Sv: Vad önskar hyresgäster i stallet?
Kl*
Ska du dela upp stallet i delar så föreslår jag att du har en del med fölboxarna i så att fölston och tävlingshästar inte blandas (abortvirus!!).
Haguppdelning: Stohage, valackhage och kanske en blandhage för de som inte får ha så mkt mat, beroende på hur det ser ut med maten i hagarna.
Där jag stod senast var det en valackhage och en stohage med fri tillgång på grovfoder samt en lunch-hage där hästägarna turades om med lunchfodringen, men det kan man ju lösa på andra vis.
Ev en hage för unghästar.
Där jag stod senast hade vi jourer om kvällspassen, vilket funkade rätt bra. Vi hade närmare 30 boxar, så det blev ju var 30:e vardagskväll (om det var 30 boxar). Inte så ofta alltså.
Helgjourerna var värre enligt mig, då hade man HELA lördagen eller söndagen. Visst, var 30:e helgdag så inte så ofta, men jag gillar inte att ha hela dagen "förstörd" för att jag måsta vara i stallet på morgonen/ fm och sedan på kvällen igen.
Då ser jag hellre att man har antingen morgonfodring och utsläpp, insläpp och kvällsfodring (om de sker samtidigt), eller morgonfodring och utsläpp, insläpp (ev fodring) och kvällsfodring eller helt enkelt att man delar upp allt: morgonfodring, utsläpp, (lunch), insläpp (fodring) och kvällsfodring.
Höt kan bli tjaffs om ifall man ska betala per kilo man använder. Det är jättebra rent teoretiskt, men i praktiken kan det bli problem. Säg att du köper in för en månad och så är det slut en vecka tidigare? VEM har då använt mer än sagt? Vem betalar för det som får köpas in extra? Jag tror detta funkar bättre i ett litet stall.
Jag ser hellre att en del ingår i hyran och att man får betala extra om man använder mer (i stort stall), eller att man har fri tillgång och alla betalar en del/ box. Men då kan det ju bli att vissa betalar för mer än de använder och vice versa.
Min häst tex hade fri tillgång i boxen, men när jag red min medishäst så fick hon "bara" 6 kilo hö/ dygn (de flesta hästarna fick det där). Det är klart att man inte vill betala dubbelt så mkt än man använder, samtidigt som jag inte vill ha en begränsning på 7 kilo om min häst behöver mer.
Man kan ha havre och mineraler ingående i hyran och så får man köpa in resten själv. Annars kan det bli mååååånga tunnor, om alla ska ha varsin tunna med havre (de flesta ger ju ändå havre). Kanske kan man dra av havresumman om man inte ger i så fall?
Jag tycker det är bra att man får ha ett skåp/ en låda per box så att man får plats med lite saker, som schabrak och så. Vi hade sadelhängare och allt sådant i våra skåp (garderober) - väldigt lite plats över till annat! Spec om man hade två sadlar, tömkörningssaker etc som skulle få plats också.
Dusch och eget skåp känns för mig väldigt lyxigt, men inte nödvändigtvis en nackdel :P
Toa är bra, man vet aldrig när nöden slår till
Täckesbyte tycker jag ska vara en tilläggstjänst - för din skull! Om alla vill byta täcke/ lägga på täcke på morgonen så tar allting rätt mycket längre tid än om man "bara" ska ge frukost och släppa ut.
Regler som alla kan följa (hellre några få, enkla, än en hel novell med "småtjaffs").
Stallmöten med jämna mellanrum.