Ställer ni av hästarna ?

Sv: Ställer ni av hästarna ?

Inte helt men vi går ner på lågvarv nu :p Rider bara på helgerna (och jullovet) inga hårda dressyrpass direkt. Men detta beror på mörkret, man blir seg av mörkret! och så ser man inte så bra när det är isigt och så. Har alltid gjort likadant, alla år :)

Egentligen ska han hållas igång i vinter, förutom en vecka över jul när jag åker till mina föräldrar.. Men nu har han stått sen förra veckan på onsdag p.g.a att han kändes ofräsch fram..
Så han lär få vila tills jag kommer hem från julsemestern...
Jag har inte tillgång till ridhus, men han hålls igång iallafall.. är det svinkallt (-25) så brukar det iallafall bli en skrittrunda..

Ja de blir under jul och nyår då skrittas dom bara

Immer skrev:
Jag har tillgång till både ridbana och ridhus, men funderar ändå på att ge min häst ett par veckors vintervila efter nyår. Hon har "varit igång" sedan augusti förra året, då hon hade en veckas vila i gräshage dygnet runt. Sommaren som gick var det inte läge att släppa henne, eftersom det var så otroligt dåligt väder.

Vitsen med att släppa hästarna på sommarbete och inte rida alls, den har jag ännu inte fattat. :confused:

Immer

anledningen till att man vilar sina hästar på vintern(eller jag gör) är för att hästn först och fråmst ska få vila, och det är oerhört varmt och hästen blir väldigt dåsig på sommaren. Hästen uppskattar nog mest att få gå på gröna ångar och vila upp sig.

:)
Immer skrev:
Jag har tillgång till både ridbana och ridhus, men funderar ändå på att ge min häst ett par veckors vintervila efter nyår. Hon har "varit igång" sedan augusti förra året, då hon hade en veckas vila i gräshage dygnet runt. Sommaren som gick var det inte läge att släppa henne, eftersom det var så otroligt dåligt väder.

Vitsen med att släppa hästarna på sommarbete och inte rida alls, den har jag ännu inte fattat. :confused:

Immer

anledningen till att man vilar sina hästar på sommaren(eller jag gör) är för att hästn först och fråmst ska få vila, och det är oerhört varmt och hästen blir väldigt dåsig på sommaren. Hästen uppskattar nog mest att få gå på gröna ångar och vila upp sig. :)

Min får kanske 1 vecka på sommaren och likadant på vintern.
sen blir det ju lite frivilliga och även ofrivilliga "vilodagar" :D
men vintern har alldrig fått mig att ställa av någon häst pga ridhusbrist :crazy: bara till att rida ut i naturen :love:

Just nu är jag en lyxmänniska och har tillgång till ridhus, men jag ställer ändock av hästen ett tag under vintern. Dels för att hästen ska få lite hjärnvila, innan träningarna kör igång inför nästa års tävlings säsong, men sen är det lite skönt för mig själv oxå. Så här vid jultid är det så mycket annat som ska göras, så det är rätt lugnt att inte behöva känna att man måste motionera hästen....

jag skrittar mest i paddocken 4-5 dar i veckan..de blir mest i paddocken..för ja kommer inte ut själv i skogen med hästan...
så ut kommer vi kanske varannan vecka..tråkigt hade velat komma ut själv..men har försökt så många gånger utan resultat)=
menmen de e faktiskt ganska mysigt att skritta barbacka i paddocken(=

Jag brukar ha vintervila för mina hästar. Har bara paddock och kan inte hoppträna eller något annat för det är rena skridskobanan där. Men mina hästar går heller inte på sommarbete på sommaren utan de får jobba istället.

Har just haft 5 v vila, lämplig tid när det är becksvart och stenhårt i backen. Började rida i helgen lite lugnt och skall på kurs i slutet av januari.

Rider sommaren igenom i princip, då är det bättre väder och väglag. Med tanke på insekter brukar hästarna faktiskt gilla att stå på stall nåra timmar då och då. Men är det superhett så blir det givetvis anpassning av aktivitet - liksom det blir under den allra kyligaste perioden.

Har inte ridhus, men man vänjer sig vid mörkret och snön (om den kommer tillbaka snart!) gör allt mycket ljusare.

Vi kör på "som vanligt" beroende på underlag. man kan ju alltid skritta ut och trava och galoppera på mjuka ängar! :) På volten blir det mycket arbete i skritt, skänkelvikning, öppna, sluta, halter etc och det är ju också träning för hästen.

inte helt... en del vila blir det! när det är kolmörkt och halt och hårt ute är det inte så kul... inte med min knäppa pålle! rider när jag kan... på helger och de dagar man är hemma någorlunda tidigt.
har ingen ridbana eller ridhus och skogen är inte så rolig att rida i när det är helt mörkt!

det är mest jag som vilar från ridningen nu när det är kallt mörkt och ruggigt.
jobbar man heltid har hus, man , små barn och andra husdjur så räcker inte tiden till på vintern.
så det har inte blivit så mycket ridning nu i december.
skall komma igång så smått i januari
men jag märker på honom att han tycker det är skönt med lite vila nu.
han är ute dygnet runt i stor hage med sina kompisar.

jag har min kille på lösdrift när han inte är på betet, och eftersom jag vill hålla honom barfota så mycket som möjligt så får han sin vila på vintern, när underlaget är halt. vi har en bra slätt hage som inte blir halkig, så det funkar jättebra. på sommaren tränas han under hela betesperioden, med undantag från nån veckas "sommarlov".

Min 5-åring får vila under vintern.
Jag bukar faktiskt be någon ta hand om honom i 6 veckor så att jag kan åka till Bali och vila upp mig :p

Eftersom han är ung har han haft det lite lugnare några veckor på sommaren också, men til nästa år han jag planerat en del träning och tävling. :)

Är det för varmt kan man alltid rida på kvällen eller morgonen på sommaren. På vintern går inte det eftersom det är för mörkt.

Jag ger inte min häst vila varken på vintern eller sommaren däremot drar jag ner rejält med ridningen på vintern. Det är mörkt i skogen. jag kan visserligen skritta till ridhus på 20 minuter men det blir liksom inte av. Man har mer att göra själv på vintern och är tröttare.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 573
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar