stallritning om göres!!

Sv: stallritning om göres!!

tackar för din ritning... tycker dock att de känns lite onödigt att ha ett extra utrymma bara för att ha stallförvaring på. sen känns de lite väl litet att hänga tex 6 blöta vinteräcken på en yta mindre än 3 kvadrat... lucka till loftet finns på 2 ställen redan en i vardera sida av stallgången..
rör från loftet ner finns oxå. står en gammal kross på loftet.

om det känns litet så kan du ju jämföra det med att ha två blöta vintertäcken i ett vanligt torkskåp ;) det funkar kanon.. det som är det enormt stora felet med "torkrum" är att de flesta
1. är för stora, luftvolymen är för stor..
2. det som genererar värma värmer inte nya kall luft utan bara den luft som råkar vara i botten på rummet..
3. det finns inget utsug..

det som behövs för att bra torkrum är
1. inluft nertill med antingen A. element eller B värmefläkt som värmer luften..
2. utventilation upptill med A fläkt eller B självdrag..
sopar du in en bra värmefläkt som tar ALL luft från utomhus eller stallet, värms ALL denna luft upp och den tar åt sig fukt, när den stiger i rummet och antingen genom självdrag eller utsug tas ut direkt när den kommer upp till taket så torkar vadsomhelst på ett litet kick ;)

*inneklimatkursen var riktigt skoj*

vi torkade de alla hästars täcken över natten i hanåsen... dvs 7 vinter täcken + täcken under bara över natten.. ska du torka i torkskåp får du torka länge... för att ha in 2 165 täcken i ett sådant är dömt att misslyckas :D

sen är jag lat som person å jag vill inte behöva krypa å greja å fastan i olika t'cken för att komma åt det längst in...
sen 120 räcker de på bredden hänger inte täcket ner på sig själv då?? *fundera* ?? har inga täcklen hemma nu...

Jag kan nog hålla med dig om att det är litet. Speciellt när man ibland måste hänga upp två täcken/häst (thermo+regn). Skulle nog ha gjort torkrum av det övr. stallförvaringsutrymmet tror jag.

Sen är det fint med sådana snedställda boxar, det man dock ska tänka på är att man bygger bort en hel vägg med förvaringsutrymmen för ex. täcken.

Beastiebabe: Himla fin ritning!

förlorar förvaringsutrymme? du menar att man då måste ha svängdörrar och inte kan ha stallgången översållad med täckeshängare, skåp, krokar, korgar etc etc?
precis det dom är till för ;) och därav stallförvaringsutrymmet.. stallgången ska vara ren, namnskyltar kan sitte uppe och en gummikrok för grimman lr så..

jag tror att man skall vara lite försiktig med sned-dörrarna.

Kolla ordentligt med inspektören om den räknas som egen vägg för då blir den så kort att det bara får bo ytte-pytte hästar där.

Ja, dom där dörrarna som du har ritat måste ju vara svängdörrar. Och för att kunna öppna dem till max så får du ju absolut inte ha täcken hängandes på dörren.

Jag föredrar skjutdörrar med täckeshängare på där man hänger ett max två täcken så att den som morgonfodrar enkelt och smidigt ska kunna slänga på ett täcke utan att behöva dra fram tio täcken ur ett annat rum. Spar tid och jag har då aldrig upplevt det som stökigt.

Foderhinkar samt påsar förvaras på avsett ställe och inte i stallgången det samma gäller för borsthinkar och liknande.

täckeshängare tycker jag absolut inte ska hänga på boxdörren. de flesta har ju öppet för att hästarna kan sticka ut huvudet mot gången, och det händer faktiskt att hästarna grabbar tag/fastnar i täckena som hänger där och att olyckor händer

Och jag tycker att de hör hemma på boxdörrarna. Men alla tycker ju olika och om vi tyckte samma allihopa så skulle världen nog inte vara så rolig att leva i ;)

Dessutom så tror jag att det är mkt. vad man är van med som gör att man tycker som man gör (tradition) och i viss mån kanske trångsynhet.

om ngn kommer att lyckas bita fast i mina täckes hängare då lyckas de bra... jag ska ha såna som dom har på travbanorna.. med sk tak över å 3-4 pinnar man tar loss å svänger ut för att hänga täclen på.. toksmart... ska försöka hitta bild ..

Jag vet vad du menar. Då gör det ju absolut inget om de hänger på boxdörrarna.

visst är dom hängarna bra..

psst vet du på fredag kommer min nya pålle... weeee

Åh, nice! Grattis!

Imorron kommer vi hem, ska bli så skönt! Jobbigt att lämna Baggisen här uppe bara...

fast vet du nu kab du å jag flascha hela sommaren.. för jag råkade hitta en ny*asg*

bara råkade beställa från dk.. för loopingen gick juh inte igenom... ja måse vara knäpp.. inte ens prova...

Jag menade att själva dörren räknas som egen vägg och varje vägg skall ha vissa minimimått för en viss häststorlek.

det finns inte lagstadgat eller ens rekommenderat någonstans att en vägg skall vara av en viss längd*.. dörrar skall dock ha ett minimimått på 120 cm vilket de sneda dörrarna är..

*förutom en kortsida i en fyrkantig box.. men boxytan räknas alltid som den största möjliga fyrkanten men kan rita på golvet i en box..

Senast ändrad av en moderator:

Men oj! Här händer det grejjor :p

Då kommer den tsm. ponnyn som ska bli Wellas nya boxkompis. Vad blev det för ngt. då? Nu blev jag jätte nyfiken!

hihi du får läsa i bukehästar gävleborg.. ska inte kapa min egna tråd någe mera...

Liknande trådar

Anläggning Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december. Idag finns det ett "tillfälligt" stall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 993
Senast: Catrool
·
Anläggning Jag har planer på att i framtiden hyra ut boxplatser och började då fundera över vad en hyresgäst önskar? Det som finns i mina planer...
2
Svar
32
· Visningar
3 585
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 685
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag och min sambo ska riva vår ladugård och bygga nytt stall framåt våren, vi ska beställa byggsats från lövångers bygg troligen. Men...
Svar
9
· Visningar
1 742
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama