Stallgång eller box?

Sv: Stallgång eller box?

Skall det alltså användas två utgångar i stallet som du ritat rakt igenom ? Kommer det att gå hästar genom båda eller är det bara typ hästar på ett håll och gödselstack på baksidan eller ? Går ju att planera betydligt större boxar om bara en utgång behöver vara med full bred stallgång. Och kommer det att vara helt fristående så att det går att sätta fönster överallt eller är någon sida mot annan byggnad ? Ligger tex ingången mot gårdsplanen så att hästarna kan ha uteluckor åt det hållet så påverkar det ju även hur man inreder väldigt svårt utan att veta sådana bitar.
 
Sv: Stallgång eller box?

Haha, ja om du vill ha det helt symmetriskt så så blir det ju klurigare :)

Har just upptäckt ett nytt program på datorn och pillade ihop en helt annorlunda variant, måste foder och sadelkammare vara separat? (tänkte om det är av någon särskild anledning)
Här har du annars en helt symmetrisk variant, med två uppbindningsplatser på var sida av stallgången, kanske en separat dörr till dynghögen åt ena hållet?
Hästarna får samsas om varsin exakt lika stor box, och spolspiltan blir rymlig, en rejäl dörr om två meter leder in i stallet från mitten.. (det här var ju skitroligt! :D)

Stall2-1.jpg


Det där ska jag spinna vidare på. jag har också funderat över att planera spolspiltan lite sådär men kommer inte fram till någon bra lösning.
Helst vill jag ju ha separat foderrum och sadelkammare då jag vill ha ''kallt'' i foderrummet och varmt i sadelkammaren. Men jag kanske inte får allt.
Och jo jag vill ha stallgången centrerad :p

En sak som är bra och tänka på är att ha spolspiltan i ett hörn. För att det inte ska bli fuktigt i stallet.
Ska du har dörrar på både änden av stallet så du kan "köra genom stallet"?

Det kommer bli dörrar i båda ändar av stallet. Dock kommer bara ena porten bli bred. Den andra smalare så det rymmer skottkärra och sådant - men inte för vaganar och liknande om man tänker travare.
Och fuktigt tror jag inte det blir på två hästar. Det duschas ju inte frenetiskt som man gör i tävlingsstall med 100 häst. Så det är jag inte så orolig över. Hästarna helduschas ju knappt 2 gånger i veckan.


Vart ska du lagra grovfodret?

Det blir 134 m2 loft för torrhö/halm och förrådsförvaring. Jag är medveten om att det skall brandklassas mellan loft och stall.
Stallet blir 9,6x14,4 så det blir en 9,6x4,8 stor carport med väggar på sidorna men öppen i gavel för att förvara skitcontainer, skottkärror, och pågående hösilagebal. Lagring av hösilage sker på annan plats på tomten.

Skall det alltså användas två utgångar i stallet som du ritat rakt igenom ? Kommer det att gå hästar genom båda eller är det bara typ hästar på ett håll och gödselstack på baksidan eller ? Går ju att planera betydligt större boxar om bara en utgång behöver vara med full bred stallgång. Och kommer det att vara helt fristående så att det går att sätta fönster överallt eller är någon sida mot annan byggnad ? Ligger tex ingången mot gårdsplanen så att hästarna kan ha uteluckor åt det hållet så påverkar det ju även hur man inreder väldigt svårt utan att veta sådana bitar.

Ja det kommer vara två portar. En ut och in för hästar och en för foder, skottkärror osv. Men även där kommer hästarna kunna passera om det behövs.
Jag behöver ha öppning genom carporten eftersom foder, skitcontainer och sådant kommer förvaras där. Allternativet är att bara ha utgång där som huvudingång men det blir så fult. :p jag vill ha en ''finingång'' på andra sidan egentligen. Men det kanske blir onödigt? Är som inte klar med hur jag tänkt ännu.

Byggnaden blir helt fristående så fönster går att sätta hur som helst. Dock kommer ena sidan vara vänd mot en vägbank eller hur man ska förklara det. En väg som ligger högre än markplan. Men det är ju en bit mellan vägbanken och stallet.
Har ritat en översikt över gården och placering på stallet men datorn på jobbet har spärrat java så jag kan inte ladda upp den :devil:
 
Sv: Stallgång eller box?

Jag har stora boxar, och smal mittgång.
I boxen bor hästen, i gången bor ingen. :crazy:
3-4 meters gångar är för mej slöseri med plats. Hellre att hästen bor stort och lyxigt.
Jag sadlar och borstar i boxen. Hästen är väluppfostrad och behöver inte vara bunden.
Jag har prioriterat bra lyse i boxarna, så att man ser vad man gör.

* Jenny *
 
Sv: Stallgång eller box?

33084785.jpg

(m)
boxarna är 3,2*4
stallgången är ca 2,70
spolspiltan är ca 2,90 * 2,30
foder och sadelkammaren är ca 7,20 * 2,90

föredrar att ha alla hästarna på rad så ingen står ensam ^_^, 2,70 är tillräckligt för stallgång, (jag har en stallgång på 2,50m och öppna box fronter, fungerar super bra. man kan lätt undvika sura fuxens huggtänder när man går förbi med shettisen :p), sen så behöver stallgången inte användas som skötsel plats när ni har spolspilta :D.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallgång eller box?

33084785.jpg

(m)
boxarna är 3,2*4
stallgången är ca 2,70
spolspiltan är ca 2,90 * 2,30
foder och sadelkammaren är ca 7,20 * 2,90

föredrar att ha alla hästarna på rad så ingen står ensam ^_^, 2,70 är tillräckligt för stallgång, (jag har en stallgång på 2,50m och öppna box fronter, fungerar super bra. man kan lätt undvika sura fuxens huggtänder när man går förbi med shettisen :p), sen så behöver stallgången inte användas som skötsel plats när ni har spolspilta :D.

Vilket program använder du?=)
 
Sv: Stallgång eller box?

Spolspilta med längen under 3 meter kommer nog absolut inte gå. Inte man tanke på att min häst är ganska stor. Så absoluta minumumet är ju 3m.

Jag har också funderat på att ha alla boxar brevid varandra.. Men får inte till det nå bra så jag får alla utrymmen jag behöver! :(
 
Sv: Stallgång eller box?

Ang 3 boxar på raken, då får man ju fundera på om mitthästen lämnas i fred om man inte har så mycket galler/täckt mellan.
 
Sv: Stallgång eller box?

Hur menar du då?? I alla stall så står ju boxarna så att det alltid är någon häst som har grannar på båda sidor.

Mina boxar kommer att ha halvgaller (spiltgaller eller hur man nu vill kalla det) så de har galler halva boxen och halva öppen. Har hittat skitsnygga sådana galler som passar fronterna helt perfekt.

Det kommer räcka hur bra som helst. Har tidigare stått i helt öppna boxar och det var aldrig några problem under mina 5 år i det stallet fast det var 5 boxar per rad. Ingan häst var elak mot den andra, tvärt om. De blir väldigt sams då de inte kunde stå och morska upp sig utan faktiskt betedde sig när de inte hade skydd. Så därför är jag helt säker på att mina halva galler kommer att räcka. :)
 
Sv: Stallgång eller box?

Jag tänkte mest att när man bygger eget stall kanske man har nya önskemål som inte testats innan. Hade vart surt att komma på det sen att det inte funkade hela vägen :p

Jag vill tex ha helöppna boxväggar men våra hästar där hemma är rätt bra på att retas så boxar kloss intill hade kanske inte funkat lika bra för dem. De har helöppet nu oxå men en smal gång mellan och retas bara när båda hänger över kanten mot varandra.
 
Sv: Stallgång eller box?

då är det ju bara att göra foder/ sadelkammaren en meter mindre :P

men sen, hur har du tänkt dig med förvaring? har du bara sadel kammare och foderkammaren att utnyttja? ska du ha inackorderade? hur liten får sadelkammaren vara?

detta kanske inte är ngt tu tänkt dig, men lekte lite med öppen planlösning :p

33084950.jpg

33084949.jpg

hästen får mer svängrum vid tvätt, bättre ljus. lätt att ta täcken, bortsar, skydd m,m som ligger på hyllan.
sadlar, träns och foder är i lilla rummet. det blir mer utrymme för att förvara täcken, och då man inte drar in blöta schabrak och täcken i sadelkammaren så blir det en torr fin miljö för både foder och läder.

sadel/foder rummet är ca 3,10*3,30m
stallgången är 2,50m
 
Senast ändrad:
Sv: Stallgång eller box?

Du har nog rätt i det.. Måste fundera lite på det. Alternativen är ju att ta bort spolspiltan ooh lägga avloppet i stallgången mellan sadelkammaren och foderrummet och göra utrymmet mindre och som torkum och ta mer yta till boxar eller skippa torkrum och göra mycket större sadelkammare.

Tåls att fundera på..

Vore bara sååå jäkla skönt att slippa allt vatten i stallgången :crazy:

Nej, inget avlopp i stallgången! Lägg spolspiltan i bortre hörnet (från ytterdörren sett) och gör den typ 3,7 djup och 2.7 bred. Jag flytspackade golvet efteråt med fall, dvs det är en kant in i spolspiltan att kliva över ( typ 8 cm) men vattnet rinner inte ut.
Jag antar att du kommer ha "huvudingång" på ena gaveln och en extra dörr (utrymningsväg) i mitt fall bredvid spolspiltan.

Vill du då ha in vatten i sadelkammaren så placera den bredvid så det blir enkelt (=billigare) med avlopp och vatten.

Då kan du även sätta in en lite badrumsfläkt för att suga ut fuktig luft direkt ut om det skulle behövas.

Foderutrymmet bör ligga bredvid stora stalldörren. Min dörr är 2 x 1.2 bred och när jag öppnar dörrarna kan man med lättthet ställa in storbal med foder eller pall med tex betfor. Av pappa fick jag en palllyft så det är bara att dra in pallen i foderutrymmet. Mycket smidigt!

Sadelkammare och foderutrummet kan ju ha samma djup som boxraden, så det blir snyggt.

Min stallgång är 2.9 och det är gott om plats, kommer förbi med kärra och kan mötas med hästar. Belysningen sitter i 45 gr vinkel uppe vid taket i kanterna. Både i stallgång, boxar och spolspilta. Det blev jättebra. Inga skuggor under hästen när man klipper o skor och så. Tipset kom från min hovis.
 
Sv: Stallgång eller box?

Om det normalt bara är gödsel du skall springa med genom ena dörren så kan du ju ha en smalare gång där och snedställa de inre boxarna för att få större boxar, en kedja för när den inte används och du kan förvara redskap och sådant där. Tex något sådant här (mkt kladdig skiss programmet bråkade med mig.

stallrit.jpg
 
Sv: Stallgång eller box?

Jag tänkte mest att när man bygger eget stall kanske man har nya önskemål som inte testats innan. Hade vart surt att komma på det sen att det inte funkade hela vägen :p

Jag vill tex ha helöppna boxväggar men våra hästar där hemma är rätt bra på att retas så boxar kloss intill hade kanske inte funkat lika bra för dem. De har helöppet nu oxå men en smal gång mellan och retas bara när båda hänger över kanten mot varandra.

Förstår hur du menar. mitt stall kommer bli för litet för att kunna lägga yta på att ha gångar mellan boxarna. Då blir boxarna och utrymmernas storlek lidande och det tycker jag inte alls är ok. Jag vill få ut så mycket som möjligt av ytan.
Så därför ska jag lösa det med ett spiltgaller, alltså galler på halva väggen och andra halvan öppen så de kan välja om de vill vara ifred eller upp i den andra hästen. Jag tror det kommer funka jättebra.

Har stått i stall där det vart 5 boxar på rad och alla boxar helt öppna emellan. Inte några som helst problem under alla år jag stod där. Hästarna blev snarare lugnare då de inte kunde stå bakom ett galler och morska upp sig, utan de var faktiskt väldigt sams. Så därför tror jag inte att det blir ett dugg problem om jag har galler på halva.

då är det ju bara att göra foder/ sadelkammaren en meter mindre :P

men sen, hur har du tänkt dig med förvaring? har du bara sadel kammare och foderkammaren att utnyttja? ska du ha inackorderade? hur liten får sadelkammaren vara?

detta kanske inte är ngt tu tänkt dig, men lekte lite med öppen planlösning :p

33084950.jpg

33084949.jpg

hästen får mer svängrum vid tvätt, bättre ljus. lätt att ta täcken, bortsar, skydd m,m som ligger på hyllan.
sadlar, träns och foder är i lilla rummet. det blir mer utrymme för att förvara täcken, och då man inte drar in blöta schabrak och täcken i sadelkammaren så blir det en torr fin miljö för både foder och läder.

sadel/foder rummet är ca 3,10*3,30m
stallgången är 2,50m

Det kommer vara loft på stallet och där kommer saker som inte används lagras. Men jag är en sån som har mycket saker och använder mycket saker så jag vill ha en ''stor'' sadelkammare då jag hatar att stuva in saker. Jag vill ha förutsättningen att ha snyggt där inne utan att känna sig inklämd. Kommer även att ha travhäst så jag måste kunna få plats med selar och ännu mer prylar än vad bara ridisarna kräver.

Max en inhyrd om det över huvud taget blir nån. Så jag tänker inte bygga för dem, utan jag tänker bygga för mig.

Vill inte ha foderet i sadelkammaren helst. Vet inte varför men tycker inte att det faller mig i smaken. har aldrig noginsin vart i ett stall där man har fodret i sadelkammaren så det blir lite som att ha skafferiet i klädgarderoben. det blir konstigt :p

Vet inte om jag är så sugen på öppen planlösning i stall. Har så otroligt mycket grejjer och det kommer bara se rörigt ut. Jag är pedant och vill att det ska se städat ut jämt så det kommer bara se konstigt ut med prylar överallt på hyllor inne i stallet. Jag tycker det är mysigt med en välstädad och välorganiserad sadelkammare.



Nej, inget avlopp i stallgången! Lägg spolspiltan i bortre hörnet (från ytterdörren sett) och gör den typ 3,7 djup och 2.7 bred. Jag flytspackade golvet efteråt med fall, dvs det är en kant in i spolspiltan att kliva över ( typ 8 cm) men vattnet rinner inte ut.
Jag antar att du kommer ha "huvudingång" på ena gaveln och en extra dörr (utrymningsväg) i mitt fall bredvid spolspiltan.

Vill du då ha in vatten i sadelkammaren så placera den bredvid så det blir enkelt (=billigare) med avlopp och vatten.

Då kan du även sätta in en lite badrumsfläkt för att suga ut fuktig luft direkt ut om det skulle behövas.

Foderutrymmet bör ligga bredvid stora stalldörren. Min dörr är 2 x 1.2 bred och när jag öppnar dörrarna kan man med lättthet ställa in storbal med foder eller pall med tex betfor. Av pappa fick jag en palllyft så det är bara att dra in pallen i foderutrymmet. Mycket smidigt!

Sadelkammare och foderutrummet kan ju ha samma djup som boxraden, så det blir snyggt.

Min stallgång är 2.9 och det är gott om plats, kommer förbi med kärra och kan mötas med hästar. Belysningen sitter i 45 gr vinkel uppe vid taket i kanterna. Både i stallgång, boxar och spolspilta. Det blev jättebra. Inga skuggor under hästen när man klipper o skor och så. Tipset kom från min hovis.

Bra tips med belysningen! Det ska sparas. Tack.

Nej jag vill ju undvika att ha spolplats i stallgången. Men om jag måste så blir det så för jag vägrar vara utan dusch. Men jag kommer göra allt för att få separat spolplats.
och det utrymmet jag ska ha vatten i ska ju såklart placeras brevid spolplatsen med tanke på avlopp och vatten. Men tror att jag kommer dra in vattnet i foderrummet. I sadelkammaren känns det overkill tror jag. Använder mer vatten i foderrummet och alla blöta skydd och grejjer ska inte ens in i sadelkammaren utan sånt får hänga i duschen. Så jag har ingen användning av vatten i sadelkammaren.

Mina silagebalar ska jag förvara ute i carporten så de står svalt eftersom jag ska ha varmstall. Känns som en bra lösning. Kommer ju ändå bara stå bakom en annan dörr än foderrummets. I foderrummet har jag tänkt ha tvättmaskinen, diskho, allt kraftfoder, foderkassar, grepar, sopar och allt sådant.

Om det normalt bara är gödsel du skall springa med genom ena dörren så kan du ju ha en smalare gång där och snedställa de inre boxarna för att få större boxar, en kedja för när den inte används och du kan förvara redskap och sådant där. Tex något sådant här (mkt kladdig skiss programmet bråkade med mig.

stallrit.jpg

Jag har funderat på att ha en smalare gång där. Men då blir det nog att lägga spolspilta och sadelkammare där inne då jag vill ha boxarna raka om jag ska kunna ha de fronter som jag bestämmt mig för. Tror det går att lösa rätt bra.
 
Sv: Stallgång eller box?

då är det ju bara att göra foder/ sadelkammaren en meter mindre :P

men sen, hur har du tänkt dig med förvaring? har du bara sadel kammare och foderkammaren att utnyttja? ska du ha inackorderade? hur liten får sadelkammaren vara?

detta kanske inte är ngt tu tänkt dig, men lekte lite med öppen planlösning :p

33084950.jpg

33084949.jpg

hästen får mer svängrum vid tvätt, bättre ljus. lätt att ta täcken, bortsar, skydd m,m som ligger på hyllan.
sadlar, träns och foder är i lilla rummet. det blir mer utrymme för att förvara täcken, och då man inte drar in blöta schabrak och täcken i sadelkammaren så blir det en torr fin miljö för både foder och läder.

sadel/foder rummet är ca 3,10*3,30m
stallgången är 2,50m



Frågar igen;) VIlket program använder du?=)
 
Sv: Stallgång eller box?

Förstår hur du menar. mitt stall kommer bli för litet för att kunna lägga yta på att ha gångar mellan boxarna. Då blir boxarna och utrymmernas storlek lidande och det tycker jag inte alls är ok. Jag vill få ut så mycket som möjligt av ytan.Så därför ska jag lösa det med ett spiltgaller, alltså galler på halva väggen och andra halvan öppen så de kan välja om de vill vara ifred eller upp i den andra hästen. Jag tror det kommer funka jättebra.

Har stått i stall där det vart 5 boxar på rad och alla boxar helt öppna emellan. Inte några som helst problem under alla år jag stod där. Hästarna blev snarare lugnare då de inte kunde stå bakom ett galler och morska upp sig, utan de var faktiskt väldigt sams. Så därför tror jag inte att det blir ett dugg problem om jag har galler på halva.

Mitt första inlägg skrev jag främst för att du i dina första utkast haft boxarna som 2+1 istället för 3 på rad. Tror det kommer bli jättebra :)
 
Sv: Stallgång eller box?

Mitt första inlägg skrev jag främst för att du i dina första utkast haft boxarna som 2+1 istället för 3 på rad. Tror det kommer bli jättebra :)

Ja om jag lägger boxen på andra sidan av stallgången blir det ju en gång emellan, men jag uppfatatde dig som att du hade 3 boxar på rad med mellanrum så de inte kan nå varandra, och det utrymmet har jag inte :p

Attansd, jag och det proramet kommer INTe överrens;) Men får vel ge det lite mer tid hehe

Inte jag heller tyvärr.. Går göra sjukt bra saker med det men jag får fasen inte till det. Blir bara arg :D
 
Sv: Stallgång eller box?

Då förstår jag :D Nej, jag menade 3 på raken mot dina första 2+1 förslag. Två på raken så har ju varje häst en "fri" yttersida liksom som mitthästar inte får i 3 på raken. Men du verkar väldig genomtänkt så det blir säkert kalasbra :bump: Om du visar bilder sen vill säga :p
 
Sv: Stallgång eller box?

Jag vill ju helst inte ha 2+1 så en häst ska stå själv. Och skulle det inte funka med halva galler så är det bara att sätta upp hela galler eller möblera om lite i stallet mellan hästarna. :)

Har funderat lite nu och kommit fram till två ganska bra lösningar tror jag.

Om jag vill ha dörr i båda ändar så är denna det bästa jag kan kompromissa mig fram till tror jag:
33095625.jpg


Minuset är här ju att boxarna blir lite mindre än jag tänkt att jag vill ha egentligen. Duschen blir däremot bra storlek på.

Annars mitt bästa alternativ hittills tror jag är detta:
33095624.jpg

Får ju ut väldigt mycket boxyta, rejäl gång, stora utrymmen och duschen tillräckligt lång. Känner faktiskt att detta skulle kunna vara något!!
Men tror ni att det blir konstigt att ha lite smalare ingång och sen större när man kommer innanför dusch och foder? Det är det enda som jag känner är negativt, men skulle vara väldigt bra om det kändes ok att ha så då jag får alla utrymmen så stor som jag vill ha det.

Vad tror ni??:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 026
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 582
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 272
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp