Jag kanske verkar trog nu, men tycker att det har ar ratt sa intressant. Sa du menar att en fullt losgjord och rakriktad hast har en rotation av tornutskotten, utat, da den galopperar eller flyttar sig sidvarts? Fattade jag ratt? Jag kan se och forsta det, verkar logiskt. Jag funderar och fragar vidare:
en rakriktad ja - och det behövs ju för lösgjordhet
Nar jag borjar grundarbeta en hast som inte ar rakriktad, vad ar det egentligen som hander dar i ryggen och tornutskotten?
rakriktning för mig är att räta upp den naturliga rotationen/snedheten. För i ena varve så tippar de altlför mycket och i det andra åt fel håll
Mina hästar rör sig liksom jag med höger höft. och höger bog före = tornutskoten åt höger
framtill så handlar det om att skifta vikt bort från högerbog och få fram vä bog
baktill så måste man räta upp bäckenet det ligger på sniskan för att... ja det bara bär och inte skjuter kanskeä skjuter i allafall rakt över på höger fram.
Som jag ser det skapar bakben diagonala krafter - men kraften vä bak -> höger fram dominerar
Vi antar att jag har en hast som haller sitt hogra bakkna lite rakare an sitt vanstra, och darmed kompenserar genom att skjuta ut vanster bog.
En tvärtom, ja
For att fa hasten rakriktad sa flyttar jag in vansterbogen (utvecklas senare till en vansteroppna). Da jag rider eller tomkor pa bojt spar sa haller jag hasten nagot utatstalld, ok, inte den fardiga stallningen som ocksa for mig ar gradde pa moset som du beskrev det, utan mer haller nosen utatriktad snarare an inatriktad. For mig ar det logiskt och jag ser pa hasten att det funkar. Om jag forsoker "stalla" den oliksidiga hasten inat i hogervarvet sa far jag otakt. Sa jag "staller" utat far att bevara takten i hogervarvet.
Hur kommer det sig?
otakten beror på at den fördelar vikten fel - tänk linka egentligen - du kan inte gå jämnt om du belastar benen olika mycket, när man har ont avlastar man ett ben - merblelastar det andra - och du börjar linka. man ser detta i skänkelvikning och skolor
Den losgjorda, liksidiga hasten bojer sig ju pa det bojda sparet, men det gor ju inte den oliksidiga grongolingen. Och pa den liksidiga hasten sa star ju tornutskotten rakt upp pa rakt spar eller nar hasten ar rak. Och
nu kommer vi till fragan jag
egentligen ville stalla
: At vilket hall pekar tornutskotten pa den oliksidiga hasten?
Jag tror då att på dinhäst så pekar det åt vänster For de maste val peka at nagot hall eftersom jag kan kompensera med att stalla utat pa bojt spar i hogervarvet? Ar de nagot roterade at vanster?
ja jag var för snabb Och genom att vansterstalla i hoger varv sa kan jag rata upp dem och fa takt i hasten?
nja eller nej - och det är därför som jag åsikt med uttåtstlld. Det du lyckas med är att flytta vikten mellan frmahovarna - men ställningen tar bara med sig halskotorna - inte helavägen bakåt. Du skapar alltså en slags scolios i ryggkotpelaren - men vinsten är viktförflyttningen mellan framdelen - du använder huvudet som en motvikt - tror jag det heter. Hästen gör det ju själv när den vänder i hagen - halsen utåt - för att inte ramla innåt
Men om jag hogerstaller sa kommer tornutskotten att roteras annu mer, sa att de kommer i en onaturlig position och kanske klammer pa nan nerv eller muskel? Oj sa luddigt det blev, hoppas du forstar fragan
jag gör ommin snedhet tvärtom- I högervarvet är din hästs tornutskott lutade utåt - men för mycket - den är lätt att ställa i nacken, men svår att få att följa med _in_ på volten pga av den utskjutande/merbelastade yttre bogen. Hm tornutkotten är åt rätt håll - men för mycket. Eftesrom probelemet sitter i slingan som håller upp framdelen - snarare än i nacken - så är min poäng är att du kan rätta till detta med sitsen. Tänk dig att du sitter på en tunna och som roterar utåt i ditt fall Vä -hur rätar du upp dig - ju läger vikten åt höger. Vad man gör som ryttare beror på utgångspunkten - sitter du på mitten - och annat är okey så kan du förkjuta bröstkorgen innåt - tack säger hästen och följer med innåt på böjt spår. Sedan beror det på din inbördes position med sittbenen - vilket är längst fram för vill det sig illa så kan ryggen rotera åt oliak håll i hals bröstrygg och länd kors. Hästen har vissa övergångar i hals tyggkotpelare där den är mer rörlig - man kallar det att den kan "gå av" där, när den är rättad hela vägen säger man att "den sitter ihop" och kraftöverföringen fungerar så att bakbenen spriter ut i öronen - om du hajjar metaforen - tänk en bra ökad trav
Jag minns en travare som omskolades till ridhast. Han hade ett rakt hoger bakben och en vansterbog som garna skots ut. Den hasten blev helgalen om ryttaren lat huvudet komma minsta lilla at hoger, darfor att tornutskotten klamde pa nagon muskel eller hur det nu var.