Vi har eget stall hemma, men några vänner hyr ett stall nära oss för sina tre hästar.
Nu har vi pratat om att de ska flytta sina tre hem till oss för att vi alla ska få lite mer hjälp, nu har vi båda familjerna ut- och insläpp 7 dagar i veckan.
Då blir det fem hästar här hemma och allså kan man säga att då har man en dags ut- och insläpp per häst. Och vi har varandra som avlastning vid ev resor osv.
Tanken är då att vi delar på alla in och utsläpp.
Jag underhåller stallet, sköter gödslet, underhåller hagar och köper hagmaterial, plogar, harvar, plogar och sköter ridbanan.
Så de ska betala en grundhyra som innefattar boxen, el, vinterhagar, sommarbete och den service ovan samt tillgång till belyst ridbana. Utöver det ska de betala för foder, men det blir inköpspris, så inget problem där.
Så vad ska jag ta i grundhyra?
Jag funderar på 1000 kr per häst och månad.
Jag tycker 1000 kr i kalhyra ä svindyrt.. om det dessutom är en kompis känns de lite väl dyrt måste jag säga... inge kompispris där inte.
Jag skule aldrg betala mer än 600 kr per häst i ren kallhyra där inget annat än box, hage ingår som det är i detta fallet
Ni delar ju på allt = ni gör ju lika mkt.
Om jag hade egen gård och ville hyra in en kompis hade jag inte tagit nått extra alls, jag värdesetter hjälpen i pengar ist. de skulle va typ max 300 per häst i kallhyra bara för den extra elen inte en kr mer.
skulle de va en som jag inte känner som jag hyr in så inte en kr över 600 i kallhyra om denna skall dela på alla tjänster.