M

Mamma mu

Jag skulle vilja höra hur ni gör med stallströet till hästen i stallhyran?

Ingår det i hyran?

Har ni begränsat hur mycket ni får ta eller "fri"tillgång?

Jag har ett lite "problem" som ni kanske kan ge förslag på hur jag ska göra:idea:

Har en inakodering som slösar som bara den med halmen, strör massor plus att h*n mockar ut massor rent och inte soterar.

Personen har helinakodering så halmen ingår i hyran och jag har räknat i genomsnitt en bal/häst och dag (på vintern går det kanske mer när dom står inne mer och på höst/vår så går det kanske lite minder halm när dom går ute mycket mer, så är det för min egen häst).

Personen har fått tillsägelse många gånger att vi måste sotera bättre för vi betalar för att få bort gödselstacken plus att där går mycket mer halm än vad där är inräknat i stallhyran och åtgång.
Idag tex strödda h*n 4 BALAR:eek:

Har funderat om man skulle dragit av dom pengarna på stallhyran som jag räknat på halmen och göra så att personen får betala per bal h*n tar och skriva upp varje månad hur många h*n tagit, skulle det funka tror ni?

har ni några andra kloka förslag?

:bump:

Sv: Stallhyra

ja att du mockar själv boxen åt hästägaren:crazy: i fall du har den tiden, för då slipper du spillet
kan ju bli lite tanda gnissel av övriga men då får man lungt och stilla förklara att hästägaren tyvärr släpar ut så mycket rent spån på stacken och det kostar
kan låta ironiskt men vad annat kan man göra:D

Vi har för tillfället kallhyra men stallvärden köper hem allt som vi betalar periodvis till henne!
Vi skriver upp vad vi tar och hon skriver upp det i egen bok,

Nya stället jag skall flytta till, ingår allt utom strö som vi får stå för själva, dock så brukar dom köpa hem tillsammans, men på så sätt betalar man ju vad man gör av med,

Har dock inte halm utan spån så jag kan inte säga hur mkt man förbrukar, men tycker du kan pröva det alternativet som du skrev, eller kanske säga att 2-3 balar i veckan får användas, och om du har möjlighet att hålla koll, försök annars förklara vänligt att det måste sorteras mera, då det kostar pengar "Kanske funkar"

Vet dock att vissa slänger ut nästan allt och in med nytt fräsch det kanske man kan göra om man är så rik :crazy: men min häst får 1 spånbal i veckan, och det klarar vi oss på

Lycka till

fördela antalet balar till varje inackordering. i vårat stall får man hämta 2 stora kärror spån/vecka, behöver man ännu mer får man betala tilläggspris. tror du är inne och funderar på rätt spår, kanske är det en lösning för dig? :idea:

Numer har jag ju hästarna hemma, men där jag på de olika stått inackorderad innan (och mockning inte ingått) har man haft "fri tillgång". Men jag tillhörde alltid de som använde minst strö, trots att jag hade mest halm i boxen (frenetiskt noggran och renliga hästar).

Kan du inte göra en ändring/tillägg i kontraktet där det står hur mycket strö som får användas, och att man får köpa till resten?

Du säger till att en viss mängd halm ingår, utöver det gäller extra betalning eller att de själva köper in extra strö.

I mitt nuvarande stall så ingår allt foder i stallhyran men spånet betalar vi för själva. Jag tycker att det är skönt för då kan jag lägga in hur mycket jag vill och dessutom ta ut hur mycket som jag vill.

I förra stallet ingick halm i hyran, men då hade vi en rekommendation att en kärra in och en ut gällde.

Enklast för dig blir väl som de andra sagt att begränsa mängden halm, skriv in det i kontraktet!

hoppas det var en stor kärra. Fölr mig räcker det utmärkt att köra ut en o i en ny liten. Men vissa hästar grisar ju runt så att mjan måste köra ut minst tre kärror.

Vi har fri tillgång, inget snålande.

TS >> Gör om kontraktet o skriv att det är en bal som gäller.

oj, 4balar :eek:

Jag tar "bara" en i veckan (mockar ut det blöta på helgen och hästen är väldigt renlig)

Men säg att det är en bal/dag som gäller och utöver det så får hon betala extra. Skriv också in det i kontraktet

Det knepiga med att begränsa tillgången är att du får en sak till att hålla ordning på. Om du inte är där precis när personen i fråga strör så ser du ju inte hur mycket som går åt. Vi har fri tillgång på halm, ensilage och kraftfoder hos oss och det funkar jättebra. Men, redan när folk är och tittar för att ev flytta in, brukar jag berätta att man gärna får lägga in hur mycket som helst men att jag inte vill se ren halm på gödselhögen. Det är olika hur mycket hästarna äter av halmen och hur mycket de grisar ner. Jag räknar ca 6-7 kg/dag, stämmer ganska bra. Om du inte vill ha extrajobbet med att hålla stenkoll, räkan efter så att du fakturerar rätt och så att folk betalar rätt föreslår jag att du fortsätter på din inslagna väg och informerar om varför man inte får mocka ut ren halm. Kanske visa hur du gör när du mockar? Lycka till!

PS. Kanske din inackordering är en sådan som jag, som strör ca 2 gånger i veckan men då strör massor?

Senast ändrad:

X antal balar spån igår varje månad, vill man ha mer skriver man upp hur många fler man tar och så läggs det på nästkommande räkning.

Tex 30 halm balar i månaden, då är det upp till hyresgästen att ge en om dagen eller sju stycken en gång i veckan om den vill det istället.

