Stallregler ZZzzzz

Sv: Stallregler ZZzzzz

*kl*

Jag bara undrar var föräldrarna är! Min dotter ska fylla sju och vi har häst inhyrd men aldrig nånsin hon skulle få vara i stallet ensam utan att jag var med. Hon är på tok för liten för det ansvaret och tänk om något händer.

Jag förstår inte föräldrarna alls, vet de inte att ridning faktiskt kan vara farligt och hur gosig hästen än är så kan den faktiskt bli skrämd eller så. Jag hade krävt att föräldrarna var närvarande, iaf en förälder per gång av säkerhetsskäl

Hur är reglerna skrivna? Det är så lätt för barn att de inte läser "inte".

Står det exempelvis "Glöm inte att sopa stallgången efter dig", skriv istället "Kom ihåg att sopa stallgången efter dig".
Ha gärna med en liten bild också.

Annars så är väl många bra tips redan nämnda...

Att få hämta den kvarglömda grimman/ryktborsten/foderhinken hos en ilsk stallägare kan vara bra medicin.
Gör det besvärligt att glömma kvar saker.

Utan att ha läst tråden..

Jag skulle testa att göra små "checka-av-lappar" i A6 format, där dom får checka av efter varje gång. Sånna lappar kan ju t.ex sitta vid varje dörr. Varje gång dom har varit där så får dom bocka i den lappen att dom verkligen gjort allt, sen skriva datum och namn. Då är det lätt för dom att gå runt med en lapp och penna i handen och bocka av sak för sak. Om någon missköter sig, t.ex kryssar i lappen utan att verkligen ha gjort allt, så tycker jag kollektiv bestraffning är dags i t.ex 1 vecka.

svar på det här med omyndiga

Ni har utan tvekan väckt en fråga som jag inte tänkt på tidigare och som ligger lite dolt i problematiken i mitt inlägg.
Ju mer jag tänker på det så är det rent galet att de är här ensamma!
Och det trots att föräldrarna har tillåtit det!
Detta ska vi absolut diskutera mer här hemma!

Jag förstår vad du menar!
Vi har både stallregler och checklista.
Stallreglerna är mer invecklade och inte så lättlästa.
Checklistan är däremot bra så som jag ser det,
Det står ungefär såhär
"Innan du går ska du...
...sopa där din häst stått uppställd
...stänga boxen"
osv..
Jag tror nog att den är formulerad på ett bra sätt åtminstone

Det är ett sätt som faktiskt fungerar och som vi har testat då och då
men också det sättet blir svårt eftersom att de är så många:crazy:

Utan att ha läst tråden..

Jag skulle testa att göra små "checka-av-lappar" i A6 format, där dom får checka av efter varje gång. Sånna lappar kan ju t.ex sitta vid varje dörr. Varje gång dom har varit där så får dom bocka i den lappen att dom verkligen gjort allt, sen skriva datum och namn. Då är det lätt för dom att gå runt med en lapp och penna i handen och bocka av sak för sak. Om någon missköter sig, t.ex kryssar i lappen utan att verkligen ha gjort allt, så tycker jag kollektiv bestraffning är dags i t.ex 1 vecka.

Vi har satt upp lappar vid utgångarna där ett fåtal av reglerna, de viktigaste såklart, finns med.
Att de måste kryssa av skulle jag kanske använda ett tag som "botemedel" för deras glömska...

alla under 18 år ansvarar förälder för , alltså ser till att allt fixas,

vad allvarliga alla är :D

hm.. där ajg ahr min häst nhyrd ligger det visserligen inte grimmor slängda i stallgången från de inhyrda utan från stuteriets hästar ^^, grimmskaft grimmor träns hinkar you name it :cool: det är stallägarna som lämmnar men det är nte så svårt att skyffla undan ^^,
dessvärre är det på vintern när hans om tar hand om stallet redan har mer än mycket att göra och de andra inhyrda inte sopar efter sig har man själv inte hunnit sopa på en vecka (på vintern) snubblar man över torv och hö högar i stallgången -.-'

Californications förslag med checklappar tycker jag verkar vara det bästa förslaget hittills. Det är svårare att "glömma" när man man själv skriver att det är gjort. Om man som tolvåring tittar på checklistan precis när man ska åka hem och inser att man glömt sopa är det väldigt lockande att bara glömma det den dagen om det ändå inte blir någon påföljd.

Ett sätt att "straffa" ungarna är att hänga ut dem helt enkelt. Skriv upp vad som har slarvats med och sätt upp lappen så alla kan se. Om du vet vem som har glömt vad ska du skriva upp det också. På ridskolan skulle jag tveka att göra så eftersom det är ganska grymt mot de glömska barnen men i ett mindre stall funkar det kanske.

Vi har satt upp lappar vid utgångarna där ett fåtal av reglerna, de viktigaste såklart, finns med.
Att de måste kryssa av skulle jag kanske använda ett tag som "botemedel" för deras glömska...

Precis det jag syftar på!

Jag fick göra egna sånna lappar till mig själv förut när jag glömde saker :angel::o

Californications förslag med checklappar tycker jag verkar vara det bästa förslaget hittills. Det är svårare att "glömma" när man man själv skriver att det är gjort. Om man som tolvåring tittar på checklistan precis när man ska åka hem och inser att man glömt sopa är det väldigt lockande att bara glömma det den dagen om det ändå inte blir någon påföljd.

Ett sätt att "straffa" ungarna är att hänga ut dem helt enkelt. Skriv upp vad som har slarvats med och sätt upp lappen så alla kan se. Om du vet vem som har glömt vad ska du skriva upp det också. På ridskolan skulle jag tveka att göra så eftersom det är ganska grymt mot de glömska barnen men i ett mindre stall funkar det kanske.

Ja om de ska skriva själva så måste de ju tänka!
Såklart kan det bli problem om de struntar i det, kryssar i och går hem eftersom att jag inte alltid vet vem var och när men det är ju såklart värt att prova!

Tack allihopa för att ni delat med er av era funderingar!
Det känns som att jag kommer ha nytta av väldigt mycket!
Fortsätt såklart gärna att skriva saker ni kommer på:D

vad allvarliga alla är :D

hm.. där ajg ahr min häst nhyrd ligger det visserligen inte grimmor slängda i stallgången från de inhyrda utan från stuteriets hästar ^^, grimmskaft grimmor träns hinkar you name it :cool: det är stallägarna som lämmnar men det är nte så svårt att skyffla undan ^^,
dessvärre är det på vintern när hans om tar hand om stallet redan har mer än mycket att göra och de andra inhyrda inte sopar efter sig har man själv inte hunnit sopa på en vecka (på vintern) snubblar man över torv och hö högar i stallgången -.-'

Ush ,så vill vi verkigen inte ha det i vårt stall!
Jag hade blivit tokig!

Ush ,så vill vi verkigen inte ha det i vårt stall!
Jag hade blivit tokig!

det blir man faktist oxå efter ett tag ^^, men det är bra i allt annat förutom att det ligger saker i stallgången så varför klaga?

Vet ungarna varför de måste släcka lampor, låsa sadelkammare, ta loss grimmor osv. Kanske är det idé med en lektion i stallsäkerhet (gärna skrämmas lite samtidigt) och tala om vad som händer när en häst fastnar i en grimma, föräter sig på kraftfoder, ett stall brinner ner osv. Det kanske kan få dem att tänka till. 8-12-åringar har inget minne (eller det verkar inte som det många gånger:crazy:)). Jag tycker nog också att hästägarna i allra högsta grad har ansvaret för att en medryttare följer de regler som finns i ett stall. Det borde egentligen vara de som trycker till sina medryttare egentligen. Men som sagt, måla upp ett skräckscenario kan vara en idé;) Lycka till

Hehe, skrämseltaktiken gillar jag :devil: :angel: :rofl:

är inhyrd, och stör mej som tusan på att det inte finns några regler. visst är det en självklarhet att man städar och gör rätt efter sej så det ska kanske inte behövas. men det känns så otroligt meningslöst då man nästan är själv med den tankeställningen. och får man ett ryck o sopar HELA stallet, städar o rengör saker, så ser det lika jävligt ut nästa dag man kmr till stallet igen.
jag vill ha eget stall!!!:mad::angel:

men gud vilket stök, oansvariga små saker du har i ditt stall. Jag hade själv häst när jag var 8 men jag städade alltid upp efter mig och lämnade stallet prydligt och iordning. Var det något jag inte klarade av..ja, då gjorde jag det inte. men det kan även bero på att min mamma alltid var pidant när det gällde stall så jag hde ju fått mej ett par lektioner om hur det skulle gå till ;)

jag jag en ritual som jag har haft vid insläpp så länge jag kan minnas.
*sopar
*lägger in maten
*släpper in
*Kollar om alla boxar är stängda
*låser sadelkammare
*ställer iordning hinkar, lägger höpåsar på hög osv.
*Kollar boxarna en gång till (även om det inte behövs)
*Släcker, och åker hem
Jaghar gjort denna ritual i all tid och gör alltid i den här ordningen och den fungerar ju hur bra somhellst.
ungarna kanske behöver något sånt också, för då vet man vad man har gjort

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Jag måste bara ventilera av mig lite. Vill höra hur ni hade gjort och hur ni hade hanterat det? Känns som jag kanske är en aning för...
2
Svar
28
· Visningar
2 474
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar