Ställer utåt vid longering

F

FTW

Vad säger hästen till mig när den ställer sig utåt när jag longerar? Jag har ju förstått så pass att det inte är bra och att den inte precis högaktar mig, men hur stark signal är det egentligen?

I alla andra sammanhang har han öronen spetsade mot mig och verkar tycka att jag är en trevlig prick, men just vid longering vinklas öronen och utåt och han vänder sig ifrån mig.

Kan det vara själva longeringen som är problemet?

Sv: Ställer utåt vid longering

Jag kan inte mycket om NH men jag tycker mer det låter som att hästen balanserar sig i volten när den tittar utåt.
Så gör många hästar.

Så du menar att hen helt enkelt inte är tillräckligt stark för att kunna forma sig mjukt och runt när han går på volten? (Kan mycket väl stämma - han är klen och omusklad ... :o )

Och jag som misstrodde hans outsägliga kärlek och respekt för mig ;) :D

Fast någon som kan en massa NH kanske ändå kan berätta hur stark signal det är när hästen vänder sig ifrån en.:bow:

Så kan jag tänka mig att det är..

Kan tyvärr inte svara på hur stark signalen är. :crazy:

Troligtvis är hästen halt, ett tydligt tecken är just det du beskriver vid longering. Du får nog ta och kolla upp det!

FTW skrev:
Vad säger hästen till mig när den ställer sig utåt när jag longerar? Jag har ju förstått så pass att det inte är bra och att den inte precis högaktar mig, men hur stark signal är det egentligen?

I alla andra sammanhang har han öronen spetsade mot mig och verkar tycka att jag är en trevlig prick, men just vid longering vinklas öronen och utåt och han vänder sig ifrån mig.

Kan det vara själva longeringen som är problemet?
Åt vilket håll har han öronen? Om hästen vänder bort blicken men "följer dig med öronen" kan det till och med vara en undergiven signal.

hej vad har du för häst???har själv en kallblodstravare och han ställer sig också uttåt..tror att det kommer från att han gått på banan.. gör det mer i höger varv än i vänster....ett tips är att spänna in innersidan lite så att han ej kan vända sig uttåt utan börjar söka sig neråt

Hm... jag skulle nog också fundera på om den inte va halt beroende på hur mycket den ställde utåt. Men det är ju lite svårt att avgöra här...

Fast det är likadant i båda varv ...
Är han då halt på alla ben :o

FTW skrev:
Fast det är likadant i båda varv ...
Är han då halt på alla ben :o

Nej, han är antagligen inte stark och orkar inte gå på volt varv efter varv. Longering sliter oerhört på hästen - särskilt om du inte har en inspänning som hjälper hästen att balansera upp på yttersidan och ställa inåt. tillochmed linan i sig gör att hästen "dras" inåt, och det kan göra att en svag häst i försvar mot detta, om den inte orkar, ställer sig utåt.
Lägg din tråd på grundutbildning eller hästhantering istället, detta är ingen NH fråga alls.

mackan skrev:
Lägg din tråd på grundutbildning eller hästhantering istället, detta är ingen NH fråga alls.

Jo, fast ser du - det är nog det i alla fall.
Hästen markerar något negativt när den vänder sig ifrån en - det har Hempfling sagt så då är det sant ;)

Min fråga - i detta forum - var hur stark den signalen är. Ska man vara bekymrad på allvar eller är det mest en missnöjesyttring från hästens sida?

Jag tycker nog inte att man ska bortse från hästens uttryck och direkt börja snacka inspänning och hälta ...
Kolla hästars öron och ansiktsuttryck när vi människor kastar oss om halsen på dem och puss-och-kramar dem. Många hästar ser inte alls nöjda ut med det, men många människor ser inte signalerna.

FTW skrev:
Jo, fast ser du - det är nog det i alla fall.
Hästen markerar något negativt när den vänder sig ifrån en - det har Hempfling sagt så då är det sant ;)

Min fråga - i detta forum - var hur stark den signalen är. Ska man vara bekymrad på allvar eller är det mest en missnöjesyttring från hästens sida?

Jag tycker nog inte att man ska bortse från hästens uttryck och direkt börja snacka inspänning och hälta ...
Kolla hästars öron och ansiktsuttryck när vi människor kastar oss om halsen på dem och puss-och-kramar dem. Många hästar ser inte alls nöjda ut med det, men många människor ser inte signalerna.

Men har du inte läst det jag skrev? :confused: hur kan du bortse från det fysiska och att hästen 90% av gångerna skjuter in bogen på volt vid longering när den inte orkar??
vem har pratat om hälta?
Inspänning vid longering - OM man ska longera alls. jag använder inte longering öh.taget, då det mest sliter.

Här håller jag faktiskt med Mackan, longering sliter mycket på hästen!

Varför inte tömköra istället?

Jag tycker nog oxå, i det här fallet, att det låter som att hästen är svag och behöver stärkas, inte att han tycker illa om dig eller det du gör.

Jag vet att du inte fått svar på din fråga men kanske(?) är det så att ingen har något svar just på den frågan därför att problemet inte ligger i hästens motvilja eller uttryck utan i kroppen och dess kroppsmedvetenhet och ork.

Lycka till! :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 100
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 594
Senast: Araminta
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka