Stallregler ZZzzzz

Sv: Stallregler ZZzzzz

ja det är svårt med regler, jag var förut fodervärd på en ridskolehäst och man hade den fre-sön så det var väl typ som en medryttarhäst. Iaf så fanns det ju massa regler eftersom det var på eb ridskola, man fick inte rida utan väst (och hjälm såklart), man fick inte rida ut barbacka, man fick inte rida ut själv om man var under 18 år, sen kom de på en regel att man skulle ha hjälm och väst på sig i boxen när hästen var där... kan säga att det var typ ingen av fodervärdarna som föjde den regeln ochdet gör inte nes ridlärarna :grin: de hittade typ på regler eftersom nånting hände, det var efter att en ramlade av på banan so vi fick lov att rida med väst jämt, och sen hade en ramlat av ute i skogen, när hennes häst hade börjat bocka när hon red på långa tyglar, då fick vi inte rida ut på långa tyglar längre :eek: sen skulle man ju såklart ta reda på efter sig, sopa, fylla på vatten ute i hagarna, mocka ur hagarna och släppa in och ut hästar. Men det gjorde ju inte heller alla var oftast jag och en kompis som fick fylla på vaten och mocka ur hagarna och typ vara mammor åt de andra som kankse var 1-2 år yngre är jämngamla.
Iaf så tycker jag att de regler du skrev är väldigt självklara, jag har hästen i samma stall som jag hade foderhästen men har nu på privatsidan istället. Iaf så har väl inte vi några uppsatta stallregler så, utan alla sköter sitt, det enda vi har regler om är hur man får boka ridbanan. Det funkar iaf bra i vårt stall, de yngsta som har egen häst är 16 och den som är yngre har alltid sina föräldrar med. Skulle nog ha ringt och pratat med föräldrarna om du inte pratar med barnen direkt, och förklarar att alla måste plocka bort efter sig. Blir det inte bättre får du väl prata med hästägaren som har den medryttaren, det är ju endå dom som har tagit dit dom.

Jag hoppas texten "puckade inhyrda" inte är beskrivelsen på 8-12 åringar som inte kan sköta sina stallsysslor.

För mig är ansvarsbiten, hur man tillåter 8-12 åriga barn att få vara i stallet utan vuxna som "hör till barnen". Viss föräldrarna inte är intresserade av att hjälpa barnen - eller hålla kommunikaton med andra vuxna i stallet, skulle jag som stallägare inte godkänna att de är i stallet. Jag har det yttersta ansvaret som stallägare. Det är upp till mig att regler följs och att personer jag tar in som hyrestagare är nog mogna att följa dessa beslut.

Det värsta som kan hända här är ju knappast att någon glömmer att sopa eller plocka undan efter sig.

Kollektiv bestraffning när det gäller barn eller betalning när de gör fel tror jag knappast på.

*kl*
Nu har jag själv inte suttit i TSs situation men däremot har jag hyrt ut bostäder och vet hur det fungerar i de fallen:

Hyresvärden har enbart kontakt med förstahandshyresgästen. Om hyresgästen skulle hyra ut sin lägenhet i andra hand, så har hyresvärden fortfarande kontakt med förstahandshyresgästen, inte andrahandshyresgästen. Om andrahandshyresgästen skulle bete sig illa (inte betala hyran, störa grannarna eller göra annat som strider mot Hyreslagen), så tar hyresvärden upp detta med förstahandshyresgästen och det är denne som "åker dit" på det.

Med denna utläggning vill jag säga att TS bör ta upp problemet med hästägarna, alltså de som hyr stallplatserna. Det är enligt min mening hästägarna som har ansvaret för att de och deras medryttare plockar undan och har det snyggt runt omkring sig. Jag skulle för mitt liv inte vilja riskera att mina skötsamma hyresgäster flyttar enbart på grund av att andra hästars medryttare inte kan visa vanligt vett och hyfs.

Annars är ett extrainsatt kollektivt möte, där även föräldrar förväntas närvara, en bra idé samt även en kurs för barnen, där man utförligen berättar hur hemskt det kan bli om t.ex. grimman hänger kvar i stallgången. Skrämseltaktik är effektivt!

Lycka till!
/K

Jag förstår vad vad du menar enligt reglementet. Har själv hyrt ut hästar till bra och mindre bra ansvarskänsla. Det har då också varit viktigt att de som står som ansvariga för sin stallplats och sin häst också har ansvaret att det fungerar med de personer som de i sin tur sammarbetar med. Detta har jag också tagit upp i kontraktet. Och för mig är det fortsatt oansvarigt att låta 8-12 åringar ta hand om någons häst (syftar då på de som faktiskt hyr platsen).

Tja du "been there - done that":eek:
Fast i mitt fall har det varit vuxna inhyrda som "glömt" än det ena, än det andra (som att betala för sig t.ex.).
När det gäller barnen, så skulle jag nog kräva ngn form av kontrakt eller engagemang från föräldrarna - faktiskt! Det är ändå de vuxnas ansvar i slutändan (jag har själv 3 barn...). Sätt upp en prislista på vad det kostar varje gång du får stänga en glömd dörr, släcka en glömd lampa, ta undan glömda hinder osv.. Informera om dessa regler innan och skicka sedan en räkning... Har man medryttare, så är det ju för att man behöver hjälp - inte för att man behöver MER jobb... Lycka till!

Uh låter ju jättejobbbigt. Men som sagt, prata med förräldrarna till ungarna ELLER hästägarna till hästarna dom är medryttare på.

"Såhär och såhär är det, det går inte längre om det inte följs".
Be förräldrarna bli lite mer engagerade och läsa checklistan med barnen när dom kommer för att hämta dom!

Alla kan ju glömma bort någon gång eller ha superbråttom så man inte hinner sopa ordentligt, men inte som du skriver; gång på gång på gång på gång....

Jag har stått på en del ställen där både stallägare och inhysingar har varit konstiga!

Stallägare 1:
Hittade på regler varteftersom som vi var tvugna att följa men inte hon själv eller hennes dotter :grin:

Stallägare 2:
Min häst var en ren livsfara att kratsa hovarna på och i samband med hovslagaren så kom en hästtränare ut och skulle hjälpa oss så vi fick på skor utan att hästen sparkade sönder mig, sig själv och stallet.
Stallägarna blev fly förbannade över att vi tog dit en "annan hästtränare" då dom själva var tränare (i ridning), detta var ren hästhantering från marken och jag hade bett dom om hjälp med hästen innan som inte fungerat alls....

Inhysing 1:
En tjej som inte gillade ryttare som hade rutiga ridbyxor. Även allt som var vinrött var helt fel när det gällde hästar!
Hon var verkligen seriös också...

Inhysing 2:
På ridskolan, stal utrustning och hästmat från ridskolan, även efter att hon hade flyttat därifrån.
Stal en annan privathästägares kontokort och länsade det. Hamnade på övervakningskamera och det blev polisutredning osv....

Jag har stått på en del ställen där både stallägare och inhysingar har varit konstiga!

Stallägare 1:
Hittade på regler varteftersom som vi var tvugna att följa men inte hon själv eller hennes dotter :grin:

Stallägare 2:
Min häst var en ren livsfara att kratsa hovarna på och i samband med hovslagaren så kom en hästtränare ut och skulle hjälpa oss så vi fick på skor utan att hästen sparkade sönder mig, sig själv och stallet.
Stallägarna blev fly förbannade över att vi tog dit en "annan hästtränare" då dom själva var tränare (i ridning), detta var ren hästhantering från marken och jag hade bett dom om hjälp med hästen innan som inte fungerat alls....

Inhysing 1:
En tjej som inte gillade ryttare som hade rutiga ridbyxor. Även allt som var vinrött var helt fel när det gällde hästar!
Hon var verkligen seriös också...

Inhysing 2:
På ridskolan, stal utrustning och hästmat från ridskolan, även efter att hon hade flyttat därifrån.
Stal en annan privathästägares kontokort och länsade det. Hamnade på övervakningskamera och det blev polisutredning osv....

Usch stackars dig :eek::eek:!
Som tur var har inte jag haft det lika konstigt men har också varit med om inhysningar som snor mat utrustning mm.

Det värsta som finns är när stallägaren eller inhysningar snackar skit bakom folks ryggar! TS, undvik det. Prata rakt ut till medryttarna eller hästägarna osv. Det blir otroligt dålig stämmning av skitsnack (bara så att du inte missuppfattar, jag menar inte att du pratar skit om andra. Det har jag ingen aning om. Men när massa sånt här händer så är det lätt att folk börjar snacka bakom folks rygg osv ;))

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Jag måste bara ventilera av mig lite. Vill höra hur ni hade gjort och hur ni hade hanterat det? Känns som jag kanske är en aning för...
2
Svar
28
· Visningar
2 474
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5