Sv: Stallhyra

jag har att de betalar 200kr i månaden, räknade ut att det var det som det kostade. men när de väl började andvända spånet.. kostar det ca 400:- i månaden. men har inte mage att säga nått :S

dock har de köpt spån på egen hand senaste tiden så de löste sig ändå :)

Exakt man räknar ut en rimlig kostnad och tror att det blir bra men sen i själva verket så kan det gå helt fel i beräkningarna.

Till min egen häst strör jag MAX en halv bal ibland mindre ibland mer, därför räknade jag in i stallhyran en bal /dag ska väll täcka upp då men ikke......
Fast till dom andre inakoderingarna har det gått åt "normalt" dvs inom mina beräkningar det är bara denna inakoderingen som det inte går runt på.

Men jag tror att jag ska göra så att jag ändrar i kontraktet så dom får börja betala för hur mycket halm dom använder på så sätt kan dom reglera hyran därefter.

Tack för er hjälp:bow:

Det låter vettigt! Skulle annars föreslå att det ingår max 1 bal/dag
annars får man betala en extra kostnad för varje bal som man tar,
då kan du ju räkna visst påslag också, inte bara på halmen alltså utan tänk även på att det blir ökade kostnader för container som måste tömmas oftare.. dvs. även för gödselhantering.

Har man en som gör av med mer strö än vad som ingår i hyran (bör stå specat i kontraktet) så fakturerar man helt enkelt för extra strö och i ditt fall även för ökade "dyngkostnader".

Gnäller dom över extra betalningen så upplys dom om att det finns andra stall att stå i :devil:

Har även råkat ut för folk som har gjort av med för lite strö :cry:, blir dålig luft i stallet och är ju inte bra för hästkraken.

Skulle aldrig hyra ut stallplats om inackorderingen ska köpa eget strö.... Om inackorderingar köper eget strö så kan dom välja annat strö än vad jag har, vilket påverkar dels hur dyngstacken blir att gödsla med och dels hur stor dyngstacken blir och även hur lång tid det tar för dyngan att multna = kapitalförstöring :mad:

Har haft folk som ville köpa eget strö men dessa backade när jag upplyste dom om att dom i såna fall fick ta dit en container och själva svara för bortforsling och destruktion.... strö-och dynghantering är ju mera än bara inköp av ströet !

Tyvärr ett ganska vanligt problem.

Enklast vore ju att ta bort strö från hyran, allt annat kan fortfarande ingå, men om du säger att det inte finns plats så går det ju inte.

Om jag vore stallägare skulle jag inte vilja krångla med att sälja strö till mina inakorderingar, eftersom man alltid riskerar att oärliga personer "glömmer" att skriva upp vad de tagit. Men det är ju helt upp till dig.

Har du möjlighet att hitta någon annan hyresgäst tycker jag du ska upplysa personen om att det inte fungerar för henne i ditt stall eftersom hon vägrar följa stallets regler. Då slipper du alla problem.

Men jag tror att jag ska göra så att jag ändrar i kontraktet så dom får börja betala för hur mycket halm dom använder på så sätt kan dom reglera hyran därefter.

Hade jag varit en av dina skötsamma hyresgäster hade jag tagit illa upp. Det blir krångligare för dem för att ett rötägg inte sköter sina uppgifter.

Nä, jag röstar för att du tar tag i problemet (den som inte fungerar) istället för att ändra på rutiner som fungerar för övriga. Varför bestraffa de som sköter sig?

Hej!

Vi har fri tillgångpå halm, som alltså ingåi hyran. Liksom du har vi en hyresgäst (med 2 hästar) som tar massor och mockar ut enormt mycket ren halm, ellerhon gjorde iaf.

Lösningn i vårt fall, efterflera tillsägelser, var att skriva en lapp till alla i stallet om att inte mindre halm gick åt och mindre ren halm slängdes på containern, skulle stallhyran behöva höjas pga fler tömningar av containern och mer hämtande av halm.

Jag gissar att det var så att när hyresgäst insåg att hennes"dåliga beteende" skulle drabba alla inkl. henne själv så tyckte hon väl inte att det var värt det längre..

/ Lavinia, sommockar ut ca 1 skottkärra/dag och lägger in nytt endast vid behov

Det blir nog lätt så att man som inackorderad inte inser hur dyrt det är med gödselhantering och strö och att man faktiskt är lite taskig som tar så onödigt mycket. Jag tror att man måste vara TYDLIG som stallägare med hur mycket som ingår i stallhyran. Du kanske kan prata med henne och säga att det är ok att ta så mycket ( om det nu är det ) men hon får BETALA den extrakostnad på x antal hundralappar i månaden som det innebär om hon inte tycker det räcker med det som ni har baserat er budget på. Och visst man kan ha en grisig häst, men det kan knappast stallägaren belastas för tycker jag.

i vårt stall ingår det en kärra(sådan grön skottkärra i plast) varje dag. så vi får ju absolut inte i priset vi betalar.
då jag märkt att m¨ånga kanske bara har 2kärra/vecka medans vi får en varje dag. men sedan blir d ju inte alltid att man lägger in en varje dag heller.
o att din inackodering använder för mkt tycker jag är bra du sagt till men dåligt att den inte bättrat sej. om du säjjer till en gång till att blir d inte bättre så dras det av en liten summa på hyran ?

Där jag har min häst ingår det i hyran..
Då gäller 2 kärror/vecka....har man en väldigt "stökig" häst får man ta mer utan kostnad...Mer för att kunna begränsa lite..

Vad jag vet har stallägaren inte haft något problem....

Det låter vettigt! Skulle annars föreslå att det ingår max 1 bal/dag
annars får man betala en extra kostnad för varje bal som man tar,
då kan du ju räkna visst påslag också, inte bara på halmen alltså utan tänk även på att det blir ökade kostnader för container som måste tömmas oftare.. dvs. även för gödselhantering.

1 bal per dag:eek:. Jag hade 7-8 per månad. Nästan permanentbädd då.

hos oss ingår spån i hyran, men i princip är det väl en kärra ut och en in. ibland mockar man kanske mer noga, tex om nån annan har mockat boxen (ingen e ju lika noga som jag ;) ) man ser nog att vissa nästan allitd har nytt spån. brukar dock ta ut nästan allt när det har mörkant till en viss färg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 179
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV