Stallkompisar...

C

Cronis

Det här med eget stall å egen häst. Jag e inte nån nybörjare ingen expert heller, men nu börjar t.o.m jag tvivla på mina kunskaper...
Men iaf, när man skaffar egen häst till sitt alldeles egna stall, räcker det med EN hästkompis eller behövs det fler?
Jag läste i en MinHäst tidning att det räckte med att hästen hade en kanin som sällskap... Men det låter ju lite väl ensamt...

Min Häst ska man inte lita på, har jag förstått... :smirk:

När det gäller sällskap till häst så tror jag mycket på att hellre EN bra kompis än en dålig flock. Känner många, många hästar som trivs bra med en-två kompisar, andra trivs bäst i flock. Vissa ufon trivs ensamma. Man får anpassa sig efter den individ man har, helt enkelt.

Jo självklart får man anpassa. Givetvis! Det va bara en tanke eftersom jag ev. kommer att skaffa mig en egen kuse till vintern, som kommer stå i eget stall. Än så länge vet jag inte riktigt hur många platser det är (kommer bli) i stallet... Men jag måste ju räkna med att ha en hästkompis iaf!

Jo det va nästan det jag tänkte.... men ville bara vara på den säkra sidan...

2 hästar brukar bli så fästa vid varandra att det blir värsta kalabalick nästan om man tex ska ta ut/in den ena hästen ur hagen/stallet för att rida.
Det blir ett himla liv!
Men med tiden vänjer dom sig när de fattar att de kommer träffas igen..
Men det är ju olika men av min erfarenhet har det alltid varit så med 2 hästar, men det kan ju vara olika.

Jo, det är ju sant. Så kan det ju bli. Man kan ju typ skaffa en åsna eller nått. Dom e såta tycker jag, å dom går att köra! :idea: En åsna å två kusar... :D
Risken blir nog att man tror att det är tre åsnor i hagen/stallet... :devil:

Och lita inte på Min Häst! Har läst Frågeronden där och jämfört med "pålitliga" tidningar och egna erfarenheter att dom knappt har nån koll.
En kanin är blir ihjältrampad så småningom! Och en häst har svårt för att se den som sin kompis eftersom den är TOTALT olik en häst och de pratar helt olika språk!
Hästarna i vårt stall försöker trampa på harungarna när de kommer in i deras hage, de ser det typ som en "leksak".

Sen ger dom oftast fel råd om utfodring, läste att 6 kg havre var helt okej att ge till en häst som bara promenadsrids som inte höll hullet, och som inte var så speciellt stor iheller.
Ska man inte öka högivan då?
Oj detta hörde inte hit men..
Dom ger ju oxå bra tips om vissa saker men..
läs bara fakta i Min Häst med ett "halvt öga" tro inte allt där.

Klart att jag fattade att man inte kan ha en kanin som stallkompis till sin häst. Inte BARA kanin. Man måste ju ha något mer!

Ja minst en hästkompis tycker jag man ska ha.
Endel säger att man inte ska ha 3 hästar ihop, men jag tror att det beror på hur flocken är tillsammans.
Vi har precis släppt in en 3:e häst på betet där min häst står, och det har gått över förväntan. Ingen av dom är direkt utanför, utan dom kan stå alla 3 och beta inom en radie om 10 meter.

Jo om man inte har råd men en hästkompis så kan man ju alltid köpa 1-2 åsnor kanske :D
Kanske kan man hyra ut boxplatser i stallet så får kanske hästen tom 2 kompisar + att du tom kanske tjänar pengar?

Ja, tre har jag hört att man helst inte ska ha, men det finns ju undantag... :)

En box kanin bör man bara ha i boxen om hästen är stressad av att vara själv i boxen. De sägs att kaniner har lugnande effekt för hästar. Men en häst borde absolut ha hästkompis. Visst går de att lösa i nödfall med andra djur. Men då hästar har en egen flockinstinkt som inte kor eller får har så kan de va lite knasigt för hästen i fråga.

Ska man HA en kanin??? :confused:
Självklart fattar jag väl att hästen ska ha kompisar. Minst en (häst). Men det räcker ju inte med EN kanin...

Håller med Tassetass, en hästkompis är bättre än en dålig flock. Och som sagt, Min Häst är väl inte världens mest tillförlitliga källa :angel: :devil:

Så mitt svar blir med andra ord, ja, det räcker med en hästkompis :bow:

min hade en hästkompis när hon kom till vårat stall, nu har det tillkommit två eftersom att pojkarna var på inridning i tre månader från och med det att vi tog hem min, det funkade jätte bra att bara ha honom, men han är en jätte bra hästkompis den hästen oxå, å det gick superbra trots att hon kommer från ett stort stall och gick med en stror flock innan hon kom till vårat stall.

Det är olika från häst till häst. Vissa blir "ledsna" av att vara ensamma och vissa går det bättre för och bryr sig inte lika mkt. Fast det är ju såklart bäst om man har minst en häst kompis. Om du skaffar en kanin som sällskap, tycker jag inte att du ska ha den inne boxen. En olycka händer så lätt även med den snällaste hästen.

Jag ska INTE ha en kanin. Jag ska ju givetvis hyra ut dom resterande platserna i stallet. Men jag vet bara inte hur många det blir ännu.
Det va bara det att det stod i en MinHäst tidning att man skulle ha (det räckte) med en kanin till sällskap åt en häst...

en häst räcker gott och väl som sällskap så länge de trvis tillsammans! bara de har någon. en kanin är väl kankse lite "liten". Hästen behöver väl någon i sin egen storlek skulle jag tro!

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 254
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar