stallritning om göres!!

LadySara

Trådstartare
nu behöver jag hjälp av er duktiga ritande bukare självklart ni som inte är så duktiga att rita oxå men har bra ideeer..:D

de jag vill ha i stallet är 6 boxar 3*4 ev ngn fölbox.
sadelkammare
spolspilta
torkrum ( går ev att bygga uppe på loftet då de är loft över hela byggnaden.) skönt dock att slippa släpa täcken upp.
foderkammare.
nu står de still men kom igen med era ideer.

måtten på stallet är invändigt. 18*8,75
i nuvarande sadelkammaren finns avloppsbrunn
wc ä lite svårt att flytta på..

stallrirning.jpg

Sv: stallritning om göres!!

Om det ska bli riktigt efter de nya reglerna om box mått så måste man veta vilka "storlekar" du har på dina hästar det är nytt ponnier upp till 87cm har fått en egen box storlek och hästar över 170cm har ocksaå fått en egen kategori. (d-ponny fölbox skulle iallla fall vara minst 9 kvadrat)

Har tyvärr förlagt min nya bok som kommunens djurinspektör var så snäll att ge mig på min inspektion i går.

Har du tänkt på att stallet måste gå igenom koll(glömt vad det heter) av kommunen när det är fler än 5 boxar, det är gratis from i år (allafall i min kommun). Lämna den färdiga ritningen till den ansvariga på kommunen, och få den godkännd innan ni börjar bygga.

Ska det göras i efterhand så till kommer en avgift på minst 12000kr.

Det är inte kommunen som ska kontrollera utan det är länsstyrelsen och det kallas förprövning av djurstall. När den är klar skickar länsstyrelsen papper till kommunen. Om man ska ha någon form av verksamhet kan t ex ta emot andra hästar så kan man behöva tillstånd från Kommunen.

Jag skulle sätta spolplats nära utgången till stacken :) Inte mellan tex boxarna för då kan man lättare få vattnet att rinna hellre ut än in i en box och blöta ner :)

Den har man upplevt :crazy: min häst stod granne med spolplatsen och gick åt mycket strö..

nu bad jag juh om hjälp hur NI skulle ha ritat. kan inte folk läsa första inlägget ordentligt.. sen har jag även i det skrivt vad jag ska ha för strl på boxarna....

allt de andra som man måste göra om man ska ha inackorderingar mm de ska man väl itne behöva skriva att man redan vet när man inte ber om en sådan sak när man postar tråden...

Senast ändrad:

där utgågnen till stacken är idag finns nuvarande spolspiltan. så där finns en brunn med utrinning rakt utanför.. alltså inget direkt avlopp...

där går de juh oxå att sopa ut allt direkt ut på stacken...

Skulle jag bygga i dag, skulle jag se till att ha flytt/vik-bara boxväggar för större flexibilitet och möjlighet att mocka ut bäddar med traktor. Det finns liksom ingen anledning att bygga in mera jobb än man måste.

har suttit och pysslat litegrann.. men det där kontor/omkl, är det nödvändigt eller kan du ha sadelkammare där kanske? och säsongsförvaring på loftet? isf får jag till det riktigt bra tycker jag :p du ska få se sen ;)

ja de som st¨år är juh bara vad det är nu... alla ideer är välkomna så klart.. förstod att du iten skulle kunna låta de vara... hihi

men nu så bygger jag INTE nytt... omöjligt att komma in med traktor på en lång sida när porten e på mitten....

Hade jag varit du hade jag lagt spolspilta och tork i en annan byggnad tex mitt emot stallet så slipper du fukt.

varför måste de vara så svårt att svara på de JAG vill ha.. de finns inga andra byggnader där ja kan ha dess grejor. de finns en befintlig byggnad som skall göras om invändigt...

Hejsan, det är ju alltid lite svårt när man inte ser någon bild, att tänka sig hur det kan bli, men jag har några förslag... vet inte hur jag lägger in dem här bara ;) kan jag maila?

(tycker för övrigt också att det är trist att det finns en tendens att många "svar" ramlar in när det gäller att bara tycka och tänka, men när det gäller ett konkret problem verkar inte lika många vara så sugna på att hjälpa till...)

Hade jag varit du hade jag lagt spolspilta och tork i en annan byggnad tex mitt emot stallet så slipper du fukt.
fukt kommer i stall oavsett om man har spolspilta och torkrum i samma del.. det är hästarnas energi som värmer upp och deras vattenkoppar och utandningsluft orsakar fukt hur du än vrider och vänder på det..

det är bättre att man gör något åt ventilationen än att dela upp hela stallet..

20885734.jpg

20885831.jpg

kortsidesboxarna är ~15kvm om man har dörrarna raka, med avsneddat blir det enligt "petiga mått" 12kvm, men charmigare..
övriga boxar är 11,8kvm, spol/skötselspiltan är 2,5 mbred och med plast över träet mot förvaringsutrymmet för att minska stänk..
Förvaringsutrymmet vid gödseldörren är till fr "stallförvaring" daglig täckesupphängning, ryktboxar skottkärra, grepar, pallar etc etc..
mitt emot sadelkammaren (ga kontoret) så finns ett foderutrymme, mest tänkt att ha lucka till loftet så du kan fylla höpåsar uppe, sänka ner dom på nån hängare och stänga luckan och en kraftfoderrör ner till bänken.. innanför det ett mindre torkutrymme, med bra fläkt och bra ventilationsgenomströmnning ska detta räcka mycket gott och väl..

http://www.pixbox.se/alb_show_id813476_page0.html finns lite fler bilder att kolla på :p

tack, jag bara älskar SketchUp :love:
finns gratis på googles hemsida :idea:

tack så hemskt mycket för dina ritningar men ingen av dina mått stämde tyvärr.. alla boxar du ritat är för små. de är 3' 3 vilket det är idag å som jag tycker är för litet. skrev i mitt första inlägg att ja vill ha 3*4 boxar... + ev en fölis box.. dvs 5 normala + en fölis... men tack iaf...

Liknande trådar

Anläggning Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december. Idag finns det ett "tillfälligt" stall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 993
Senast: Catrool
·
Anläggning Jag har planer på att i framtiden hyra ut boxplatser och började då fundera över vad en hyresgäst önskar? Det som finns i mina planer...
2
Svar
32
· Visningar
3 585
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 685
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Jag och min sambo ska riva vår ladugård och bygga nytt stall framåt våren, vi ska beställa byggsats från lövångers bygg troligen. Men...
Svar
9
· Visningar
1 742
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama