Ställning - överböjning?

Sv: Ställning - överböjning?

Om jag rider en stel häst så kan överböjning vara ett bra sätt att stretcha ut muskler på, men jag antar att det inte är det som åsyftas. Stela muskler i bog och hals kan ge upphov till passtakt, att lossa dessa kan bana väg för hästen att hitta rätt takt.

Hur gör du då? Lite samma som morotstricket?

Ungefär, men för att underlätta för sig på en väldigt stel häst brukar jag ställa till vänster i höger varv med bibehållen rakriktning av höften. Det är viktigt att hästen släpper i den ställda sidan så att tygeln uppvisar ett tydligt glapp, all spänning ger bara återgång till gamla problemen

Ungefär, men för att underlätta för sig på en väldigt stel häst brukar jag ställa till vänster i höger varv med bibehållen rakriktning av höften. Det är viktigt att hästen släpper i den ställda sidan så att tygeln uppvisar ett tydligt glapp, all spänning ger bara återgång till gamla problemen

Håller med Boj. Ibland behöver man liksom trixa lite för att få hästen att släppa spänningar. Det är något man liksom känner när man ridit i många år. Det är ju särskilt viktigt för våra hästar att vara lösgjorda så att de kan tölta ordentligt genom hela kroppen. Man får använda lite olika knep för att få loss en väldigt passtaktig häst.

Om jag rider en stel häst så kan överböjning vara ett bra sätt att stretcha ut muskler på, men jag antar att det inte är det som åsyftas. Stela muskler i bog och hals kan ge upphov till passtakt, att lossa dessa kan bana väg för hästen att hitta rätt takt.

Håller med, fungerar väl även på hästar som är sneda åt nåtdera hållet.
Blev anvisad något liknande då jag jobbade i Schweiz. Att "överböja" skulle lösgöra och mjuka upp hästens bogar, hals och nacke då övningen utgjordes korrekt. Tycker själv att övningar med lite "överböjning" behövs lite då och då för att få en spänd och såmed passtaktig häst renare i tölten.

Överböjning- hur deffinerar du det?

Jag rider mitt sto ordentligt böjd, för att få henne att slappna av och att mjukas upp. Men utan att tappa ytterbogen. Ibland lite mer böjd, och ibland knappt böjd alls. Men det beror ju helt på vilken form hon är i för dagen- och hur fort hon vill att det skall gå.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
636
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 140
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar