Men självklart skall ju stallägaren stå för material, blir lite jobbigt om en hyresgäst äger stolparna och flyttar, och stallet har ingen hage på mogonen för hyresgästen tagit med sig sina stolpar vid flytt
Däremot att hyregäster målar sina egna box är fullt nomalt, och stallägaren står för färg och penslar.
Precis som när man HYR en lägenhet är det bara att ringa om något går sönder så får man de fixat medans om man äger lägenheten får man fixa själv.
Vissa lägenheter kan man få hyra ruskigt billigt mot att man renoverar, ska ju gälla samma sak när man hyr ett stall.
Går hagen sönder skall hyrevärden stå för de självkart inge jag anser är ett dugg konstigt.
Medans äger jag en egen fård får jag laga själv eller hyr ett helt stall själv av en bonde
Många stallägare skall bara ha pengar men de lägger inte ut ett skit på stallet och stallet och hagar föraller år för år.
Tar man in inhyrda får man ju räkna ut undrhållskostnaden isf och lägga de på hyran.
Ett stall behöver målas årligen, stolp behöver bytas ut likaså tråd osv
En paddock måste ha nytt grus mellanåt
På vintern skall man ploga gårdsplanen så sina hyresgästen kan parkera, sanda/salta så de inte halkar och skadar sig.
Går en lampa sönder skall den bytas osv osv.
Orkar man inte med detta. låt bli att ta inhyrda isåfall är mitt råd.
Just detta som gör att jag nog aldrig skulle hyra in om jag hade egen gård.. vill inte behöva känna alla måsten och krav.
Sällskap kan jag få med hjälp av medryttare om jag nu känner att jag vill ha de.
Sommarbete skulle jag nog kunna hyra ut=)
Men många hyr ut boxar för de måste pga ekonomiska skäl... inte för att de vill.
Dessa stallägare är oftast mkt dåliga för de gör något de inte vill.
Så hamna aldrig där är mitt råd=)