Symtomen är att det går åt för mycket strö till en av de inackorderade.

Problemet är att du och inackorderingen inte har samma syn på hästhållning. Tyvärr. Det tar sig olika uttryck, och jag personligen tror att det enda som fungerar är att vederbörande hittar ett stall där de antingen får fritt strö eller får betala för det som används.

Jag hade inte tolererat att det slösas med resurser på det sättet. Antingen så inser vederbörande vad som gäller, eller så får de söka sig vidare.

Vi har halm som ingår i hyran, men jag köper eget spån:cool:.
Dom andra har fått tillsägelse att mocka bättre, man kunde gå och ta fin halm från gödselhögen om man behövde:eek:

Jag hade också gjort så att jag sagt till att de inte får slänga ut för mycket ren halm,(Om de gör det får de betala extra eftersom det blir större kostnad för hämtning av gödslen el. dyl) men eftersom du inte verkar ha skrivit in i kontraktet/sagt till innan att de finns begränsningar på halmen, kanske det blir svårt att nu helt plötsligt säga att de ex inte får ta mer än 1 bal per dag.. Annars kan du ju säga att det blir omskrivning av kontraktet till ett visst datum då det står att det ingår x mycket halm, kraft, grovfoder, etc per dag eller månad. Och om man inte håller sig till det blir det x antal kronor för varje bal/kilo halm. Och vill man då inte skriva på det nya kontraktet/gå med på överenskommelsen kan man ju flytta. Hoppas det löser sig lycka till :D

Hej,
Jag tar betalt för enbart kallhyran.
Sedan säljer jag torv och då får man skriva upp hur mkt man tar, så läggs det på nästkommande hyra.

Även om din hyresgäst betalar dig extra för all den halm som används, så har du ju ändå också en extra kostnad på att få bort gödseln.
Så om inte skärpning sker omgående med mockningen, tycker jag att du även kan lägga på en avgift för extra tömning av gödselhögen. Kanske denne bättrar sig då?

//Jezz

Hej igen!

Svarar alla här:)

Jag har ej tyvärr möjlighet att mocka till personen, tiden räcker ej till.

Vi har förklarat för h*n att det inte kan mockas ut så mycket rent för då måste vi höja hyran för det kostar att få bort gödselen men det lyssnar h*n inte på.

Jag har ju mockat några gånger till hästen när h*n inte har kunnat och jag kör ut nästan en kärra och h*n kör ut en absolut fullproppad kärra och spiller hälften när den ska tömmas (och då har hästen stått inne samma antal timmar)

Personen tänker (tror jag) att h*n betalar minsann full hyra och då tänker man inte på att spara men blir annat om man helt plötsligt själv ser vad som ska betalas.

Jag har tyvärr ingen möjlighet med kallhyra (vilket hade varit det bästa eg) för här är inte plats att 4 inakoderingar ska köpa sina eget strö/grovfoder och ha överrallt, men jag skulle kunna ta betalt / bal istället, frågan är om man kan lita på dom så dom är ärliga och verkligen skriver upp vad dom tar?

Tack för er tid:bump:

Jag tror faktiskt att - som du beskriver det - att uppsägning är det enda raka. Ett lugnt och sansat samtal där du förklarar att en inte kan förstöra för alla, och att om det inte går att hitta en lösning får vederbörande x månader att hitta ny stallplats.

Instämmer helt.
Eftersom personen inte lyssnat på tidigare tillsägelser, utan bara kör på och slösar. Säg upp platsen.
//Jezz

I vårat stall har vi kallhyran för sig sedan får man köpa till torvströ om man vill samt tilläggstjänster. I själva grundhyran om 750 kr/mån ingår in/utsläpp vardagar, morgon, lunch och eftermiddagsfodring. Vanliga helger ingår morgon och lunchfodring, övriga pass samt stor helger när personalen är helt ledig delar vi på, vi är ju i alla fall ca ett 10-tal vilket medför ca 1-2 pass i veckan. I vår grundhyra ingår just dessa tjänster, sedan nyttjanade av ridhus/ridtält, samt de två belysta utebanor vi har och utevistelse för hästarna i rasthagar.

Just vad beträffar ströet så har vi det så att man betalar 250 kr/mån
för torvströ om man vill men man kan i princip ha vilket strö man vill eftersom vi har två gödselconteinrar som töms regelbundet, så en del har halm, andra spån och vissa torv. Men spånet och halmen får man köpa själv om man vill ha det. Vissa köper även eget torvströ för att det blir billigare. Vi har ju bara ett par km till där torven kommer ifrån så ska man ha torv blir det billigast att hämta en kärra själv därifrån. Spånet kan man få utkört gratis utav en firma som kommer var 14.e dag och leverar strö och foder, samt morötter m.m

Just vad beträffar halmen så brukar de som strör med det försöka att få en leverans och hjälpa till att lasta av den samtidigt, då det är smidigast så.

Men just torven är det strömedel som finns att använda och som man kan köpa direkt från klubben s.a.s det förvars i en container och det kostar alltså 250 kr/mån per häst. Förbrukningen är väll i stort sett fri för en häst men då tror jag de flesta har lite måtta vad som är rimligt också, de flesta tar väll en kärra i vecka (väldigt stor kärra!) det motsvar väll åtminstone en ordentligt packad torvbal. Vi har jättebra torv också, den är sållad och väldigt trevlig och lättmockad.

Läste nu om ditt problem, jag instämmer med att du ska ta ett snack igen med personen ifråga och säg upp platsen om hon inte bättrar sig och inte tar till sig en sista varning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 179
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV