska av allt fasten jag tycker Horseware sitter utmärkt på henne.
Annars är ju det bästa att byta täcke på morgonen från stalltäcke till utetäcke, och byta igen på kvällen när hästen kommer in. Då växlar man trycket lite och minskar risken för skav.
Är det riktigt kallstall hade jag föredragit ett utetäcke bara, samma inne som ute, jag tycker det sitter bättre än med dubbla täcken. Om man vill tvätta undertäcket ofta hade jag testat linersystemet, för att eneklt pplocka ur det som behövs tvättas, som är närmast hästen. Linern fäster i täcket och blir inte "dubbla täcken" på samma sätt som två helt olika.
Man får kanske testa sig fram lite.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
981
Senast: tara
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Trädgård & Växter Jag ska på en tripp på lördag och vill ha tips på bra handelsträdgård(ar) runt Västerås. Hit me! Gärna med bra plantor för vettiga...
Svar
7
· Visningar
383
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka