Ställs det inga krav på domare på klubbtävlingar?

C

cherra

Jag vet att "hästföräldrar" är det värsta som finns men MÅSTE få skriva av mig.
Dottern tävlade, med lektionshäst liksom de flesta på den här klubbtävlingen. En bra ritt och vi var nöjda både hon och jag, bra tempo, bra och välridna vägar, snygga galoppfattningar och en riktigt bra framdelsvändning, den andra okey. Jag hann inte se alla ryttare i hennes klass men två av de placerade såg jag, den ena red samma häst som min dotter. Det var en medioker ritt, den andra red en häst som hon inte gillar och det var en riktigt dålig ritt, hon missade helt framdelsvändningarn bl a.

Döm om min förvånging, och andras också om jag förstod publiksuset rätt, när dessa två blev placerade men inte bl.a. min dotter. De två hade elegant tävlingsklädsel med vita byxor, stövlar och svart kavaj - men det var en tävling för främst lektionsryttare och det är väl inte kläderna som ska bedömas eller har väldigt mycket förändrats sedan jag slutade rida?

I den lägsta klassen vann en flicka som red en hyfsad runda på en mycket lat ponny före en flicka som gjorde en riktigt fin uppvisning på en piggare ponny, alla moment på rätt ställe osv. Här kändes det som att man dömde upp prestationen att få en lat ponny att gå men faktum är att barnen väljer själv vilka hästar de vill tävla på!

Min fråga är, ställs det inga krav på klubbdomare? (Nej, jag vill inte bråka med arrangörerna för det känns bara som att jag är en besvärlig morsa som inte klarar att dottern inte fick rosett.)

Sv: Ställs det inga krav på domare på klubbtävlingar?

Innan jag vill svar så har jag några frågor. Vem var det som dömde,
var det en ridlärare, insttuktör eller en domare?
Vad har du själv för erfarenhet av dressyrtävlande?
Tyvärr händer det ganska ofta att någon eller några undrar över hur det döms och det sker på alla typer av tävlingar.

De som dömer är ridande styrelsemedlemmar, alltså inga "inlånade" domare. Ridlärarna dömer inte.

Själv är jag "avsutten" men när jag var aktiv tävlade jag en del dressyr på lokal nivå. Sedan har jag varit hästskötare upp till nationell nivå så jag har väl mer "avsutten" än uppsutten erfarenhet. Mitt "regelverk" fick jag av min tränare som var regional dressyrdomare av den "gamla stammen" och för henne var det bara prestationer som gällde, "lullull" var alltifrån förkastligt (när det snarast förstörde) till trevligt men ovidkommande.

Min fråga är, ställs det inga krav på klubbdomare? (Nej, jag vill inte bråka med arrangörerna för det känns bara som att jag är en besvärlig morsa som inte klarar att dottern inte fick rosett.)

Nej, det klubbarna själva som får bestämma vem som ska dömma på en klubbtävling.

Av ren nyfikenhet - har ni hittat på egna dressyrprogram? För framdelsvändningar togs ju bort ur dressyrprogrammen för flera år sedan.

Som sagt, det är länge sedan jag slutade rida och jag har förstått att både program och antal "klasser" har utökats. De äldsta, många med privathästar, tävlar en LC, sedan heter klasserna Lätt 1 och Lätt 2 och Lättlätt men jag hade för mig att jag sett programmen på "Stallbacken". Min dotter red Lätt 1 och där är det alltså två framdelsvändningar som rids ur skritten. LC programmet såg jag inte och minns inte sedan förra gången vilka moment som ingick.

En fråga till. Klubben avgör själv vem som dömer men behöver inte den som dömer har någon form av domarutbildning? Jag menar, helhetsintryck, det kan ju tolkas som att det handlar om utseende och inte om form och genomförande.

På en klubbtävling finns inga krav över huvud taget men det bästa är väl om ni vägrar ställa upp i tävlingar där man inte har en utbildad domare. Kostnaden för en domare är fullt överkomlig och då slipper man kanske en del problem.

Jo, det är väl det enda förnuftiga men om man inte bor i ett "hästtätt" område så blir det lätt så att man håller till godo med den klubben som finns inom rimligt avstånd för ens barn, tyvärr. Alternativet är naturligtvis att engagera sig i klubben och bli invald i styrelsen.

Alternativet är naturligtvis att engagera sig i klubben

Det är ju en alldeles strålande idé! :idea: :)
Inte behöver man bli invald i styrelsen (om man inte vill förstås) för att engagera sig. Prata med de som anordnade tävlingen och fråga hur de resonerar när de väljer domare till klubbtävlingarna. Föreslå förbättringar, gå med i tävlingssektionen eller var med och påverka på något annat sätt.
Jag utgår ifrån att din klubb (som de flesta ridklubbar) är en ideell förening och då ägs klubben av medlemmarna, det är du, din dotter och alla andra medlemmar som ÄR klubben. Klubben blir det ni gör den till!

Engagera mera! :banana::banana::banana:

Som en parantes till tidigare inlägg i tråden: kostnaden för en dressyrdomare är i de flesta fallen INTE överkomlig för en klubbtävling om man inte har en stor klubb med många deltagare. Det är dyrt att anordna tävling och jag tycker att det är fullt förståeligt om man väljer att inte anlita en riktig dressyrdomare till en liten klubbtävling med få starter.

Lycka till med ert fortsatta tävlande!

Som en parantes till tidigare inlägg i tråden: kostnaden för en dressyrdomare är i de flesta fallen INTE överkomlig för en klubbtävling om man inte har en stor klubb med många deltagare.
De flesta LA-domare kostar 125-150 kr i timmen och det är ingen stor kostad för en klubbtävling. Vi hyr in domare för våra tävlingar och räknar med att två starter i timmen betalar domaren.

Vi har inte hyrt "riktiga domare" till klubbtävlingar. De som dömt har varit tävlingsryttare inom dressyren med ryttarkunskaper upp till MSV.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vår 11-åriga dotter har en egen b-ponny som hon tränar en hel del med och vill även tävla. Än så länge har vi varit på mindre...
Svar
12
· Visningar
2 221
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 097
Senast: castle_bar
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 189
Senast: Mayara
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 045
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII