Stallmöten..

Vica

Trådstartare
Ja, vad tar ni upp på era stallmöten? Bestämmer ni nya tider för jouren? Bestämmer ni vilka hagar hästarna ska gå i? Eller bestämmer ni hur mycket mat Mulle egentligen ska ha? Ska "Elin" verkligen få ha sin sadel liggandes på golvet i sadelkammaren?

Vad tar ni upp?

Vi ska ha stallmöte på måndag den fjärde och jag har redan skrivit en liten lista på de saker jag vill att vi tar upp; tider, hagar, skriva om stallreglerna, fixa i ordning sadelkammaren så att vi får in fler sadlar, sätta lås på täckeskammaren, med mera.. Dessutom flyttar en ny häst in på fredag den första, och det är ju bra om denne blir insatt i rutinerna ganska fort..

Nå, hur gör djur? :bow:

Sv: Stallmöten..

Känns som att jag är profs på stallmöten... Vi har ganska ofta. Många tillfällen är det att det har kommit ngn ny till stallet och vi måste göra om in och utsläpp. Annars är det problem som behöver lösas ex hagar. Även fixardagar, vad som behöver repareras, förbättras ect. Vi har stallmöte på söndag för att en ny tjej ska slussas in i systemet och även informeras om våra rutiner.

Vi har stallmöte en gång per månad, vi har alltid en dagordning dvs punkter som ska tas upp. Vi börjar alltid med att kolla föregånde protokoll så att allt blivit gjort som vi bestämde. Sen kan punkterna skilja sig avsevärt beroende på årstid, hästar och behov. Men vi tar upp allt som är nödvändigt, och även sådant som kan ha varit föremål för enstaka diskussioner mellan hästägare så att vi får ett beslut på hur vi ska förfara.

Men det kan gälla hagfördelning, reparationer/åtgärder, regler, schema, hur mycket foder som ska fodras med i hagarna, sk städdagar när vi går igenom hela anläggningen, ekonomi, beställningar av torv/grovfoder etc. I princip har vi med allt på stallmötena som är viktiga för att rutinerna ska fungera.

Vi har stallmöte i gång i månaden
då tar vi upp stallschema och delar upp morgon och kvälls fodring och helgerna
och vilka hagarna ska gå i
och om det är något som tex dåligt städat i foderkammaren och sadelkammaren.

Nu var det länge sen jag var på stallmöte eftersom jag har eget stall sen flera år tillbaka.
Men inget är för litet eller oviktigt för att tas upp på ett stallmöte.

/M

När jag hade kollektiv lösdrift så hade vi till slut möten ca 1 gång i månaden. Alla fick då säga allt de kände att de ville ta upp. Det kunde vara att någon ofta slarvade med fodringarna, att man tyckte att det var dags att ändra någon rutin eller om man undrade hur man skulle hantera vissa saker. Vi gjorde även praktiska saker som att gå igenom hagarna tillsammans (bara 1 gång om året), vi valde dagar för fodringar, satte tid för nytt möte, berättade om det skulle komma ngn ny häst och den hästägaren fick gärna vara med också. Vi umgicks, fikade och hade trevligt. :) Detta var kollektivt och drevs och bestämdes om, av oss alla. Ren demokrati. Det var så vi ville ha det.

På tidigare ställen jag stått har man haft 1 stallmöte/år. Detta var inget kollektivt stall och stallägaren bestämde ju allt. Stallägaren berättade om ändringar i kontraktet, rutiner som var nya, vi fick säga vårt och lite annat. Funderingar kring hagändringar..

Som sagt, alltid fika och trevlig prat också bara. Alla får träffa varandra och umgås lite. :)

Hej!

Där jag står nu har vi inga stallmöten, problem tas upp direktmed personen de berör (slängt för mycket halm, sopar/städar inte efter sej etc.).

Förra stallet hade stallmöten vid "kriser", tex; någon (med menande blickar på min kompis)har snott mat av nån annan, hästarna kommer in för tidigt/sent, när byter vi till vinter/sommartid, hästarna har inte fått mat som de ska, någon (läs: jag, som betalade extra för att slippa) har inte tagit tillräckligt många pass etc etc. Ibland var det ren mobbning från stallägarens sida.. Flera av oss hade ångest så fort en lapp om stallmöte kom upp..

Stallet innan det hade vi stallmöte 1 gång/månad där vi tog upp sommar/vintertid, om det var några problem med något, nyheter (nya hästa/människor) samt vilka som tog vilka pass. Vi brukade äta lite kakor och så också..

/ Lavinia, som tycker det är skönt att slippa stallmöten.

Styrelsen kallar till möte ca 1 månaden, där tar vi upp olika saker, hur det fungerar i stallet,
förslag till olika saker m.m. Schemamöte bestämer vi själva, när vi skall ha det.
Små saker som och sånt tar vi upp direkt med den personen som det gäller

Håller med. I ett stall jag stod i var våra stallmöten presis som du beskriver det. Och JAG fick alltid skiten. Detta pga att: jag var den enda som vågade öppna munnen i detta stall. När man snackade med stallkamraterna om div saker så höll dom med, MEN när detta ev togs upp på stallmötena så VÄNDE sig alla mot mig. Jag hade sagt si och så, jag gjorde det och det osv osv. Ingen vågade öppna käften och trotsa stallägaren. Och där satt jag med en ilsken stallägare och fega stallkamrater. Nej tack för stallmöten.

Vi har stallmöten lite nu o då och när det behövs. Alltid trevliga möten där vi går igenom föregående mötes protokoll.
Allt möjligt kan tas upp eftersom vi är ganska många och det kommer nya hästar ibland.
Jag har ingen ångest inför våra möten för vår bonde är en riktigt trevlig prick som lyssnar på oss och vill vara tillmötesgående.

Vi har aldrig haft ett regelrätt stallmöte. Är ett litet stall så ev. problem tar man upp med den det berör, sen fungerar djungeltrumman rätt bra. Schema för helgutsläpp går rullande efter boxnummer så det är inget som måste diskuteras, och skötsel av gården sköter vi stallägare.

Dock tänkte jag kalla till ett möte rätt snart, då vi har skrivit ner alla stallregler för dessa tycks inte riktigt följas trots att alla vet om dem, alla ska få skriva på kontrakt och en ny hyresgäst kommer hit i slutet av månaden, så det är ett ypperligt tillfälle för ett litet möte.

Dock INGEN smutskastning, elaka kommentarer eller annan skit. Avskyr sådana möten, och tyranner till stallägare. Här ska bjudas på fika och kaffe och förhoppningsvis mycket skratt, det är ett härligt gäng vi har här nu :bow:

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 615
Senast: MiaMia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar