P
Propriis
Sv: Stallregler ZZzzzz
Instämmer helt!
Inte ha omyndiga personer utan föräldrar istallet....
Instämmer helt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte ha omyndiga personer utan föräldrar istallet....
Utan att ha läst tråden..
Jag skulle testa att göra små "checka-av-lappar" i A6 format, där dom får checka av efter varje gång. Sånna lappar kan ju t.ex sitta vid varje dörr. Varje gång dom har varit där så får dom bocka i den lappen att dom verkligen gjort allt, sen skriva datum och namn. Då är det lätt för dom att gå runt med en lapp och penna i handen och bocka av sak för sak. Om någon missköter sig, t.ex kryssar i lappen utan att verkligen ha gjort allt, så tycker jag kollektiv bestraffning är dags i t.ex 1 vecka.
Vi har satt upp lappar vid utgångarna där ett fåtal av reglerna, de viktigaste såklart, finns med.
Att de måste kryssa av skulle jag kanske använda ett tag som "botemedel" för deras glömska...
Californications förslag med checklappar tycker jag verkar vara det bästa förslaget hittills. Det är svårare att "glömma" när man man själv skriver att det är gjort. Om man som tolvåring tittar på checklistan precis när man ska åka hem och inser att man glömt sopa är det väldigt lockande att bara glömma det den dagen om det ändå inte blir någon påföljd.
Ett sätt att "straffa" ungarna är att hänga ut dem helt enkelt. Skriv upp vad som har slarvats med och sätt upp lappen så alla kan se. Om du vet vem som har glömt vad ska du skriva upp det också. På ridskolan skulle jag tveka att göra så eftersom det är ganska grymt mot de glömska barnen men i ett mindre stall funkar det kanske.
vad allvarliga alla är
hm.. där ajg ahr min häst nhyrd ligger det visserligen inte grimmor slängda i stallgången från de inhyrda utan från stuteriets hästar ^^, grimmskaft grimmor träns hinkar you name it det är stallägarna som lämmnar men det är nte så svårt att skyffla undan ^^,
dessvärre är det på vintern när hans om tar hand om stallet redan har mer än mycket att göra och de andra inhyrda inte sopar efter sig har man själv inte hunnit sopa på en vecka (på vintern) snubblar man över torv och hö högar i stallgången -.-'
Ush ,så vill vi verkigen inte ha det i vårt stall!
Jag hade blivit tokig!
Vet ungarna varför de måste släcka lampor, låsa sadelkammare, ta loss grimmor osv. Kanske är det idé med en lektion i stallsäkerhet (gärna skrämmas lite samtidigt) och tala om vad som händer när en häst fastnar i en grimma, föräter sig på kraftfoder, ett stall brinner ner osv. Det kanske kan få dem att tänka till. 8-12-åringar har inget minne (eller det verkar inte som det många gånger)). Jag tycker nog också att hästägarna i allra högsta grad har ansvaret för att en medryttare följer de regler som finns i ett stall. Det borde egentligen vara de som trycker till sina medryttare egentligen. Men som sagt, måla upp ett skräckscenario kan vara en idé Lycka till